طرز تهیه مربای پوست پسته با شیره انگور خوشمزه و متفاوت

طرز تهیه مربای پوست پسته با شیره انگور
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

مربای پوست پسته با شیره انگور یک گزینه سالم و خوشمزه برای صبحانه یا عصرانه است که می‌توانید آن را روی نان تست، همراه با پنیر یا ماست میل کنید. همچنین می‌توانید از این مربا برای تهیه انواع دسرها و کیک‌ها استفاده کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه مربای پوست پسته با شکر را مرور کرده بودیم و در ادامه برای تهیه این مربا به شکل سالم‌تر، طرز تهیه مربای پوست پسته با شیره انگور را بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه مربای پوست پسته با شیره انگور

  • پوست پسته ۲۰۰ گرم
  • شیره انگور ۱۰۰-۱۵۰ گرم
  • آب لیمو ۱ قاشق غذاخوری
  • گلاب به مقدار لازم

طرز تهیه مربای پوست پسته با شیره انگور

۱. آماده سازی پوست پسته

اولین مرحله از طرز تهیه مربای پوست پسته با شیره انگور درست مثل طرز تهیه مربای پوست پسته خشک این است که پوست پسته‌ها را خوب بشویید و چند بار آب آن را عوض کنید تا شیره اضافی آن گرفته شود. پوست‌ها را به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس کنید تا تلخی آن‌ها گرفته شود. پس از خیساندن، پوست‌ها را آبکش کرده و به مدت ۱۵ دقیقه در آب جوش قرار دهید تا نرم شوند. پوست‌های پسته را از آب جوش خارج کرده و آبکش کنید این کار را حداقل ۳ بار انجام دهید تا کاملا تلخی پوست پسته گرفته شود.

نکته: برای حفظ ظاهر بهتری پوست‌های پسته حتما بعد از  آن که آن را از آب جوش خارج کردید، داخل آب سرد بگذارید تا پوست شل نشده و ظاهرش به هم نریزد.

۲. پخت مربا پوست پسته

پخت مربای پوست پسته

اکنون و در این مرحله پوست‌های پسته را همراه با شیره انگور، آب، آب لیمو ترش و گلاب در یک قابلمه مناسب بریزید بعد قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه دهید مواد به آرامی بجوشند مرتبا مربا را هم بزنید تا ته نگیرد و یکدست شود. در طول پخت، آب اضافی مربا تبخیر می‌شود و قوام می‌آید. زمانی که مربا به غلظت دلخواه رسید، حرارت را خاموش کنید و مربای آماده را در شیشه‌های تمیز و خشک بریزید. در شیشه‌ها را محکم ببندید و اجازه دهید مربا کاملا سرد شود در نهایت هم هم شیشه‌های مربا را در یخچال نگهداری کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه مربای پوست پسته

طرز تهیه مربای پوست پسته با شیره انگور

پوست پسته و پسته سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان هستند و خواص درمانی بسیاری دارند. برای تهیه یک مربای خوشمزه و باکیفیت از پوست پسته، بهتر است نکات و فوت‌وفن‌های خاصی را رعایت کنید. خیساندن کافی پوست پسته، میزان شیره انگور و کنترل دمای پخت از جمله مهم‌ترین نکاتی هستند که باید به آن‌ها توجه شود که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

دلیل خیساندن پوست پسته و میزان خیساندن آن

اصلی‌ترین دلیل خیساندن پوست پسته این است که تلخی پوست گرفته شود تا مربای شما تلخ نباشد. برای این کار هم همان‌طور که در بالا اشاره شد باید این کار را دو تا سه بار انجام دهید تا پوست پسته کاملا برای تهیه مربای آماده شود.

میزان مناسب شیره انگور برای تهیه مربا پوست پسته

استفاده از شیره انگور در تهیه مربا چه طرز تهیه مربای توت فرنگی با شیره انگور باشد چه تهیه مربای پوست پسته برای این است که از شکر به عنوان یک شیرین‌کننده مصنوعی استفاده نکنید. بنابراین میزان شیره انگور برای تهیه مربای پوست پسته بسته به ذائقه شما دارد پس اگر دوست دارید مربا شیرین‌تر باشد، می‌توانید کمی بیشتر شیره انگور اضافه کنید یا حتی میزان آن را کمتر در نظر بگیرید.

اگر دوست دارید همیشه تجربه تهیه همه چیز را از غذا گرفته تا انواع مربا را در خانه داشته باشید، می‌توانید تهیه شیره انگور را هم در خانه تجربه کنید. برای تهیه شیره انگور در منزل می‌توانید طرز تهیه آن را با جزییات و نکات در کتاب کاله مطالعه کنید.

استفاده از انواع شیره یا شیرین‌کننده‌های دیگر برای تهیه مربا پوست پسته

برای تهیه مربای پوست پسته علاوه بر استفاده از شیره انگور می‌توانید از انواع شیره دیگر هم استفاده کنید. بنابراین اگر دوست دارید می‌توانید از شیره انجیر به عنوان یکی از شیره‌ها به جای استفاده از شکر در تهیه انواع مربا استفاده کنید. ضمنا می‌توانید تهیه شیره انجیر را هم در کتاب کاله با جزییات بخوانید.

تهیه مربای سالم یک هنر است که می‌توانید با جایگزینی انواع شیرین‌کننده به جای شکر به آن برسید. اما بهترین جایگزین‌ها برای شکر شامل عسل، انواع شیره و حتی استویا است که می‌توانید بسته به ذائقه خود از یکی از آن‌ها برای تهیه مربا استفاده کنید.

بهترین زمان پخت مربای پوست پسته

زمان پخت مربای پوست پسته به نوع پوست پسته و میزان آبی که اضافه می‌کنید و البته میزان ریختن آن در آب جوش و بعد ریختن در آب سرد بستگی دارد. اما در کل هرچه مربا بیشتر بجوشد، قوام بیشتری پیدا می‌کند.

افزایش طعم و عطر مربای پوست پسته

برای تهیه مربای پوست پسته می‌توانید به جای گلاب از زعفران یا دارچین هم استفاده کنید تا طعم مربا را متنوع‌تر کنید.

اضافه کردن پسته به مربای پوست پسته

بهتر است برای تهیه بهتر و متفاوت‌تر مربای پوست پسته، مقداری پسته یا به صورت کامل یا به شکل خلال اضافه کنید. با این کار هم از خواص پسته بهره‌مند خواهید شد هم می‌توانید طعم متفاوتی از این مربا را داشته باشید.

دیدگاه ها