طرز تهیه شیرینی دانمارکی در توستر، تصویری و مرحله به مرحله

طرز تهیه شیرینی دانمارکی در توستر
متوسط
۱۲ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

شیرینی دانمارکی از پرطرفدارترین شیرینی‌های ایرانی است که آن را مناسب پذیرایی در هر میهمانی می‌دانند. با وجود قرارگیری آن در دسته شیرینی‌های خشک، کمتر کسی را می‌توان دید که به آن دست رد بزند. عطر و طعم این شیرینی تازه و خوشمزه هر کسی را ناخودآگاه به هوس می‌اندازد تا آن را در منزل درست کند. این شیرینی کلاسیک به روش‌های مختلفی بدون نیاز به فر تهیه می‌شود. در مطالب قبلی طرز تهیه شیرینی دانمارکی با پیمانه در فر را کامل بررسی کرده‌ایم که می‌توانید آن را بخوانید. در این مطلب طرز تهیه شیرینی دانمارکی در توستر را به صورت تصویری و مرحله به مرحله برایتان خواهیم گفت تا برای خود و عزیزان‌تان درست کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی دانمارکی در توستر

  • آرد سفید ۸۰۰ گرم
  • کره ۳۰۰ گرم
  • روغن مایع ۶۰ گرم
  • تخم‌مرغ دو عدد
  • آب یک لیوان
  • شیر نصف پیمانه
  • خمیرمایه دو قاشق غذاخوری
  • وانیل به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه کرم شیرینی

  • آرد سه قاشق غذاخوری
  • شکر یک‌سوم پیمانه
  • آب یک‌سوم پیمانه
  • وانیل به مقدار لازم

مواد لازم برای رومال

  • تخم‌مرغ یک عدد
  • وانیل یک قاشق چای‌خوری
  • کنجد به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی دانمارکی در توستر

۱. تخم‌مرغ، شکر و وانیل را مخلوط کنید

شیرینی دانمارکی یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌هایی است که به راحتی می‌توان در منزل آن را با توستر درست کرد. برای پیش بردن مراحل تهیه این شیرینی باید مواد لازم را برای هم‌دما شدن با محیط از ۳۰ دقیقه قبل بیرون قرار دهید. در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی دانمارکی در توستر باید به سراغ خمیر آن بروید. تخم‌مرغ، شکر و وانیل را داخل کاسه بریزید. آن‌ها را با کمک هم‌زن برای پنج تا شش دقیقه هم بزنید تا یک‌دست شوند. حال خمیرمایه، یک قاشق شکر و مقدار شیر گفته‌شده را در یک کاسه هم بزنید تا خوب حل شود. کاسه خمیرمایه را با یک حوله یا پلاستیک خوب بپوشانید. کاسه را برای ۱۵ دقیقه در یک محیط گرم و تاریک قرار دهید تا شروع به حباب زدن کند.

۲. مایه خمیر و مخلوط تخم مرغ را ترکیب کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی دانمارکی در توستر باید ترکیب خمیرمایه را به همراه روغن‌مایع گفته شده به مخلوط تخم‌مرغ اضافه کنید. مواد داخل کاسه را برای چند دقیقه با هم‌زن بزنید. آرد را در ظرفی جداگانه دو تا سه بار الک کنید تا سبک شود. آرد الک‌شده را در چند مرحله داخل کاسه بریزید. مخلوط را با لیسک به آرامی هم بزنید. مراقب باشید تا مخلوط گلوله گلوله نشود. در نهایت خمیر شیرینی دانمارکی‌تان باید نرم و لطیف باشد. دقت داشته باشید که خمیرتان نه تنها نباید شل یا سفت باشد بلکه به دست‌تان هم نباید بچسبد. ظرف خمیر را برای یک ساعت‌و‌نیم بپوشانید. برای استراحت خمیر باید آن را در یک محیط گرم بگذارید. از تهیه شیرینی مربایی با پیمانه برای پذیرایی از میهمان‌هایتان غافل نشوید.

