طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر و مثل قنادی های حرفه ای

طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر
متوسط
35-40 نفر
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

شیرینی نخودچی از به‌صرفه‌ترین شیرینی‌های نوروزی است که به راحتی می‌توان مثل قنادی‌های حرفه‌ای آن را در کنار شیرینی‌هایی مانند شیرینی نارگیلی یا گردویی درست کرد. این شیرینی خوشمزه قزوینی که از آرد نخودچی تهیه می‌شود بسیار خوشمزه و مناسب پذیرایی در ایام نوروز است. شما در این مطلب می‌توانید طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر را بخوانید و مثل قنادی‌های حرفه‌ای آن را درست کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی نخودچی

  • روغن یک فنجان
  • شکر یک و یک‌دوم فنجان
  • هل آسیاب‌شده دو تا سه قاشق چای‌خوری
  • نمک دریایی یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • گلاب یک قاشق غذاخوری
  • آرد نخودچی الک‌شده سه و یک‌دوم فنجان
  • پسته خوردشده یک‌چهارم فنجان

طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر

۱. مواد را با یکدیگر مخلوط کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر باید یک کاسه مناسب انتخاب کنید تا در آن روغن، شکر، هل، نمک و گلاب را با کمک هم‌زن دستی یا برقی مخلوط کنید. حال سرعت هم زدن‌تان را به تدریج زیاد و برای پنج دقیقه با سرعت بالا مخلوط را هم بزنید تا سبک و کرمی‌رنگ شود. در ادامه پیش بردن پخت شیرینی باید آرد نخودچی را اضافه کنید و برای یک دقیقه با سرعت کم تا جایی که خمیر چسبناک نشود، هم بزنید. قبل از اضافه کردن حتما آن را دو تا سه بار الک کنید. در صورت نیاز می‌توانید مقداری آرد نخودچی اضافه کنید. شیرینی صدفی از آن شیرینی‌های خوشمزه مخصوص عید است که می‌توانید در منزل تهیه آن را امتحان کنید.

۲. خمیر را ورز دهید

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر به سراغ فر بروید و آن را با کاغذ روغنی بپوشانید. مقداری از آرد نخوچی روی آن بپاشید. خمیر را روی آن قرار دهید و حسابی ورز دهید تا نرم و انعطاف‌پذیر شود. خمیر را صاف و آن را به شکل یک مربع ضخیم در بیاورید. روی خمیر را با یک پلاستیک بزرگ بپوشانید و با کمک یک وردنه مجدد آن را صاف کنید. تنها دقت داشته باشید که خیلی آن را صاف نکنید که ضخامتش از بین برود. حال آن را برای ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا راحت‌تر قالب زده شود. پیشنهاد ما به شما درست کردن شیرینی ونیزی برای پذیرایی در ایام نوروز است.

۳. خمیر را قالب بزنید

قالب زدن خمیر شیرینی نخودچی

حال در ادامه طرز تهیه شیرینی نخودچی باید خمیر را باز کنید. با کمک یک کاتر کوکی به شکل گل شبدر، آن را به تعدا ۳۰ تا ۴۰ عدد قالب بزنید. یک عدد خلال پسته به صورت عمودی روی هر یک از شیرینی‌ها قرار بدهید.

۴. شیرینی را بپزید

پخت شیرینینخودچی بدون فر

حال در آخرین مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر باید یک قابلمه بزرگ روی حرارت قرار دهید. داخل آن یک سه پایه فلزی یا استیل بگذارید. روی سه پایه یک قابلمه کوچک‌تر گذاشته و داخل آن یک کاغذ روغنی پهن کنید. شیرینی نخودچی‌های قالب‌زده را داخل قابلمه کوچیک‌تر چیده و در آن را ببندید. تنها ۲۰ دقیقه زمان کافی است تا شیرینی‌ها پخته شوند به محض طلایی شدن‌شان، حرارت را خاموش کنید. حال بعد از خنک شدن، آن‌ها را در ظرف مورد نظر سرو کنید. شیرینی‌ها را با پودر پسته و گل محمدی به زیبایی تزئین کنید. شیرینی فرانسوی خانگی به روش قنادی‌ها را هم به آسانی در منزل می‌توانید درست کنید.

