طرز تهیه ترشی لیته بندری حرفه ای به سبک بازار

آسان
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

ترشی لیته بندری یکی از ترشی‌های محبوب و پرطرفدار ایرانی است که با طعم تند و دلپذیرش اشتها را باز می‌کند. برای تهیه این ترشی خوشمزه کافی است مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید و بگذارید ترشی خوب جا بیفتد. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه ترشی لیته گل کلم را مرور کرده بودیم. در ادامه طرز تهیه ترشی لیته بندری را به سبک بازاری بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه ترشی لیته بندری

  • رب گوجه سه قاشق غذاخوری
  • سرکه ۱ لیوان
  • آب ۱ لیوان
  • بادمجان ۲ عدد
  • گل کلم متوسط ۱ عدد
  • هویج ۲ عدد
  • خیار ۲ عدد
  • سیر به مقدار لازم
  • پیاز ۲ عدد
  • فلفل سبز تند ۲-۳ عدد
  • سبزیجات و ادویه‌های ترشی به مقدار لازم
  • فلفل سبز تند به مقدار لازم

طرز تهیه ترشی لیته بندری

۱. تهیه مخلوط رب و سرکه

تهیه مخلوط رب و سرکه برای تهیه ترشی لیته بندری

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی لیته بندری ابتدا در یک قابلمه بزرگ رب، آب و سرکه را اضافه کنید و هم بزنید و بعد حرارت را روشن کنید تا مواد خوب داغ شوند.

۲. اضافه کردن بادمجان به مخلوط سرکه

در این فاصله که مخلوط روی اجاق گاز در حال آماده شدن است بادمجان‌ها را با پوست خوب خرد کنید. اکنون و در این مرحله بادمجان‌ها را داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید حدود ۸ دقیقه با حرارت ملایم داخل مخلوط رب بجوشد.

۳. اضافه کردن گل کلم و هویج

در این مرحله که بادمجان‌ها در مخلوط رب می‌پزند یک عدد گل کلم را خوب خرد کنید. بعد هویج‌ها را ریز خرد کنید و این دو را هم به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید و اجازه دهید این مواد خوب بپزند.

۴. اضافه کردن باقی مواد و ریختن ترشی در شیشه

اکنون و در آخرین مرحله از طرز تهیه ترشی لیته بندری نوبت آن است که سیر، پیاز و خیار را به همراه فلفل سبز خوب خرد کنید. هم‌زمان کلیه سبزیجات و ادویه‌های لازم برای ترشی را به قابلمه مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند. بعد از یک دقیقه زیر قابلمه را خاموش کنید و اجازه دهید مواد ترشی کمی خنک شوند. بعد سیر، پیاز و خیار را اضافه کنید و هم بزنید. در نهایت مخلوط را داخل شیشه‌های مدنظر بریزید. این کار را تا اتمام تمام مواد انجام دهید. شیشه‌های ترشی را به مدت یک هفته داخل یخچال قرار دهید تا جا بیفتد. بعد از یک هفته ترشی شما آماده استفاده است. آن را همراه غذاهای مختلف میل کنید. نوش جان!

نکات تکمیلی برای تهیه ترشی لیته

طرز تهیه ترشی لیته بندری

همان‌طور که دیدید و خواندید تهیه ترشی لیته بندری درست مثل طرز تهیه ترشی لیته ساده کار آسانی است که فقط باید با دقت انجام شود و نکات و فوت‌وفن‌های تهیه آن را هم به خوبی رعایت کنید.

سبزیجات و ادویه‌های مورد نیاز برای تهیه ترشی لیته بندری

ادویه و سبزیجات معطری که برای ترشی لیته بندری استفاده می‌شود معمولا علاوه بر نمک شامل فلفل قرمز، زردچوبه، سیاه دانه، نعنا، ترخون و مرزه است که از هر کدم یک قاشق چایخوری باید استفاده کنید. البته دقت کنید که این میزان برای میزان موادی است که در بالا ذکر شده است.