۳. خمیر را برش بزنید

در سومین مرحله از طرز تهیه شیرینی دانمارکی در توستر ، بعد از دو برابر شدن حجم خمیر باید با دستان خود کمی آن را ورز بدهید. با این کار هوای میان بافت‌های خمیر خارج و یک‌دست می‌شود. روی سطح کارتان کمی آرد بپاشید. خمیر را روی ‌آن قرار دهید. حال با کمک وردنه خمیر را به قطر نیم سانتی‌متر پهن کنید. تنها دقت داشته باشید که خمیر شیرینی خیلی نازک یا کلفت نباشد. خمیر را به صورت مستطیل پهن کنید. حال با کمک یک چاقوی تیز، خمیر را به صورت مربعی برش دهید. این کار را آن‌‌قدر تکرار کنید تا خمیر تمام شود. شیرینی پنجره‌ای با نشاسته گندم از دیگر شیرینی‌هایی است که آن را برای میهمانی‌هایتان پیشنهاد می‌دهیم.

۴. کرم شیرینی را آماده کنید

کرم شیرینی دانمارکی در توستر

در چهارمین مرحله از طرز تهیه شیرینی دانمارکی با توستر باید به سراغ تهیه کرم آن بروید. شیر را داخل ظرفی ریخته و روی حرارت بگذارید. تا گرم شدن شیر، شکر و آب را داخل یک کاسه مخلوط کنید. مخلوط شکر را داخل ظرف شیر داغ بریزید. اجازه دهید که مخلوط به جوش بیاید. مخلوط را آن‌قدر هم بزنید که شکر در آب و شیر حل شود. آرد را الک کنید. سپس آرد الک‌شده را به مخلوط اضافه کنید. با سفت شدن ترکیب نسبت به حالت عادی خود، وانیل را هم اضافه کنید. با رسیدن به غلظت دلخواه، حرارت را خاموش کنید. کمی زمان دهید که خنک شود. حال که صحبت از کرم شیرینی است می‌توانید طرز تهیه پیراشکی کرم‌‌دار را در کتاب کاله بخوانید.

۵. کرم را داخل شیرینی بریزید

رول کردن خمیر شیریین دانمارکی با کرم

در پنجمین مرحله از طرز تهیه شیرینی دانمارکی در توستر باید کرم آماده‌شده را به صورت طولی در میان خمیرهای مربعی‌شکل قرار دهید. خمیرها را یکی‌یکی به آرامی رول کنید. از سویی دیگر می‌توان خیمر را پهن کرد. سپس کرم را روی آن پخش کنید. آن را رول کنید. در نهایت با کمک یک چاقوی تیز آن را به قطعات کوچک‌‌تر برش دهید. پیشنهاد ما به شما تهیه نون خامه‌ای در توستر برای جشن‌هایتان است.

۶. شیرینی را در توستر بپزید

تهیه شیرینی دانمارکی در توستر

در ششمین مرحله از طرز تهیه شیرینی دانمارکی در توستر باید سینی توستر را کمی چرب کنید. توستر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد به مدت پنج تا ۱۰ دقیقه گرم کنید. شیرینی‌ها را به آرامی داخل سینی توستر بچینید. روی سینی را با حوله تمیز مجدد برای ۳۰ دقیقه بپوشانید تا خوب استراحت کند. سپس روی شیرینی‌ها به دلخواه کنجد بپاشید. سپس رومال کنید. سینی را به همراه یک ظرف فلزی آب داخل توستر قرار دهید. ظرف آب از خشک شدن شیرینی جلوگیری می‌کند. مدت‌زمان پخت شیرینی‌ها در توستر تنها ۳۰ دقیقه است. گاهی شیرینی‌‌ها هنگام پخت در توستر می‌سوزند برای جلوگیری از این کار می‌توانید المنت‌های بالایی آن را با ورقه‌های آلومینیومی بپوشانید. از تهیه شیرینی زبان بدون فر هم غافل نشوید چراکه دستوری ساده دارد.

