فرهنگ غذای چینی

فرهنگ غذایی چین

مردم چین به اندازه مردم فرهنگ‌های غربی نگران تغذیه‌شان نیستند. برای آنها بافت، طعم، رنگ و عطر غذا اهمیت دارد و به طور کلی وعده‌های غذایی روزانه چینی‌ها از چهار گروه غذایی غلات، سبزیجات، میوه ها و گوشت تشکیل شده است که فرهنگ غذایی چین را تشکیل می‌دهند.

همه چیز در مورد فرهنگ غذای چین و غذای چین

غذای چینی و اهمیت سه اصل رنگ، طعم و عطر

در ذهن ما ایرانی‌ها، غذاهای چینی معمولا چیزی شبیه برنج شفته و رشته‌های نودل مانند با ظرف‌های چوبی است؛ یا وقتی اسم غذاهای چینی را می‌شنویم، انواع جاندار سرخ یا آب‌پز شده به ذهنمان می‌آید. اما غذاهای چینی غنی‌تر از آن هستند که با چند کلمه و چند جمله بتوانید آنها را توضیح دهید. غذا […]

سه اصل رنگ، طعم و عطر در فرهنگ غذایی چینی

رنگ، عطر و طعم سه جنبه مهم در توصیف غذای چینی و همچنین معنی، ظاهر و تغذیه غذایی این کشور هستند.

رنگ در غذای چینی

رژیم غذایی چند رنگ به ویژه در غذا و طب چینی اهمیت دارد، زیرا اعتقاد بر این است که رنگ ها (قرمز، زرد، سبز، سفید و سیاه) با اندام های حیاتی بدن (قلب، طحال، کبد، ریه‌ها و کلیه‌ها) مرتبط هستند.

از طرف دیگر در فرهنگ چینی برای رنگ‌‎ها معانی خوش‌شانسی یا بدشانسی نسبت داده می‌شود. قرمز رنگ ملی چین است و نماد خوشبختی است، در حالی که زرد رنگ سلطنتی است. سبز رنگ سلامتی و شفابخشی است.

عطر غذاهای چینی

موادی که سرآشپزهای چینی برای طبخ غذاها استفاده می‌کنند فوق‌العاده است. گیاهان و ادویه‌های موجود در غذاهای چینی طعم هر غذایی را شبیه بهشت می‌کنند. همچنین نمی‌توان انواع سس‌های خوشمزه‌ای را که غذاها را خوشمزه می‌کنند فراموش کرد.

۵ طعم غذاهای چینی

طعم که به عنوان روح غذا در چین محسوب می‌شود به طور سنتی به پنج طعم شور، تند، ترش، شیرین و تلخ تقسیم می‌شود.

غذاها و مواد غذایی اصلی چین

برمچ چین

برنج

برنج غذای اصلی مناطقی از چین است که تحت کشت آن قرار دارند. در چین برنج بخارپز که معمولا از برنج سفید تهیه می‌شود، رایج‌ترین شکل مصرف برنج است.

گندم در چین

گندم

در مناطق کشت گندم کشور چین، مردم عمدتا به غذاهای مبتنی بر آرد مانند نودل، نان، جیائوزی (نوعی کوفته چینی) و مانتو (نوعی نان بخارپز) متکی هستند.

سویا

سویا

انواع مختلفی از محصولات سویا در چین تولید می‌شود. از توفوی معروف گرفته، تا شیر سویا، خمیر سویا، روغن سویا و سس سویای تخمیر شده در کنار سوفو.

سبزیجات خاص چینی

سبزیجات خاص

در غذاهای چینی از سبزیجات خاصی مثل بچه ذرت، بوک چوی، نخود برفی، بادمجان و بروکلی چینی و قارچ کاهی، جوانه لوبیا، ریشه نیلوفر آبی و شاخه بامبو استفاده می‌شود.

چاشنی های مخصوص چین

چاشنی‌ها و گیاهان

ریشه زنجبیل تازه، سیر، پیازچه، گشنیز و کنجد در بسیاری از غذاهای چینی استفاده می‌شود. اما فلفل سیچوان، بادیان ستاره‌ای، دارچین، رازیانه، میخک و فلفل سفید هم بسیار مهم هستند.

