طرز تهیه کوکو مرغ بدون سیب زمینی، خوشمزه و سریع

طرز تهیه کوکو مرغ بدون سیب زمینی
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

کوکوی مرغ هم مثل تهیه کوکوی سیب زمینی ساده ساده است که هم می‌توانید برای تهیه‌اش جزییات زیادی به آن اضافه کنید، هم می‌توانید آن را به ساده‌ترین و فوری‌ترین شکل ممکن تهیه کنید. به عبارتی کوکوی مرغ، همچون یک پالت رنگارنگ است که هر آشپز با ذوق خود می‌تواند با آن یک تابلو نقاشی بی‌نظیر خلق کند پس در ادامه با طرز تهیه کوکو مرغ بدون سیب زمینی به روش‌های مختلف همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه کوکو مرغ بدون سیب زمینی

  • سینه مرغ ۵۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • نمک، فلفل و ادویه مناسب به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم

طرز تهیه کوکو مرغ بدون سیب زمینی

۱. آماده کردن مایه کوکو

تهیه مایه کوکو مرغ بدون سیب زمینی

اولین مرحله از طرز تهیه کوکو مرغ بدون سیب زمینی درست مثل روش تهیه کوکو مرغ ساده این است که پیاز را پوست گرفته و رنده کنید بعد مرغ چرخ کرده یا مرغ پخته و ریش ریش شده را داخل یک ظرف مناسب بریزید و بعد پیاز رنده شده را به همراه تخم مرغ، نمک، فلفل و ادویه مناسب اضافه کنید و خوب هم بزنید.

تخم مرغ هم‌دما با محیط: تخم مرغ‌ها را قبل از استفاده از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند. این کار باعث می‌شود تخم مرغ‌ها بهتر با مواد دیگر مخلوط شوند.

۲. سرخ کردن مرغ

تهیه کوکو مرغ در ماهیتابه

اکنون در این مرحله در یک ماهیتابه مناسب، مقداری روغن بریزید و اجازه دهید روغن خوب داغ شود بعد مایه کوکو را کف ماهیتابه پهن کنید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه سرخ شود بعد کوکو را برگردانید و روی دیگرش را هم سرخ کنید. به این ترتیب کوکوی مرغ ساده شما آماده است. می‌توانید آن را همراه با خیارشور، سبزیجات یا انواع سالاد و ترشی سرو کنید و لذت ببرید. نوش جان!

نکات تکمیلی برای تهیه کوکو مرغ

طرز تهیه کوکو مرغ بدون سیب زمینی

حالا که با طرز تهیه کوکوی مرغ بدون سیب زمینی آشنا شدید، خوب است نکات و ترفندهای مهم برای تهیه بهتر آن را هم بدانید.

استفاده از مرغ چرخ کرده یا مرغ پخته برای تهیه کوکو

برای تهیه کوکوی مرغ هم می‌توانید از مرغ خام چرخ‌کرده استفاده کنید هم مرغ پخت و ریش‌ریش یا رنده‌شده استفاده کنید. بنابراین بسته به زمانی که برای تهیه دارید و البته سلیقه خود می‌توانید هم از مرغ چرخ‌کرده هم مرغ پخته استفاده کنید. برای پخت مرغ هم بهتر است آن را با پیاز، نمک و البته کمی سیر بپزید.

تهیه کوکو به شکل قالبی

اگر زمان کافی دارید می‌توانید بخشی از مایه کوکوی مرغ بدون سیب زمینی را مثل باقی کوکوها در کف دست خود شکل دهید و بعد آن را در ماهیتابه روغن سرخ کنید. البته برای اینکه کوکو شکل بهتری به خود بگیرد، می‌توانید از قالب‌های مخصوص کوکو استفاده کنید.

استفاده از زعفران و سبزیجات معطر برای طعم بهتر کوکوی مرغ

یکی از بهترین طعم‌دهنده‌ها برای کوکو مرغ بدون سیب زمینی، زعفران است. بنابراین می‌توانید مرغ را حین پخت زعفرانی کنید یا اگر از مرغ چرخ‌کرده استفاده می‌کنید مقداری زعفران غلیظ به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. البته بهتر است در کنار آن کمی آرد سوخاری هم اضافه کنید. طرز تهیه زعفران دم‌کرده را در کتاب کاله با جزییات بخوانید.

یکی دیگر از روش‌های متنوع کردن کوکوی مرغ این است که به آن سبزیجات معطر دیگری مثل گشنیز، شوید یا حتی ریحان خرد شده اضافه کنید.

دلیل استفاده از سیب زمینی در تهیه کوکو مرغ

سیب‌زمینی به عنوان یکی از اجزای اصلی کوکوی مرغ، نقش‌های مهمی را ایفا می‌کند که باعث خوشمزگی و بافت منحصربه‌فرد این غذا شده است. از جمله دلایل استفاده کردن از سیب زمینی در کوکوی مرغ این است که باعث ایجاد بافت نرم و یکدست برای کوکو می‌شود و به عبارتی کمک می‌کند کوکو به راحتی شکل بگیرد و از هم نپاشد. ضمنا از لحاظ غذایی هم سیب زمینی به تقویت ارزش غذایی کوکو کمک می‌کند. اهمیت استفاده از سیب زمینی آنقدر بالاست که در خیلی از کوکوها از آن به عنوان همراه اصلی استفاده می‌شود. مثلا طرز تهیه کوکو سبزی با سیب زمینی آب پز و خام یکی از بارزترین روش‌های استفاده در کوکوست که می‌توانید جزییات آن را هم در کتاب کاله مطالعه کنید.

البته خوب است که این نکته هم ذکر شود که معمولا در تهیه انواع کتلت از سیب زمینی در کنار انواع گوشت استفاده می‌شود. مثلا طرز تهیه کتلت مرغ با سیب زمینی را می‌توانید به عنوان یکی از کتلت‌های رایج با جزییات کامل تهیه و فوت‌وفن‌هایش در کتاب کاله مطالعه کنید.

دیدگاه ها