نکات تکمیلی تهیه شیرینی دانمارکی در توستر

شیرینی دانمارکی یکی از بهترین شیرینی‌ها برای پذیرایی در میهمانی‌ها به حساب می‌آید که می‌توانید به راحتی و همانند یک قناد حرفه‌ای آن را در منزل درست کنید. نکات تکمیلی گفته شده در ادامه پیش بردن مراحل آن را برایتان آسان‌تر خواهد کرد.

پخت شیرینی دانمارکی در فر

پخت شیرینی دانمارکی در فر

مراحل پخت آن شیرینی دانمارکی را علاوه بر توستر در فر هم می‌توان پیش برد. شما باید مراحل پخت را همانند بالا پیش ببرید. سپس فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد برای ۱۵ دقیقه گرم کنید. داخل سینی توستر، کاغذ روغنی پهن کنید. شیرینی‌ها را داخل آن بچینید. سینی را برای ۳۰ دقیقه داخل فر بگذارید تا شیرینی‌ها پخته شوند. استراحت شیرینی‌ها و رومال کردن آن‌ها همانند پخت شیرینی در توستر است.

استفاده از تابه دو طرفه برای پخت شیرینی دانمارکی

مراحل تهیه شیرینی دانماکی در تابه تفاوتی با توستر ندارد تنها باید کف تابه دوطرفه‌تان را کاغذ روغنی بیاندازید. سپس خمیرهای شیرینی را داخل آن بچینید. در تابه را با دم‌کنی مناسب خوب بپوشانید. یک شعله‌پخش‌کن روی گاز قرار دهید. تابه را روی شعله‌پخش‌کن با حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی و در مدت ۳۰ دقیقه پخته شوند. از تهیه شیرینی خرمایی بدون فر برای میهمانی‌های کودکان‌تان غافل نشوید.

تهیه کرم شیرینی با نشاسته

تهیه کرم شیرینی دانمارکی

کرم شیرینی دانمارکی را می‌توانید با روش‌‌های متعددی درست کنید که یکی از آن‌ها را در دستور اصلی برایتان توضیح داده‌ایم. در دستور دیگر می‌توانید نشاسته را هم به آن اضافه کنید. به این‌معنا که باید آرد را درون قابلمه مناسب بریزید. شیر سرد را به آرامی به آن اضافه کنید. شیر و آرد را با کمک چنگال داخل همان قابلمه هم بزنید تا آرد حل شود. شکر را هم اضافه کرده و هم بزنید. قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید. کرم را مدام هم بزنید تا به کف قابلمه نچسبد. در آخر که کرم کمی غلیظ شد وانیل و گلاب را هم اضافه کنید. کرم شیرینی‌تان باید کش‌دار باشد پس آن را درون یک کاسه بریزید. روی آن را با سلفون پوشانده و کنار بگذارید. در تهیه کرم شیرینی دانمارکی از انواع کاسترد با طعم‌های مختلف یا کرم پیراشکی هم می‌توانید استفاده کنید.

نگه داری شیرینی دانمارکی

نگه‌داری شیرینی دانمارکی همانند پخت آن بسیار مهم است چراکه باید طعم و بافت آن حفظ شود. شیرینی‌ها را داخل یک ظرف دربسته در یخچال قرار دهید تا خشک نشود. با گذاشتن شیرینی دانمارکی در معرض هوای آزاد، به مرور خشک شده و طعم آن تغییر خواهد کرد. بهترین زمان مصرف این شیرینی کلاسیک و خوشمزه یک هفته تا ۱۰ روز است. از خواندن مطلب طرز تهیه شیرینی قرابیه گردویی برای روزهای عیدتان غافل نشوید.

تزئین شیرینی دانمارکی

تزئین شیرینی دانمارکی

شاید گمان کنید شیرینی دانمارکی را نمی‌توان تزئین کرد اما بهترین تزئین آن رومال کردن با زعفران و تخم‌مرغ است که ظاهرشان را جذاب و براق‌ می‌کند. برای روی شیرینی می‌توانید از کنجد، مغز تخمه آفتاب‌گردان، خرده پسته و بادام استفاده کنید.

دیدگاه ها