دستور تهیه شیرینی نخودچی بدون فر

نکات تکمیلی پخت شیرینی نخودچی بدون فر

شیرینی نخودچی از راحت‌ترین شیرینی‌هایی است که برای پذیرایی از میهمان‌‌هایتان در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون فر می‌توانید آن را آماده کنید. با این‌حال در ادامه نکاتی را یادآور شده‌ایم که به شما در پخت این شیرینی خوشمزه کمک خواهد کرد.

پخت شیرینی نخودچی در تابه رژیمی

پخت شیرینی نخودچی در تابه

در طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر جدا از قابلمه، آن را می‌توانید در تابه‌های رژیمی هم پخت کنید. تنها کافی است مراحل آماده‌سازی را مانند بالا پیش ببرید سپس ته تابه را کمی روغن چرب کرده و شیرینی‌ها را داخل آن بچینید. در تابه را ببندید و برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با حرارت خیلی کم زمان دهید تا پخته شود. شیرینی کشمشمی را هم بدون فر در منزل می‌توانید درست کنید.

دلیل سفتی شیرینی نخودچی

مهم‌ترین دلیل سفتی خمیر شیرینی نخودچی استفاده از آرد زیاد است که منجر به از دست دادن رطوبت خمیر می‌شود. بهترین راه آن است که به کف دست‌تان روغن بزنید و خمیر را آرام‌آرام ورز دهید که روغن به خورد خمیر برود. از دیگر شیرینی‌های عید که طرفداران بسیاری دارد شیرینی پنجره‌ای است که نباید از آن غافل شوید.

پخت شیرینی نخودچی در فر

پخت شیرینی نخودچی در فر

در طرز تهیه نخودچی با فر بعد از پیش بردن مراحل شیرینی‌پزی و قالب زدن نیاز است که فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. سپس سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و شیرینی‌های قالب‌زده را در سینی با فاصله از هم بچینید. سینی را در وسط فر بگذارید و ۲۰ دقیقه زمان دهید با همان دمای ۱۷۰ درجه پخته شوند.

راه های جلوگیری از ترک خوردن شیرینی نخودچی

شیرینی نخودچی با رعایت دمای فر یا گاز، ورز دادن خمیر به اندازه و الک کردن آرد نخودچی برای سه بار هرگز هنگام پخت دچار ترک نمی‌شود. از سویی دیگر استفاده بیش از حد از روغن یا کره برای تهیه خمیر شیرینی نخودچی منجر به شل شدن و چسبندگی آن می‌شود که بهترین راه‌کار پاشیدن کمی آرد روی قالب یا وردنه است. شیرینی نارگیلی را هم کنار دیگر شیرینی‌هایتان حتما درست کنید.

نکات پخت شیرینی نخودچی بدون فر

نکات مرتبط با پخت شیرینی نخودچی

بارزترین نکته‌ای که در پخت شیرینی نخودچی باید در نظر داشته باشید تغییر رنگ آن هنگام پخت است. ته شیرینی هنگام پخت باید به قهوه‌ای کم‌رنگ بزند و چسبنده نباشد. دقت داشته باشید که عطر آن سراسر فضا را باید دربر بگیرد. نکته دیگر آن‌که در صورت یک‌دست نشدن شیرینی و ترک خوردن‌شان حتما آن را با چرخ‌گوشت چرخ کرده تا نرم شود. شیرینی بهشتی یکی دیگر از پیشنهادهای ما است که می‌توانید دستور تهیه آن را در کتاب کاله بخوانید.

دیدگاه ها