استفاده از آب گوجه به جای رب

اگر دوست دارید ترشی لیته شما خوشمزه‌تر باشد بهتر است از آب گوجه فرنگی غلیظ به جای رب استفاده کنید. میزان آب گوجه فرنگی مورد نیاز برای تهیه این ترشی با توجه به مواد بالا یک لیوان است.

نوع سرکه برای ترشی لیته بندری

برای تهیه ترشی لیته بندری می‌توانید از انواع سرکه از سرکه سفید گرفته تا سرکه سیب استفاده کنید فقط دقت کنید که اگر دوست دارید ترشی شما تندتر باشد بهتر است از سرکه سفید استفاده کنید. سرکه سیب گزینه خوبی برای تهیه ترشی با طعمی کمی شیرین‌تر است. البته سرکه انگور هم گزینه خوبی است که با توجه به رنگ و طعم ملایمش گزینه خوبی برای رنگ بهتر ترشی است. اگر دوست دارید سرکه را در منزل تهیه کنید، طرز تهیه سرکه سیب خانگی و طرز تهیه سرکه انگور را در کتاب کاله مطالعه کنید.

تنوع سبزیجات ترشی لیته بندری

علاوه بر سبزیجاتی که در دستورالعمل اصلی ذکر شده است می‌توانید از سبزیجات دیگری هم برای تهیه ترشی لیته استفاده کنید. برخی از این سبزیجات شامل فلفل دلمه‌ای، چغندر یا حتی انواع کلم است. پس بسته به سلیقه و دسترسی خود از سبزیجات متنوع برای تهیه ترشی استفاده کنید. البته اگر مواد یا فرصت کافی برای تهیه ترشی لیته مخلوط ندارید می‌توانید طرز تهیه ترشی لیته بادمجان فوری را در کتاب کاله بخوانید.

نحوه خرد کردن و مخلوط کردن مواد ترشی لیته

اگر زمان کافی برای تهیه ترشی لیته ندارید می‌توانید مواد آن را با دستگاه خرد کن ریز کنید تا زمان کمتری برای خرد کردن مواد صرف کنید. فقط دقت کنید که بهتر است اگر با دست مواد را خرد می‌کنید، اندازه‌های آن‌ها را یکسان در نظر بگیرید تا مواد به طور یکنواخت با هم مخلوط شده و آماده شوند.

نکات مهم برای جلوگیری از کپک زدن ترشی لیته

برای جلوگیری از کپک زدن ترشی لیته بندری و افزایش ماندگاری آن، رعایت نکات زیر ضروری است:

  • تمیزی و استریل: قبل از تهیه ترشی، تمام ظروف و ابزار مورد استفاده را به خوبی بشویید و استریل کنید. سبزیجات را هم به دقت شسته و خشک کنید. از ظروف شیشه‌ای تمیز و خشک برای نگهداری ترشی استفاده کنید.
  • مقدار مناسب نمک و سرکه: استفاده از مقدار کافی نمک و سرکه باعث ایجاد محیط اسیدی می‌شود که مانع رشد کپک‌ها می‌شود.
  • پوشش کامل سبزیجات با سرکه: پس از ریختن ترشی در شیشه‌ها، مطمئن شوید که تمام سبزیجات به طور کامل با سرکه پوشیده شده باشند.
  • نگهداری در جای خنک و تاریک: ترشی را در جای خشک، خنک و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.
  • مهر و موم مناسب شیشه‌ها: در شیشه‌ها را محکم ببندید تا هوا به داخل آن‌ها نفوذ نکند.
  • عدم استفاده از قاشق آلوده: هنگام برداشتن ترشی از شیشه، از قاشق تمیز و خشک استفاده کنید.
  • باز و بسته کردن مکرر شیشه‌ها: سعی کنید شیشه ترشی را به دفعات باز و بسته نکنید تا از ورود هوا به داخل آن جلوگیری شود.
+

دیدگاه ها