طرز تهیه شیرینی پنجره ای بدون قالب در سه سوت

طرز تهیه شیرینی پنجره ای بدون قالب
آسان
۴-۶ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

شیرینی پنجره ای از آن دسته شیرینی‌هایی است که با قالب و بدون قالب در سه سوت می‌توان آن را درست کرد. این شیرینی خوشمزه که به بافت تردش شناخته می‌شود یک شیرینی اصالتا نروژی است. آن‌ها برای جشن سال نو خود این شیرینی خوشمزه را درست می‌کردند. با گذشت سال‌ها، دستور آن راه خودش را به ایران و البته یزد باز کرد. یزدی‌ها به این شیرینی خوشمزه مانند کیک یزدی یا نان سوروک اهمیت خاصی می‌دهند و تا جای ممکن آن را خوشمزه درست می‌کنند. در این مطلب می‌توانید طرز تهیه شیرینی پنجره ای بدون قالب را بخوانید و آن را در سه سوت برای خود و خانواده‌تان درست کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی پنجره ای بدون قالب

  • آرد سفید یک پیمانه
  • شیر دو‌سوم پیمانه
  • گلاب یک‌سوم پیمانه
  • وانیل یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • تخم‌مرغ سه عدد
  • روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
  • پودرقند به مقدار لازم
  • گل سرخ برای تزئین

طرز تهیه شیرینی پنجره ای بدون قالب

۱. نشاسته را آماده کنید

حل کردن نشاسته با شیر و گلاب در طرز تهیه شیرینی پنجره ای بدون قالب

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی پنجره ای بدون قالب به سراغ نشاسته گل بروید. نشاسته را در یک کاسه مناسب بریزید. شیر را کم‌کم به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید. با حل شدن کامل دانه‌های نشاسته نوبت به گلاب می‌رسد. گلاب را به مخلوط اضافه کنید و آن را تا جایی هم بزنید که مخلوط شود.

۲. وانیل و تخم مرغ را اضافه کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی پنجره ای بدون قالب به سراغ تخم‌مرغ‌ها بروید. آن‌ها را دانه‌دانه به مخلوط اضافه کرده و هم بزنید. زمانی که سه عدد تخم‌مرغ را با مخلوط ترکیب کردید برای از بین بردن بوی زهم آن، وانیل گفته شده را اضافه و مایه را هم بزنید. آرد سفید را دو تا سه بار الک کنید. در ادامه آرد را به تدریج و در چند مرحله به مایه شیرینی پنجره‌ای اضافه کنید. در نهایت باید بافتی یک‌دست و رقیق داشته باشید.

۳. شیرینی را سرخ کنید

سرخ کردن شیرینی پنجره ای بدون قالب

شیرینی پنجره‌ای را به ظاهر و شکل مشبک مانندش می‌شناسند اما در این مرحله از طرز تهیه شیرینی پنجره ای بدون قالب، نیازی به قالب پنجره‌ای ندارید. این مرحله از پخت شیرینی مشابه طرز تهیه زولبیا خانگی آسان بدون قیف است. پس جای نگرانی نیست. شما باید مایه خمیر را در قیف ‌شیرینی‌پزی یا قیف پلاستیکی بریزید. سر قیف پلاستیکی‌تان را با قیچی ببرید و همانند ریختن مایه زولبیا، به صورت دورانی آن را در تابه بریزید و سرخ کنید. از ظرف سس هم برای این کار می‌توانید استفاده کنید. بعد از تمام شدن مایه شیرینی، آن‌ها را داخل آبکش بگذارید تا روغن اضافه‌شان گرفته شود. در نهایت روی آن‌ها به اندازه کافی پودر قند پاشیده و با گل‌سرخ تزئین‌شان کنید.

دستور تهیه شیرینی پنجره ای بدون قالب

نکات تکمیلی پخت شیرینی پنجره ای بدون قالب

شیرینی پنجره ای که از دل کوچه‌پس‌کوچه‌های خشتی یزد به دیگر شهرها راه پیدا کرده، طرفداران بسیاری دارد پس چه بهتر که در منزل این شیرینی را بدون قالب درست کنید. نکات‌ گفته شده در ادامه به شما کمک خواهد کرد تا در حد یک قناد آن را درست کنید.

ریختن مایه شیرینی

روش ریختن شیرینی پنجره ای بدون قالب

در دستور تهیه شیرینی پنجره ای بدون قالب باید خمیر را داخل قبف یا بطری بریزید. خمیر را به صورت دایره‌ای و با فشار از بطری خارج کنید سپس سه تا چهار دایره متحدالمرکز در روغن ایجاد و وسط آن‌ها را ببندید. توجه داشته باشید که از داخل به بیرون این کار را انجام دهید. برای داشتن شیرینی‌هایی زیبا با اشکالی منظم به زمان و کمی تجربه نیاز دارید قطعا دسته‌های بعدی بهتر خواهند بود.

نگه‌داری شیرینی پنجره ای

با هر دستوری که شیرینی پنجره‌ای را درست می‌کنید آن را تا دو ماه به راحتی می‌توانید در محیط خشک و خنک نگه دارید به شرط آن‌که شیرینی‌ها را در یک ظرف بزرگ و عمیق نگه دارید. شیرینی‌های پنجره‌ای بسیار ترد هستند پس مراقب باشید که در ظرف تحت فشار قرار نگیرند تا خرد شوند.

روغن سرخ کردنی

در دستور تهیه شیرینی پنجره‌ای بدون قالب باید از روغن سرخ‌کردنی استفاده کنید تا رنگ شیرینی‌ها هنگام سرخ شدن تغییری نکنند. اگر به تعداد زیاد شیرینی درست می‌کنید در صورت تیره و بدرنگ شدن روغن باید آن را حتما عوض کنید.

نان پنجره ای رژیمی

شیرینی پنجره ای رژیمی

اگر از رژیم غذایی خاصی برای سلامتی‌تون استفاده می‌کنید که مصرف شکر و چربی را باید در آن به حداقل برسانید، باید آب را جایگزین شیر، عسل و شکر قهوه‌ای را هم جایگزین شکر و پودر قند کنید.

پودر قند برای شیرینی پنجره‌ای

ظاهر زیبا و طعم فوق‌العاده شیرینی پنجره‌ای به پودر قند برمی‌گردد. باید با خنک شدن شیرینی‌ها روی آن پودرقند بریزید تا قند روی آن‌ها آب نشده و حالت خمیری پیدا نکنند. در کنار این شیرینی خوشمزه می‌توانید زولبیا را هم بدون قالب امتحان کنید.

استفاده از نشاسته

استفاده از نشاسته گل در تهیه شیریین پنجره ای بدون قالب

مهم‌ترین ماده در طرز تهیه این شیرینی، نشاسته گل است که به راحتی می‌توانید آن را با پودر نشاسته جایگزین کنید. این کار هیچ خللی در آشپزی و طعم شیرینی‌هایتان ایجاد نمی‌کند. پیشنهاد ما به شما با وجود شیر و نشاسته درست کردن مشکوفی برای وعده عصرانه‌تان است.

دیدگاه ها