طرز تهیه کوکو سبزی با آرد گندم، آرد ذرت و آرد نخودچی

طرز تهیه کوکو سبزی با آرد
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

زمان‌هایی پیش می‌آید که می‌خواهید یک غذای ساده اما خوشمزه تهیه کنید یا حتی برای تکمیل سفره غذای خود یک غذای ساده اما خوشمزه داشته باشید، قطعا در این زمان‌ها کوکو سبزی بهترین گزینه است. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه کوکو سبزی ساده و طرز تهیه کوکو سبزی در مایکروفر را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه کوکو سبزی با آرد را که راز تردی و مجلسی شدن این کوکوست را بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه کوکو سبزی با آرد

  • سبزی کوکو ۵۰۰ گرم
  • تخم مرغ ۵ عدد
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
  • آرد ۱ قاشق غذاخوری
  • سیر کوچک خرد شده ۱ حبه
  • بیکینگ پودر ۱ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه کوکو سبزی با آرد

۱. هم زدن تخم مرغ

هم زدن تخم مرغ برای تهیه کوکو با آرد

اولین مرحله از طرز تهیه کوکو سبزی با آرد این است که تخم مرغ‌ها را در یک ظرف بشکنید و بعد با چنگال هم بزنید تا زرده‌ها و سفیده‌ها با هم مخلوط شوند.

۲. مخلوط کردن مواد

مخلوط کردن مواد کوکو سبزی آردی

اکنون تمام سبزی‌های خرد شده، سیر خرد شده، زرشک، گردو، زردچوبه، آرد، بکینگ پودر، نمک و فلفل را اضافه کنید و با همزن یا چنگال خوب هم بزنید تا یکدست شود و کف کند.

۳. سرخ کردن کوکو

سرخ کردن و پختن کوکو سبزی

وقتی مواد را خوب هم زدید برای تهیه کوکو سبزی تابه‌ای، در یک تابه مناسب مقداری روغن بریزید و بگذارید داغ شود. پس از داغ شدن روغن، مخلوط را به تابه اضافه کنید، در ظرف را بگذارید تا حدود ۱۵ دقیقه روی حرارت متوسط بپزد. در نهایت کوکو را به چهار قسمت برش دهید و هر تکه را با دقت برگردانید و ۱۵ دقیقه دیگر بپزید.

نکته: برای سرعت دادن به پخت کوکو و البته کامل پختن آن، در ۱۵ دقیقه اول در تابه را ببندید و بعد از برگرداندن کوکو دیگر درش را نبندید تا روند پخت تسریع شود.

نکات تکمیلی برای تهیه کوکو سبزی

طرز تهیه کوکو سبزی با آرد

تهیه و پخت کوکو سبزی یکی از هنرهایی است که همه می‌توانند به آن مسلط شوند فقط کافی است نکات و فوت‌وفن‌های آن را بدانند.

دلیل اضافه کردن آرد به کوکو

برای تهیه کوکو سبزی بهتر است برای داشتن بافت تردتر و پف‌دارتر از انواع آرد هم در مخلوط آن استفاده کنید. آردهای مناسب برای تهیه کوکو سبزی شامل آرد گندم، آرد ذرت و آرد نخودچی است. بنابراین هر کدام در دسترستان بود حتما استفاده کنید. فقط دقت داشته باشید که به خوبی در مواد حل شود.

به طور کلی می‌توان دلایل استفاده از آرد را به شرح زیر خلاصه کرد:

استفاده از آرد در کوکو سبزی مزایای زیادی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تردی: آرد به انسجام مواد کوکو کمک می‌کند و باعث می‌شود کوکو بعد از پخت، تردتر و خوشمزه‌تر شود.
  • پف کردن: آرد باعث می‌شود کوکو سبزی پف کند و ظاهری حجیم‌تر و مجلسی‌تر داشته باشد.
  • مزه: آرد طعم ملایمی به کوکو می‌دهد و از تندی سبزی‌ها می‌کاهد.

علاوه بر این، استفاده از آرد در کوکو سبزی باعث می‌شود مواد به طور یکنواخت پخش شوند و از وا رفتن کوکو هنگام پخت جلوگیری می‌کند.

سبزی مناسب کوکو سبزی

طرز تهیه کوکو سبزی با آرد در فر

سبزی کوکو باید شامل گشنیز، سیر، تره، تره ایرانی، جعفری، شوید و پیازچه یا برگ سیر باشد که نسبت تره آن به بقیه خیلی بیشتر است و تقریبا باید نصف میزان کل سبزی کوکو تره باشد. عده‌ای هم به آن کاهو اضافه می‌کنند.

روش‌های مختلف تهیه کوکو سبزی

برای تهیه کوکو سبزی همیشه بهتر است از سبزی تازه استفاده کنید اما اگر دسترسی به سبزی تازه ندارید، می‌توانید از سبزی فریز شده یا حتی سبزی خشک برای تهیه این گیاه استفاده کنید. اما در کنار تمام مواردی که در بالا گفته می‌شود شکل دادن به پخت آن هم متفاوت است.

تهیه کوکو با سبزی خشک

برای تهیه این کوکو با سبزی خشک ابتدا باید سبزی خشک را در یک کاسه بزرگ با یک فنجان آب گرم خیس کنید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه بماند بعد آب آن را تخلیه کنید و مراحل بالا برای تهیه کوکو را انجام دهید. طرز تهیه کوکو سبزی با سبزی خشک را در کتاب کاله بخوانید.

تهیه کوکو سبزی وگان

افراد وگان تخم مرغ مصرف نمی‌کنند بنابراین برای پف‌دار شدن بافت کوکو بدون تخم مرغ باید از بکینگ پودر و آرد استفاده کنید. پس ابتدا سبزی خرد شده را در ظرفی بریزید و با آرد، نمک، زردچوبه و بیکینگ پودر مخلوط کنید و خوب هم بزنید و بعد درست مثل تهیه کوکو با تخم مرغ آن را در تابه سرخ کنید.

تهیه کوکو در فر

برای داشتن کوکوی سالم‌تر می‌توانید آن را در فر بپزید. فقط مخلوط تخم مرغ و سبزی را در ظرف مناسب فر بریزید. فر را با دمای ۳۵۰ فارنهایت گرم کنید و اجازه دهید کوکو به مدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه بپزد. اما یکی از جذاب‌ترین روش‌های پخت کوکو در فر این است که آن را در قالب‌های خاص بریزید و متفاوت تهیه کنید.

استفاده از پنیر در تهیه کوکو سبزی

در تهیه و پخت کوکو سبزی استفاده از انواع پنیر هم رایج است. اما یکی از جذاب‌ترین پنیرها برای استفاده در تهیه کوک قطعا پنیر ویلی کاله است. طرز تهیه کوکو سبزی با پنیر ویلی را در کتاب کاله با جزییات بخوانید.

دیدگاه ها