چای و چین

چای

در چین دو نوع چای وجود دارد که یکی از برگ‌های خشک و دیگری از عصاره برگ چای تهیه می‌شود. انواع چای چینی شامل سیاه، سفید، سبز، زرد، اولانگ و تیره است.

بعدی

فرهنگ غذایی چین و جذابیت‌هایش

فرهنگ چینی یکی از قدیمی‌ترین فرهنگ‌های جهان است که سابقه‌اش هزاران ساله است. مولفه‌های مهم فرهنگ چینی غیر از سرامیک، معماری، موسیقی، ادبیات، هنرهای رزمی، فلسفه و دین شامل آشپزی هم می‌شود که بسیار گسترده و پر از جذابیت است.

خرید روزانه مواد غذایی در تغذیه چینی

غذا بخش مهمی از زندگی روزمره مردم چین است. چینی‌ها نه تنها از غذا خوردن لذت می‌برند، بلکه معتقدند خوردن غذای خوب می‌تواند هارمونی و نزدیکی را برای افراد خانواده و روابط آنها به ارمغان بیاورد. در چین خرید روزانه برای تهیه غذا با مواد تازه ضروری است.

مواد غذایی شگفت‌انگیز

موادی که سرآشپزهای چینی برای طبخ غذاهایشان استفاده می‌کنند فوق‎العاده شگفت‌انگیز است. گیاهان و ادویه‌های موجود در غذاهای چینی طعم هر غذا را شبیه بهشت می‌کند. همچنین نمی‌توان انواع سس‌های خوشمزه‌ای را که غذاهای چینی را خوشمزه می‌کنند، فراموش کرد.

چهار سبک اصلی غذاهای چینی

برای فرهنگ و سبک غذای چینی دو طبقه‌بندی در نظر گرفته می‌شود که یکی بر اساس موقعیت جغرافیایی و دیگری براساس سبک‌های آشپزی است. سبک‌های اصلی غذای چینی شامل غذاهای لو از استان شاندونگ. غذاهای چوان از سیچوان؛ غذاهای یو از گوانگدونگ؛ و غذاهای سو از جیانگ سو می‌شود.

سه روش رایج نگهداری مواد غذایی

خشک کردن، نمک سود کردن و ترشی کردن قدیمی‌ترین و پرکاربردترین روش‌های نگهداری مواد غذایی بشر است.

روش‌های آشپزی چینی

صدها روش پخت‌وپز در چین وجود دارد. با این حال، رایج‌ترین روش‌ها عبارتند از سرخ کردن، سرخ کردن عمیق، سرخ کردن کم، آب پز کردن، جوشاندن، بخار پز کردن و تفت دادن. پرکاربردترین روش اما همان سرخ کردن است که در این روش مواد فرآوری شده را در حرارت بالا برای مدت زمان کوتاهی می‌پزند.

ظروف آشپزی به سبک چینی

آشپزی و فرهنگ چینی به غذاهای خاصش محدود نمی‌شود. چین ظروف و وسایل آشپزی خاص خودش را دارد که یکی از مهمترین آنها تابه‌ای است به نام ووک که شکلی شبیه تابه پهن و تا حدودی کم عمق دارد و برای سرخ کردن و تف دادن مواد غذایی بسیار کاربردی است.

محبوبیت غذاهای چینی در دنیا

در پایان قرن نوزدهم، غذاهای چینی برای غیر چینی‌ها با پیشینه‌های قومی مختلف به واسطه مهاجرت چینی‌ها به شهرهای بزرگ دنیا هم محبوب شد تا این که در سال ۱۹۸۰ غذاهای چینی به محبوب‌ترین غذاهای قومی ایالات متحده تبدیل شدند.

چینی‌ها آشپزی را هنر می‌دانند

آشپزی چینی بر مبنای سنت تاکید بر حس زیبایی شناختی این کشور برخواسته است و به هماهنگی رنگ، عطر، طعم، شکل و ظروف غذا توجه دارد.

غذا فقط غذا نیست، دارو هم هست

چینی ها بر این باورند که دارو اثر سمی بر بدن دارد و باید تا حد امکان از مصرف آن اجتناب کرد. اگر درمان از طریق رژیم و غذا درمانی شکست خورده باشد، ممکن است به دارو روی بیاورد.

آشپزی چینی