طرز تهیه لواشک هلو در منزل با ۲ روش

طرز تهیه لواشک هلو در منزل
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

فصل تابستان و فراوانی هلو، فرصتی عالی برای تهیه یک خوراکی خوشمزه و پرخاصیت مثل لواشک هلو است. با تهیه این لواشک در منزل می‌توانید لواشکی به مراتب سالم‌تر و بهداشتی‌تر از نمونه‌های صنعتی داشته باشید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه لواشک آلبالو را بررسی کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه لواشک هلو را مرور خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه لواشک هلو

  • هلو ۱ کیلو
  • عسل یا شکر (اختیاری) ۱ قاشق

طرز تهیه لواشک هلو

۱. آماده کرده هلوها

خرد کردن هلوها برای تهیه لواشک

در اولین مرحله از طرز تهیه لواشک هلو درست مثل طرز تهیه مربای هلو و طرز تهیه کمپوت هلو ابتدا هلوها را به خوبی بشویید. می‌توانید پوست هلوها را نگیرید، اما بهتر است پوست هلو را بگیرید. هسته هلو را خارج کنید و سپس آن‌ها را خرد کرده و با کمی آب روی حرارت بگذارید تا کمی بپزد بعد آن‌ها را در مخلوط‌کن بریزید و پوره کنید.

۲. پوره کردن هلو

ریختن پوره هلو روی سینی برای تهیه لواشک هلو

اکنون یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی روی هلوهای خرد شده بریزید و داخل هم‌زن برقی یا دستی بریزید و خوب هم بزنید و بگذارد مواد با هم کاملا یک‌دست شوند و هیچ‌تکه هلویی باقی نماند.

۳. تهیه لواشک در فر

قرار دادن پوره هلو در فر برای تهیه لواشک فوری

در این مرحله در سینی فر یک کاغذ روغنی بگذارید و بعد پوره هلو را به آرامی روی ورقه روغنی بریزید و با دقت پخش کنید. این پوره را می‌توانید برای داشتن یک لواشک فوری در فر از قبل گرم شده با دمای ۲۵۰ درجه فارنهایت قرار دهید. ۲-۴ ساعت بپزید.

دقت کنید که زمان تهیه لواشک در فر بسته به ضخیم بودن پوره و میزان غلیظ بودن پوره بستگی دارد اما بعد از ۲ ساعت هر ۱۵ دقیقه یا بیشتر بررسی کنید. وسط لواشک را لمس کنید. اگر مقداری از پوره به انگشتتان چسبید، اجازه دهید باز هم لواشک در فر بماند. اما وقتی کاملا آماده شد فر را خاموش کنید و اجازه دهید لواشک خنک شود بعد لواشک را از کاغذ روغنی جدا کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه لواشک هلو

طرز تهیه لواشک هلو

تهیه لواشک در منزل کاری ساده است که همه می‌توانند به راحتی آن را انجام دهند فقط کافی است نکات و فوت‌وفن‌های تهیه آن را بدانند.

طرز تهیه لواشک هلو در آفتاب

برای تهیه لواشک هلو در آفتاب دقیقا مثل تهیه این لواشک در فر باید عمل کنید فقط بعد از این که پوره هلو را روی سینی ریختید آن را به مدت ۲ تا ۳ روز در معرض آفتاب قرار دهید اما هر چند وقت یکبار ورقه‌های لواشک را بررسی کنید و اگر لازم بود برگردانید تا همه قسمت‌های لواشک یکنواخت خشک شوند.

روش‌های بررسی آماده شدن لواشک

لواشک میوه وقتی به خوبی درست شده باشد، تغییر رنگ می‌دهد. به جای این‌که انگشت خود را زودتر از موعد به مخلوط بزنید و در آن سوراخ ایجاد کنید بهتر است ابتدا رنگ لواشک میوه را بررسی کنید. اگر تمام رنگ آن تیره شده است، احتمالا لواشک کاملا خشک شده است و می‌توانید با لمس آن مطمئن شوید که آیا لواشک به خوبی خشک شده است یا خیر.

نکاتی برای نگهداری بهتر لواشک

برای نگهداری بهتر لواشک خانگی فرقی هم ندارد لواشک زردآلو یا لواشک آلو باشد، چند نکته مهم زیر را در نظر بگیرید:

  1. نگهداری در ظرف در بسته
    • پس از خشک شدن لواشک‌ها، آن‌ها را در ظرف‌های مناسب و در بسته قرار دهید. این کار از ورود هوا و رطوبت به لواشک‌ها جلوگیری می‌کند و مانع خشک شدن بیش از حد آن‌ها می‌شود.
  2. نگهداری در محیط خنک و تاریک
    • ظرف لواشک را در محیط خنک و تاریک نگهداری کنید، مانند کابینت آشپزخانه یا انباری خشک. البته نگهداری در یخچال هم گزینه خوبی است، اما مدت زمان ماندگاری آن‌ها را کاهش می‌دهد.
  3. جلوگیری از تجمع رطوبت
    • اگر در ظرف لواشک، قطرات آب یا رطوبت مشاهده شد، آن‌ها را بیرون آورده و در محیطی خشک‌تر قرار دهید چون رطوبت باعث می‌شود لواشک‌ها کپک بزنند و زود فاسد شوند.
  4. استفاده به موقع
    • لواشک‌ها را تا حد امکان زودتر مصرف کنید. هرچه زمان نگهداری طولانی‌تر باشد، کیفیت آن‌ها کاهش می‌یابد.

دیدگاه ها