طرز تهیه مرغ ناردونی یا خورش ناردون شمالی برای شام شب یلدا

طرز تهیه مرغ ناردونی شب یلدا
متوسط
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

مرغ ناردونی یا خورش ناردون یکی از غذاهای لذیذ محلی شمالی است که با شروع فصل انار بیشتر طبخ می‌شود. اما از آنجا که در تهیه این غذا می‌توانید از ناردون (دانه انار خشک) استفاده کنید، در تمام ماه‌های سال می‌توانید مشتری این غذای خوشمزه شمالی باشید. در واقع مرغ ناردون، یکی از غذاهای محلی استان مازندران است که بیشتر به غذای شب یلدا شمالی معروف است. اما طرز تهیه مرغ ناردونی چیست؟ با ما همراه باشید.

ظاهرا این غذا در نقاط مختلف شمال کشور با اسم‌های دیگری مثل سیر انار یا پیاز انار شناخته و پخته می‌شود. شمالی‌ها اگر بخواهند حالت رسمی‌تر و مجلسی‌تری به این غذا بدهند، به جای مرغ در آن از گوشت اردک یا غاز استفاده می‌کنند. اسم محلی این غذا کرک انار تیم پهلو است که به خاطر سخت بودن تلفظش به خورش ناردون یا مرغ ناردونی معروف شده است.

مواد لازم برای تهیه مرغ ناردونی

  • مرغ (دو نیم شده) ۱ عدد
  • پیاز (خردشده) ۲ عدد
  • سیر (خردشده) ۲ حبه
  • دانه انار تازه ۱۰۰ گرم
  • رب انار ترش ۱ پیمانه
  • استاک مرغ ۱ لیتر
  • آلو ترش جنگلی (خیس شده) ۱۰۰ گرم
  • آلو بخارا (خیس شده) ۱۰۰ گرم
  • روغن کره حیوانی کاله به مقدار لازم

طرز تهیه مرغ ناردونی

۱. مزه‌دار کردن مرغ

برای تهیه مرغ ناردونی ابتدا تکه‌های مرغ را با مقداری نمک و فلفل سیاه مزه‌دار کنید. بعد از آن مرغ را بشویید و خشک کنید سپس مرغ را به نمک و زردچوبه آغشته کنید.

۲. تفت دادن مرغ در روغن

روغن را در تابه‌‌ای روی حرارت ملایم بریزید تا داغ شود سپس مرغ را از سمت پوست در روغن قرار دهید و سرخ کنید بعد تکه‌های مرغ را یکی یکی در روغن قرار دهید تا مرغ آب نیندازد.

۳. پخت خورش مرغ ناردونی

زردچوبه و فلفل سیاه را در قابلمه‌ای حاوی روغن تفت دهید سپس پیاز و سیر را بیفزایید و تفت دهید. اکنون دانه‌های انار، رب انار و استاک را به مخلوط پیاز اضافه کنید. در نهایت تکه‌های مرغ را به قابلمه حاوی سس اضافه کرده و در قابلمه را ببندید تا مرغ حدود ۳۰ دقیقه روی حرارت بماند تا نیم‌پز شود.

اکنون آبی که در آن آلوی جنگلی را خیسانده بودید خالی کنید سپس آن را بـه مرغ بیفزایید بعد آلو بخارا را بـه همـراه آبی کـه در آن خیس خورده به مرغ اضافه کنید و اجازه دهید خورش بـه مدت ۳۰ دقیقه دیگر بپزد. بعد از این زمان خورش ناردونی شما آماده است و می‌توانید آن را با پلو سرو کنید. نوش جان!

اگر از این غذا خوشتان آمده است می‌توانید طرز تهیه مرغ شکم پر را هم در کتاب کاله مطالعه کنید و آن را هم در منزل برای عزیزانتان سرو کنید.

دیدگاه ها