طرز تهیه مربای انجیر زرد تازه، له شده و خرد شده

طرز تهیه مربای انجیر زرد
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

مربای انجیر زرد یک مربای خوش‌طعم و پرخاصیت است که نه تنها برای صبحانه مناسب است، بلکه می‌تواند به عنوان یک میان‌وعده یا دسر هم، لذتی فراموش‌نشدنی را به شما و عزیزانتان هدیه دهد. قبلا در کتاب کاله روش تهیه مربا و مارمالاد انجیر را بررسی کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه مربای انجیر زرد را مرور می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه مربای انجیر زرد

  • انجیر زرد ۱ کیلوگرم
  • شکر ۵۰۰ گرم
  • آب لیمو ۲ قاشق غذاخوری
  • آب پرتقال (اختیاری) نصف فنجان
  • زنجبیل، بادیان ستاره‌ای و دارچین (اختیاری) یک تکه
  • نمک (اختیاری) یک‌چهارم قاشق چایخوری

طرز تهیه مربای انجیر زرد

۱. مخلوط کردن مواد مربا

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای انجیر زرد ابتدا در یک تابه یا قابلمه کف سنگین، انجیر، شکر، نمک و آب لیمو را با هم مخلوط کنید. همچنین یک یا همه مواد اختیاری (آب پرتقال، دارچین، زنجبیل، بادیان ستاره‌ای) را اضافه کنید.

نکته حرفه‌ای: دارچین و بادیان ستاره‌ای را می‌توان در هر زمان بسته به اینکه می‌خواهید طعم آن قوی باشد، حذف کنید.

۲. پخت مربای انجیر زرد

پخت مربای انجیر زرد

اکنون مواد را روی حرارت متوسط ​​بپزید تا شکر حل شود. سپس حرارت را زیاد کنید و اجازه دهید مخلوط به جوش آید. بگذارید ۲ دقیقه روی حرارت متوسط ​​بجوشد. سپس حرارت را روی متوسط ​​رو به پایین قرار دهید. مربا باید هنوز در حال جوشیدن باشد اما با حرارت کم. برای له کردن میوه‌ها از دستگاه مخلوط‌کن استفاده کنید تا قوام مربا نرم‌تر باشد. حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه دیگر به جوشیدن ادامه دهید. مرتب با قاشق چوبی هم بزنید تا به کف تابه نچسبد. مربا با سرد شدن به غلیظ شدن و همچنین رنگی‌تر شدن آن ادامه می‌دهد.

نکته: له کردن میوه اختیاری است چون میوه در حین پخت به تکه‌های کوچکتر تبدیل می‌شود. با این حال، له کردن، قوام نرم‌تری مانند مربا می‌دهد.

نکته: زمان پخت مربای انجیر به مقدار مربا و همچنین حرارت آن بستگی دارد. خوب است که کمی بیشتر بپزد، اما باید بجوشد تا میوه ها پکتین آزاد کنند.

نکات تکمیلی برای تهیه مربای انجیر زرد

طرز تهیه مربای انجیر زرد

همان‌طور که دیدید تهیه مربای انجیر هم درست مثل طرز تهیه انواع مربا از جمله طرز تهیه مربای آلبالو یا طرز تهیه مربای توت فرنگی ساده است اما خوب است برای تهیه بهتر و حتی نگهداری آن نکات و فوت‌وفن‌های تهیه آن را هم با جزییات بدانید.

نکاتی برای ماندگاری بیشتر مربای انجیر زرد

مرباهای خانگی که با شکر و میوه‌های تازه درست می‌شوند، می‌توانند ماندگاری طولانی داشته باشند. اگر مربای انجیر زرد با روش کنسرو کردن تهیه شود و به درستی در یک مکان تاریک خنک نگهداری شود، تا ۲ سال هم دوام می‌آورد اما پس از باز شدن در شیشه مربا می‌توان آن را تا ۳ ماه در یخچال نگهداری کرد.

اضافه کردن آبلیمو به مربا

تقریبا در همه مرباها از آب لیمو استفاده می‌شود. لیمو یک راه عالی برای کاهش شیرینی مرباست. همچنین از کریستالی شدن شکر جلوگیری می‌کند. مهم‌تر از همه، لیمو به جلوگیری از رشد باکتری در هنگام کنسرو مربا کمک می‌کند.

بافت مربای انجیر

اگر مربای غلیظ دوست دارید که همین روش تهیه مربا در بالا کاملا برای شما مناست است اما اگر می‌خواهید قوام نرم‌تری داشته باشید، می‌توانید میوه را کمی در غذاساز بریزید. این کار باعث خرد شدن پوست می‌شود و باعث می‌شود غلظت نرم‌تری داشته باشد و به این ترتیب مربای انجیر له شده خواهید داشت.

بهترین زمان پخت مربا انجیر

اغلب گفته می‌شود که پخت آهسته با حرارت کم چیزی است که مربای خوب را می‌سازد. این به این معنی نیست که زمان زیادی طول می‌کشد تا مربا آماده شود. معمولا ۲۰ دقیقه زمان کافی برای تهیه حدود یک کیلوگرم مربای میوه است به طور کلی بعد از ۱۸ تا ۲۰ دقیقه می‌توانید و باید مربا را برای انتهای پخت بررسی کنید.

مربای بیش از حد پخته شده

ممکن است مربا را زیاد بپزید. بهتر است به جای پختن زیاد مربا آن را کم بپزید. چون مربای نیم‌پز شده را می‌توان دوباره پخت، اما پس از پخته شدن باید به آن آب اضافه کنید تا مربا رقیق شود. توجه داشته باشید با اضافه کردن آب، ماندگاری مربا را هم کاهش می‌یابد. بهترین کار این است که بار اول آن را درست انجام دهید.

روش‌های خلاقانه سرو مربای انجیر

استفاده مربای انجیر فقط محدود به صبحانه نیست و می‌توانید از این مربا برای موارد زیر هم استفاده کنید:

  • همراهی انجیر و پنیر: مربای انجیر را در کنار تعدادی پنیر مانند پنیر بزی سرو کنید چون این مربا به زیبایی با بافت کرمی آن جفت می‌شود و کنتراست شیرینی به آن اضافه می‌کند.
  • لعاب مربای انجیر: از مربای انجیر به عنوان لعاب گوشت‌هایی مانند فیله گوشت مرغ یا اردک استفاده کنید. به سادگی مربا را قبل از کباب کردن روی گوشت بمالید تا طعم شیرین و خوش‌طعمی پیدا کند.
  • سس سالاد مربای انجیر: مربای انجیر، سرکه بالزامیک، روغن زیتون و خردل را با هم مخلوط کنید تا یک سس سالاد شیرین و خوش طعم داشته باشید.
  • کوکی‌های اثر انگشتی مربای انجیر: با فشار دادن انگشت شست به گلوله‌های خمیر شیرینی و پر کردن فرورفتگی با مربای انجیر قبل از پخت، کوکی‌های اثر انگشتی درست کنید.

دیدگاه ها