طرز تهیه رب انار خانگی خوشمزه و خوش رنگ

طرز تهیه رب انار خانگی
آسان
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

رب انار یکی از خوشمزه‌ترین چاشنی‌های ترش مخصوص ایرانی‌هاست که به غذاهای مختلف و حتی سالادها طعم می‌دهد و می‌توانید از آن در تهیه غذاهایی همچون اکبر جوجه، مرغ ترش و خورشت فسنجان استفاده کنید. رب انار به شکل‌ها و طعم‌های مختلف ترش، شیرین یا ملس در بازار موجود است. با این حال می‌توانید با آموزش طرز تهیه رب انار خانگی درست کردن این رب خوشمزه را در خانه امتحان کنید.

مواد لازم برای طرز تهیه رب انار خانگی

  • انار ۸ کیلوگرم
  • نمک ۱ قاشق چای‌خوری

مراحل طرز تهیه رب انار خانگی

۱. آب‌گیری انارها

در مرحله اول برای درست کردن یک رب انار خانگی و خوشمزه، باید انارها را دانه کرده یا آب‌گیری کنیم.

اگر دستگاه آب‌انارگیر خانگی دارید، انارها را پس از شستن، به وسیله دستگاه موردنظر، خوب آب‌گیری کنید. چنانچه هیچ دستگاه خاصی برای آب‌گیری انارها ندارید، انارها را پس از شستن دانه کنید. سپس دانه‌ها را به وسیله دستگاه غذاساز خانگی یا حتی گوشت‌کوب دستی، خوب آب‌گیری کنید تا آب انارها خارج شده و تفاله‌اش از آن جدا شود.

دان کردن انار

می‌توانید آب انار به دست آمده را از صافی بگذارید تا رقیق‌تر و یکدست‌تر شود.

نکته: میزان ترشی یا ملس بودن رب انار شما و همچنین مقدار رب اناری که در نهایت به دست می‌آورید، به جنس انار شما، طعم و آب‌دار بودن یا نبودن آن بستگی دارد. به طور معمول، از هر ۸ تا ۱۰ کیلوگرم انار، ۱ کیلوگرم رب انار به دست می‌آید. همچنین هرچه از انار ترش‌تری استفاده کنید، طعم نهایی رب شما هم ترش‌تر خواهد بود.

دانه انار

۲. پختن رب انار

آب انار را در یک قابلمه مناسب ریخته و روی حرارت گاز قرار بدهید. در نظر داشته باشید که برای تهیه یک رب انار باکیفیت، گنجایش قابلمه شما باید دوبرابر میزان آب انار موجود در آن باشد.

در ابتدا، صبر کنید تا آب انار به جوش بیاید. پس از جوشیدن آب انارها، کفی را که روی سطح قابلمه جمع می‌شود، با استفاده از یک کفگیر چوبی جمع کنید. سپس حرارت را کم کرده و اجازه بدهید تا آب انار، روی شعله اندک به جوشیدن ادامه داده و قوام بگیرد. در این مدت، هرازگاهی مخلوط موجود در قابلمه را هم بزنید تا ته نگیرد.

pomegranate molasses

پس از قوام گرفتن رب انار، نمک را هم به آن اضافه کرده و مجددا هم بزنید.در پایان، وقتی رب انار شما به قوام و طعم دلخواه رسید، حرارت را خاموش کنید و اجازه بدهید تا رب شما کاملا خنک بشود. پس از آن، رب انارها را در ظرف‌های شیشه‌ای در بسته و خشک ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

سوالات متداول در طرز تهیه رب انار خانگی

در این مطلب با طرز تهیه رب انار خانگی، به ساده‌ترین روش آشنا شدیم. تهیه رب انار در خانه، به نکات ساده‌ای بستگی دارد که رعایت کردنشان موجب می‌شود تا یک رب انار خوش‌طعم و مشابه کیفیت بازار داشته باشید. در ادامه، به سوالات رایج و متداول شما در خصوص تهیه رب انار خانگی پاسخ می‌دهیم.

طرز تهیه رب انار ترش شمالی چیست؟

هرچه انار ترش‌تری انتخاب کنیم، رب انار ترش‌تری خواهیم داشت. اصلی‌ترین راز ترش بودن رب انارهای شمالی در همین قضیه نهفته است.

برای هر کیلو رب انار، چند کیلو انار احتیاج داریم؟

به طور عادی، از هر ۸ تا ۱۰ کیلو میوه انار، ۱ کیلو رب انار به دست می‌آید.

بهترین انار برای تهیه رب انار چیست؟

انارهای پوست‌نازک و به اصطلاح کاغذی، بهترین انار برای تهیه رب انار محسوب می‌شوند.

دیدگاه ها