طرز تهیه کتلت گوشت به ۲ روش + فوت و فن های رستورانی

طرز تهیه کتلت گوشت خانگی
آسان
6 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

کتلت یکی از لذیذترین و احتمالا قدیمی‌ترین غذاهایی است که طعم آن ما را یاد خاطرات نوستالژی دوران کودکی‌مان می‌اندازد. هر ایرانی حداقل یک‌بار طعم این غذای خوشمزه را در کنار سیب زمینی سرخ شده، سبزی و خیارشور امتحان کرده است. این غذای اصیل ایرانی می‎‌تواند گزینه مناسبی برای وقت‌هایی باشد که از غذاهای خورشتی و برنجی خسته شده‌اید و هوس یک غذا ساندویچی کرده‌اید. تهیه کتلت در خانه کار سختی نیست اما برای این‌که خرد نشوند و ترد و خوشمزه باشد چند نکته اساسی وجود دارد که در ادامه گفته‌ایم. برای یادگیری طرز تهیه کتلت گوشت خانگی و تمام فوت و فن‌های پخت آن و رازهای خوشمزه شدن کتلت با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه کتلت گوشت با سیب زمینی پخته

  • گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
  • سیب زمینی ۷ عدد
  • تخم مرغ ۴ عدد
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • هویج ۱ عدد
  • آرد سوخاری به مقدار لازم
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه کتلت گوشت خانگی ترد و خوشمزه با سیب زمینی پخته

کتلت از غذاهای خوشمزه ایرانی است که در مناطق مختلف با مواد اولیه متفاوتی تهیه و سرو می‌شود. پیش از این چند نوعِ جذاب از این غذا مثل کتلت ماهی، کتلت میگو و کتلت مرغ زعفرانی را به شما آموزش داده‌ایم اما این‌بار می‌خواهیم اصیل‌ترین نوع آن یعنی کتلت گوشت را با هم یاد بگیریم. برای تهیه کتلت گوشت خانگی ابتدا کاسه‌ای تمیز انتخاب کنید و داخل آن پیاز‌ها را رنده کرده بعد آب آن را کامل بگیرید. سپس سیب زمینی‌هایی را که از قبل پخته‌اید به همراه هویج پخته شده رنده و به پیاز‌های داخل کاسه اضافه کنید.

در ادامه گوشت چرخ‌کرده، تخم مرغ، نمک، فلفل و زردچوبه و هر ادویه‌ای که مایل بودید را به مواد داخل کاسه اضافه کنید و همه مواد را با هم خیلی خوب ورز دهید تا کاملا مخلوط شوند. اگر احساس کردید مواد کتلت کمی شل است، حدود یک قاشق آرد به آن اضافه کنید تا موقع سرخ کردن کتلت‌ها خرد نشوند.

حالا نوبت به سرخ کردن کتلت است. یک گلوله از مواد را برداشته و با دست به آن شکل دهید و پشت و روی آن را به آرد سوخاری آغشته کنید. داخل یک تابه مقداری روغن ریخته و شعله را روشن کنید تا روغن داغ داغ شود. کتلت‌ها را که از قبل آماده کرده‌اید آرام داخل روغن بگذارید و با حرارت ملایم سرخ کنید تا مغز پخت شوند. بعد از این که یک طرف کتلت سرخ شد، آن‌ها را برگردانده و طرف دیگر را هم سرخ کنید.

بشقابی تمیز انتخاب کنید و با دستمال کاغذی روی آن را بپوشانید. کتلت‌های سرخ شده را یکی پس از دیگری روی آن قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها جذب شود. سپس کتلت‌های آماده شده را داخل ظرفی که دوست دارید بچینید و دور آن را با سیب‌زمینی سرخ کرده، سبزی، خیارشور، گوجه یا هر دورچین دیگری که می‌پسندید تزئین کنید. کتلت‌ گوشت شما آماده است، نوش جان.

نکته: کلا سیب زمینی خام برای کتلت بهتر است بنابراین در روشی که سیب زمینی را می‌پزید بهتر است آن را نیم پز کنید یعنی بگذارید وسطش خام بماند.

 


مواد لازم برای تهیه کتلت گوشت با سیب زمینی خام

  • گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
  • سیب زمینی ۶ عدد
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • تخم مرغ ۴ عدد
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه کتلت گوشت با سیب زمینی خام

در طرز تهیه کتلت گوشت می‌توانید به جای سیب زمینی پخته از سیب زمینی خام استفاده کنید. خوبی این روش از تهیه کتلت این است که هم کتلت شما تردتر و پف‌دار خواهد بود، هم زمان کمتری برای پخت آن صرف خواهید کرد چون مرحله پخت سیب زمینی را ندارید. برای تهیه کتلت به این روش هم تمام موارد بالا را انجام می‌دهید فقط قبل از هر کاری سیب زمینی‌ها را رنده کنید و به مخلوط پیاز رنده شده، گوشت، تخم مرغ و ادویه اضافه کنید. بعد مایه را به شکل قالب در آورید و سرخ کنید. نوش جان! جزییات طرز تهیه کتلت گوشت با سیب زمینی خام را در کتاب کاله مطالعه کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه کتلت گوشت

طرز تهیه کتلت گوشت

تهیه کتلت در خانه کاری آسان است که در نهایت آسانی باید با رعایت نکات و فوت‌وفن‌های تهیه همراه باشد. در ادامه فوت‌وفن‌های کتلت ساده را مرور می‌کنیم.

انتخاب شعله مناسب برای سرخ کردن کتلت

هنگام سرخ کردن، شعله را ملایم کنید تا کتلت‌ها علاوه بر سرخ شدن مغزپخت شوند.

کتلت ترد و پوک

برای داشتن کتلت ترد و پوک حتما آب سیب زمینی خام را بگیرید و اگر هم از سیب زمینی پخته استفاده می‌کنید حتما بگذارید خوب سرد شود بعد آن را رنده کنید.

کتلت خوشمزه زعفرانی

اگر دوست دارید کتلت شما طعم و عطر زعفران داشته باشد می‌توانید کمی زعفران دم کرده هم به مایه کتلت اضافه کنید فقط دقت کنید اگر مایه شل شد حتما به آن آرد سوخاری یا آرد نخودچی اضافه کنید.

روش‌های سرو کتلت

کتلت‌های گوشت را هم می‌توانید با نان تافتون یا بربری در کنار یک کاسه ترشی لیته مخصوص نوش جان کنید. یا حتی به شکل ساندویچ کنید و داخلش خیارشور و گوجه بگذارید. اگر هم دوست دارید این وعده غذایی کاملا شما را سیر کند، کتلت گزینه همراه خوبی کنار پلوست.

دیدگاه ها