طرز تهیه خورشت ناردون با گوشت گوسفندی محلی و اصیل

طرز تهیه خورشت ناردون با گوشت گوسفندی
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

یکی از غذاهای خوشمزه شمالی، خورشت ناردون یا همان خورشت انار است که معمولا با مرغ تهیه می‌شود اما گاهی با تغییر گوشت این غذا می‌توانید یک غذای خوشمزه و متفاوت از لحاظ طعم و مزه داشته باشید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه خورشت ناردونی با مرغ و طرز تهیه خورشت ناردون مازندرانی را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه خورشت ناردون با گوشت گوسفندی را بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه خورشت ناردون با گوشت گوسفندی

  • گوشت گوسفندی خورشتی ۵۰۰ گرم
  • پیاز ۱ عدد
  • سیر ۲ حبه
  • رب انار ۲ قاشق غذاخوری
  • دانه انار ۱/۲ پیمانه
  • مغز گردو ۱۰۰ گرم
  • سبزی خورشتی (تره، جعفری، گشنیز، شوید) ۳۰۰ گرم
  • زردچوبه، فلفل سیاه، نمک به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت ناردون با گوشت گوسفندی

۱. پخت گوشت

پخت گوشت گوسفند برای تهیه ناردون

اولین مرحله از طرز تهیه خورشت ناردون با گوشت گوسفندی این است که پیاز را خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب با مقداری روغن تفت دهید تا کمی نرم شود بعد سیر را که خوب رنده یا له کرده‌اید به پیاز در حال سرخ شدن اضافه کنید و در نهایت مقداری زردچوبه بریزید. بعد که خوب سیر و پیاز سرخ شد گوشت گوسفند خرد شده به شکل خورشتی را اضافه کنید و اجازه دهید رنگش عوض شده و سرخ شود. در نهایت ابتدا نمک، فلفل و ادویه لازم را اضافه و بعد آب جوشیده و داغ را اضافه کنید و بگذارید گوشت در حرارت ملایم گاز خوب بپزد. طرز تهیه رب انار خانگی خوشمزه و خوش رنگ را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

نکته مهم: گوشت را به خوبی تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند و طعم و بوی آن گرفته شود

۲. آماده کردن مخلوط رب انار

تفت دادن گردو و رب انار برای ناردون با گوشت

هم‌زمان که گوشت می‌پزد نوبت آن است که در یک تابه مناسب روغن بریزید و بعد از این کمی داغ شد رب انار را اضافه کنید در نهایت گردوی آسیاب‌شده را هم اضافه کرده و خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. وقتی مواد خوب در هم مخلوط شدند دانه‌های انار را اضافه کنید و کمی تفت دهید. در نهایت کمی آب جوش به این مخلوط اضافه کنید و بگذارید گردو به روغن بیافتد.

نکته مهم: یادتان باشد گردو را به صورت پودر درشت آسیاب کنید.

۳. پخت خورشت مرغ ناردون با گوشت

اکنون و در این مرحله از طرز تهیه خورشت ناردون با گوشت گوسفندی باید در یک تابه دیگر غیر از تابه مخلوط رب انار، سبزی خورشت ناردون را که معمولا سبزیجات محلی شمالی است را در مقداری روغن بریزید و کمی تفت دهید تا سرخ شوند بعد سبزی سرخ شده را به همراه مخلوط رب انار داخل قابلمه گوشت بریزید و بگذارید مواد با دمای کم جا بیفتند و خوب بپزند.

نکات تکمیلی برای تهیه خورشت ناردون

طرز تهیه خورشت ناردون با گوشت گوسفندی چرخ شده قلقلی

همان‌طور که متوجه شدید خورشت ناردون با گوشت گوسفندی غذایی بین خورشت فسنجان و البته مرغ ترش است. بنابراین با تهیه و پخت خورشت ناردون با گوشت می‌توانید یک غذای خوشمزه که ترکیبی از چند غذای خوشمزه شمالی است را تجربه کنید و حتی در آن کمی دخل و تصرف کنید. اما خوب است در عین حال به نکات و فوت و فن های تکمیلی تهیه خورش ناردون دقت کنید. طرز تهیه مرغ ترش با رب انار و گردو با و بدون سبزی را در کتاب کاله مطالعه کنید.

انتخاب گوشت مناسب خورشت و نکات پخت آن

دقت کنید بهترین گوشت برای تهیه خورشت ناردون همان گوشت قیمه‌ای است بنابراین همان فرم گوشت که معمولا برای قیمه استفاده می‌کنید را برای این خورش هم استفاده کنید. البته دقت داشته باشید گوشت مورد استفاده را می‌توانید از گوشت گوساله یا گاو هم انتخاب کنید. فقط یادتان باشد برای این‌که خورشت ناردون شما طعم و عطر بهتری داشته باشد، بهتر است از گوشت گوسفندی با چربی استفاده کنید. البته اگر دوست دارید ناردون را تجربه کنید می‌توانید از گوشت انواع مرغ استفاده کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه ناردون با گوشت مرغ را بررسی کرده بودیم.

سبزیجات مناسب خورشت ناردون با گوشت گوسفندی

معمولا برای تهیه خورش ناردون یا همان اناربیج از سبزیجات محلی شمالی بخصوص خالواش استفاده می‌شود اما اگر به این سبزیجات دسترسی ندارید هم می‌توانید سبزیجات را حذف کنید یا از سبزی قورمه استفاده کنید. فقط برای اینکه خورشت شما عطر بهتری داشته باشد، حتما از زعفران، هل و دارچین به همراه سبزی خورشتی استفاده کنید.

تنوع در طعم خورشت ناردون و تزیین آن

برای طعم ترش‌تر این خورش می‌توانید از آبغوره یا آب نارنج به جای آب استفاده کنید. برای تزیین خورشت هم می‌توانید از دانه‌های انار و خلال بادام استفاده کنید. ترکیب شکر یا شیره خرما با رب انار هم به ملس شدن این غذا کمک می‌کند.

برای اینکه خورشت شما رنگ تیره‌تری داشته باشد، می‌توانید از یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به همراه رب انار استفاده کنید.

در آخر پخت خورشت اناردون می‌توانید از یک قاشق غذاخوری گلاب یا عرق بهار نارنج استفاده کنید.

دیدگاه ها