طرز تهیه مربای پوست پسته تازه با تمام فوت و فن ها

طرز تهیه مربای پوست پسته تازه
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

مربای پوست پسته، یک مربای خوشمزه و متفاوت است که با استفاده از پوست تازه پسته یا پوست خشک پسته تهیه می‌شود. این مربا علاوه بر طعم دلپذیر، خواص بسیاری هم دارد. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه مربای پوست پسته خشک بررسی شده بودم و در ادامه، طرز تهیه مربای پوست پسته تازه را به همراه فوت‌و‌فن‌های آن به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه مربای پوست پسته تازه

  • پوست پسته ۲۵۰ گرم
  • شکر ۴۰۰- ۵۰۰ گرم
  • آب ۱/۵ لیوان
  • خلال پسته ۱۰۰ گرم
  • زعفران دم‌کرده ۱ قاشق چای‌خوری
  • آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربای پوست پسته تازه

۱. گرفتن تلخی پوست پسته

اولین مرحله از طرز تهیه مربای پوست پسته تازه این است که پوست پسته‌ها را خوب بشویید بعد آن‌را داخل آبکش بریزید. سپس در یک قابلمه آب بریزید و اجازه دهید به جوش آید. وقتی آب به جوش آمد پوست پسته‌ها را داخل آن بریزید و بگذارید ۵ دقیقه بجوشد. بعد آن را آبکش کنید و در نهایت پوست پسته‌ها را در آب سردی که در آن یخ ریخته‌اید، بریزید و بگذارید حدود ۱۵ دقیقه در آب سرد بماند. این کار را سه بار انجام دهید تا تلخی پوست پسته به خوبی گرفته شود.

نکته: قبل از اینکه پوست‌ها را به شربت اضافه کنید، مطمئن شوید که کامل تلخى آن گرفته شده است.

۲. تهیه شیره مربا

آماده کردن شهد برای تهیه مربای پوست پسته تازه

هم‌زمان که فرایند گرفتن تلخی مربا را انجام می‌دهید، آب و شکر را در یک قابلمه بریزید و بگذارید خوب شکر در آب حل شود. وقتی شکر کامل در آب حل شد اجازه دهید شهد مربا کاملا غلیظ شود.

۳. پخت مربای پوست پسته

در آخرین مرحله پوست پسته‌هایی که تلخی‌شان خوب گرفته شده است را داخل شهد بریزید و اجازه دهید به مدت یک ساعت خوب در شهد بماند. (در این زمان باید زیر گاز خاموش باشد) بعد از یک ساعت زیر گاز را با حرارت متوسط رو به پایین روشن کنید و هم زمان آبلیمو را اضافه کنید تا رنگ مربا شفاف شود. دقت کنید که این مربا را نباید زیاد هم بزنید در غیراین‌صورت پوست پسته‌ها له خواهند شد. بعد از ۱۵ دقیقه گلاب، زعفران دم‌کرده، وانیل و مغز پسته را اضافه کنید و اجازه دهید تا مربا پنج دقیقه دیگر بپزد.

نکته مهم: از هم زدن بیش از حد مربا خودداری کنید تا پوست پسته‌ها له نشوند.

نکات تکمیلی برای تهیه مربای پوست پسته

طرز تهیه مربای پوست پسته تازه

همان‌طور که خواندید تهیه و پخت مربای پوست پسته اگرچه مربایی خاص است اما مثل تهیه مربای پوست هندوانه نیاز به حوصله دارد.

تازگی پوست پسته

از پوست پسته تازه و با کیفیت پسته استفاده کنید. پوست پسته‌های کهنه یا نامرغوب ممکن است باعث تلخی مربا یا کپک زدن آن شوند.

گرفتن تلخی پوست پسته

جوشاندن پوست پسته در آب جوش و قرار دادن آن در آب یخ، مهم‌ترین مرحله برای گرفتن تلخی پوست پسته است که حتما باید با دقت آن را انجام دهید تا مربای شما تلخ نباشد. سه بار جوشاندن و قرار دادن در آب یخ، معمولا برای این کار کافی است اما اگر بعد از سه بار باز هم تلخ بود یکبار دیگه این مراحل را انجام دهید.

خواص درمانی پوست پسته

پوست پسته دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و آنتی‌اکسیدانی است. مصرف مربای پوست پسته می‌تواند به بهبود هضم غذا، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب کمک کند.

دلیل استفاده از آبلیمو در تهیه مربا

اضافه کردن چند قطره آبلیمو به مربا، علاوه بر طعم بخشیدن، از رشد باکتری‌ها و کپک‌ها جلوگیری می‌کند. بنابراین حتما به این مربا آبلیمو اضافه کنید.

نکاتی برای جلوگیری از کپک زدن مربای پوست پسته تازه

برای جلوگیری از کپک زدن مربای پوست پسته درست مثل طرز تهیه انواع مربا از جمله طرز تهیه مربای آلبالو و حتی طرز تهیه مربای پوست پرتقال باید به استریل بودن شیشه و البته نکات زیر دقت کنید.

  • ظرف استریل: قبل از پر کردن مربا، شیشه‌ها را به خوبی بشویید و استریل کنید.
  • درپوش محکم: در شیشه مربا را محکم ببندید تا هوا به داخل آن نفوذ نکند.
  • نگهداری در جای خنک و تاریک: مربا را در جای خشک، خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.
  • استفاده از قاشق تمیز و خشک: هر بار که از مربا استفاده می‌کنید، از قاشق تمیز و خشک استفاده کنید تا از ورود باکتری‌ها به مربا جلوگیری شود.
++

دیدگاه ها