طرز تهیه مربای گیلاس با ماندگاری بالا با همه ریزه‌ کاری ها

طرز تهیه مربای گیلاس با ماندگاری بالا
آماده سازی
60 تا 90 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

طعم تابستان را در تمام فصول سال با مربای گیلاس خانگی تجربه کنید! آیا به دنبال طعمی بهشتی هستید؟ مربای گیلاس، راز این جادو است! با دستور پخت ساده ما در ادامه می‌توانید مربایی خوش‌طعم و با عطر دل‌انگیز تهیه کنید که تا مدت‌ها ماندگار می‌ماند. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه مربای گیلاس صورتی را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه مربای گیلاس با ماندگاری بالا را برای حفظ بیشتر این مربا با هم بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه مربای گیلاس با ماندگاری بالا

  • گیلاس بدون هسته له شده ۲ کیلوگرم
  • آب لیموترش ۱ عدد
  • شکر ۲/۵ فنجان

طرز تهیه مربای گیلاس با ماندگاری بالا

آماده کردن شیشه‌های مناسب برای مربا

آماده کردن شیشه های مربا برای تهیه مربای گیلاس با ماندگاری بالا

اولین مرحله از طرز تهیه مربای گیلاس با ماندگاری بالا این است که شیشه‌هایی که قرار است مربا را داخل‌شان بریزید، خوب بشویید و بعد هم همه را در یک قابلمه که روی حرارت گذاشتید و آب داخلش ریخته‌اید و خوب جوش آمده، بگذارید تا کاملا استریل شوند. یادتان باشد که بعد از ۱۰ دقیقه شیشه‌ها و در آن‌ها را از آب خارج کنید.

پخت مربای گیلاس

طرز تهیه مربای گیلاس با ماندگاری بالا

یک قابلمه متوسط، گیلاس، ۱/۴ فنجان شکر و آب لیمو را با هم مخلوط کنید. روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید. ۲ تا ۳ دقیقه با هم زدن مرتب بپزید تا شکر حل شود. یک سوم شکر باقیمانده را هم بزنید و ۱ تا ۲ دقیقه بپزید و هم بزنید تا حل شود. شکر را در دو نوبت دیگر اضافه کنید و هر دسته را هم بزنید تا شکر حل شود.

مخلوط را به جوش بیاورید و به مدت ۱۰ دقیقه بپزید و مرتبا هم بزنید. در حین پخت و پز، هر کفی که روی سطح شناور است را بردارید تا مربای شما شفاف و خوش رنگ باشد.

برای بررسی غلظت مناسب مربای گیلاس، یک قاشق مرباخوری از مربا را داخل یک ظرف که از فریزر درآورده‌اید بریزید، بشقاب را به فریزر برگردانید و یک دقیقه صبر کنید. بشقاب را از فریزر خارج کرده و با یک انگشت لبه مربا را به آرامی تکان دهید. اگر مربا آماده باشد با قرار دادن مربا میان دو انگشت کمی چروک می‌شود اما اگر آماده نباشد آنقدر نازک می‌شود که چروک شود. بنابراین اگر مربا در اولین تلاش چروک نشد، ۲ یا ۳ دقیقه دیگر بپزید و تست غلظت را تکرار کنید.

پر کردن شیشه‌ها از مربا

ریختن مربای گیلاس با ماندگاری بالا در شیشه

در آخرین مرحله از طرز تهیه مربای گیلاس با ماندگاری بالا وقتی مربا به درستی غلظت لازم را یافت، قابلمه را از روی حرارت بردارید. با استفاده از انبر، یک شیشه را از آب در حال جوش برداشته و آب را داخل قابلمه خالی کنید. شیشه را روی یک سطح تمیز قرار دهید و با استفاده از ملاقه، مربا را از طریق قیف داخل شیشه بریزید. شیشه را کامل پر نکنید و فضایی خالی را برای مربا در نظر بگیرید. در نهایت هم قیف را بردارید؛ لبه را با یک حوله مرطوب تمیز پاک کنید.

با استفاده از انبر، در شیشه را هم از آب داغ بردارید و آن را محکم ببندید بعد با انبر، شیشه پر شده را به آب در حال جوش برگردانید. این کار را با باقی‌مانده مربا و شیشه‌ها تکرار کنید، مطمئن شوید شیشه‌ها با دو طرف قابلمه تماس نداشته باشند و از هم فاصله داشته باشند.

حرارت را زیاد کنید، در قابلمه را ببندید و آب را بجوشانید. شیشه‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه در آب جوش بگذارید و بعد با استفاده از انبر شیشه‌ها را به توری سیمی منتقل کنید تا کاملا خنک شوند.

نکات تکمیلی برای تهیه مربای گیلاس با ماندگاری بالا

طرز تهیه مربای گیلاس با ماندگاری بالا

تهیه مربای گیلاس کار ساده‌ای است اما برای این که مربای گیلاس با ماندگاری بالا داشته باشید باید هم دقت بیشتری به جزییات داشته باشید و هم فوت و فن آن را بدانید.

نکاتی برای انتخاب گیلاس مناسب برای تهیه مربای گیلاس با ماندگاری بالا

برای تهیه مربای گیلاس با ماندگاری بالا، بهتر است از گیلاس‌های سالم و سفت استفاده کنید. گیلاس‌های نارس یا له ممکن است باعث شوند که مربایشان کپک بزند یا فاسد شود.

ضمنا می‌توانید از گیلاس‌های مختلف مانند گیلاس قرمز، زرد یا صورتی استفاده کنید و اگر تمایل دارید مربای ترش‌تری داشته باشید، می‌توانید مقدار آبلیمو را کمی افزایش دهید.

فوت و فن های نگهداری و ماندگار کردن مربای گیلاس

مربای گیلاس معمولا دو هفته تا یک ماه در یخچال به خوبی حفظ می‌شود. اما برای افزایش ماندگاری مربای گیلاس در زمان تهیه مربای گیلاس با ماندگاری بالا باید نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • استفاده از ظروف مناسب: برای پخت مربا از قابلمه مسی یا لعابی استفاده کنید. این ظروف حرارت را به طور یکنواخت پخش می‌کنند و به این ترتیب مانع از سوختن مربا می‌شوند.
  • جوشاندن کافی مربا: مربا را به اندازه کافی بجوشانید تا قوام پیدا کند و آب آن تبخیر شود. این کار باعث افزایش ماندگاری مربا می‌شود.
  • اضافه کردن مواد نگهدارنده: می‌توانید برای افزایش ماندگاری مربا، از مواد نگهدارنده طبیعی مانند جوهر لیمو یا اسید سیتریک استفاده کنید.
  • استریل کردن شیشه‌ها: قبل از پر کردن شیشه‌ها از مربا، آنها را به طور کامل با آب گرم و صابون بشویید و سپس به مدت ۱۰ دقیقه در فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد استریل کنید.
  • درست بستن در شیشه‌ها: در شیشه‌های مربا را محکم ببندید تا هوا به داخل آنها وارد نشود.
  • نگهداری در یخچال: بعد از باز کردن درب شیشه مربا، آن را در یخچال نگهداری کنید و در مدت زمان کوتاهی مصرف کنید.

افزودن مواد به مربا برای افزایش طعم

در ۵ دقیقه آخر پخت می‌توانید از آبلیمو، وانیل، هل یا زعفران برای طعم دادن به مربا استفاده کنید.

افزایش غلظت مربای گیلاس

برای غلیظ‌تر شدن مربا می‌توانید از کمی ژلاتین یا نشاسته استفاده کنید.

دیدگاه ها