طرز تهیه مربای گیلاس زرد خوشمزه با همه ترفندها و نکات

طرز تهیه مربای گیلاس زرد
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

گیلاس یکی از میوه‌های جذاب تابستانی است که در رنگ‌های مختلف موجود است. یکی از جذاب‌ترین و البته خاص‌ترین گیلاس‌ها گیلاس زرد است که می‌توانید با تهیه مربای آن، نوع متفاوتی از مربا را تجربه کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه مربای گیلاس ساده و طرز تهیه مربای گیلاس صورتی را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه مربای گیلاس زرد را بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه مربای گیلاس زرد

  • گیلاس زرد ۶ فنجان
  • شکر ۲/۵ فنجان
  • آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربای گیلاس زرد

۱. آماده کردن گیلاس‌ها

گرفتن هسته گیلاس زرد برای تهیه مربای گیلاس

اولین مرحله از طرز تهیه مربای آلبالو زرد درست مثل طرز تهیه کمپوت گیلاس این است که آلبالوها را خوب بشویید و بعد دم و هسته آن را بگیرید.

۲. پخت مربای گیلاس

تهیه مربای گیلاس زرد

اکنون در این مرحله گیلاس را به همراه آب لیمو در قابلمه‌ای بریزید و بگذارید تا بجوشد. بعد از این که آلبالو برای چند دقیقه پخت و آب آلبالوها آزاد شد، شکر را هم اضافه کنید و هم بزنید تا شکر در آن حل شود سپس اجازه دهید مخلوط به جوش بیاید و بعد ۲۰ دقیقه دیگر بپزد. فقط حواستان باشد هر از گاهی مربا را هم بزنید تا شربت آن غلیظ شود. در نهایت گاز را خاموش کنید تا مربا خنک شود و بعد آن را به یک ظرف شیشه‌‌ای منتقل کنید و در آن را محکم ببندید. این مربا را می‌توانید تا سه هفته در یخچال نگهداری کنید.

نکته: بهتر است برای شفاف شدن مربا، بعد از جوش آمدن، کف روی آن را به طور مرتب بگیرید.

نکات تکمیلی برای تهیه مربای گیلاس

طرز تهیه مربای گیلاس زرد

همان‌طور که دیدید تهیه مربای گیلاس زرد هم درست مثل طرز تهیه کمپوت گیلاس کار ساده‌ای است کافی است فقط با رعایت نکاتی ساده، نه تنها ظاهری زیبا و دلربا به مربای خود بدهید، بلکه طعمی بی‌نظیر و دلچسب را هم تجربه کنید. یادتان باشد از این مربای خوشمزه می‌توانید برای صبحانه، میان‌وعده یا به عنوان تزئین دسرها استفاده کنید.

افزایش عطر و طعم مربا

در صورتی که دوست دارید مربای شما عطر و طعم بیشتری داشته باشد، می‌توانید برای خوشمزه‌تر شدن مربا از کمی زعفران دم‌کرده یا هل ساییده شده هم استفاده کنید. البته وانیل هم گزینه خوبی است.

جلوگیری از کپک زدن مربا

برای آن‌که مرباهای‌تان کپک نزند بهتر است همیشه مربا را در حجم کم تهیه کنید تا سریع مصرف شوند اما اگر می‌خواهید در حجم زیاد بپزید بهتر است حتما از آبلیمو در تهیه مربا استفاده کنید و ضمنا ظرفی را که قرار است مربا را در آن نگهداری کنید حتما استریل کنید.

انواع گیلاس در ایران و تفاوتشان

در ایران گیلاس معمولا به شکل قرمزش شناخته شده است اما واقعیت این است که گیلاس زرد و صورتی هم انواع دیگری از گیلاس هستند که در ایران هم وجود دارند. این گیلاس‌ها کمی با هم از لحاظ طعمی متفاوت هستند اما اصلی‌ترین تفاوت‌شان به رنگشان برمی‌گردد.

دیدگاه ها