با انواع برنج در دنیا آشنا شوید

برنج از مهم ترین غلات و اقلام غذایی جهان است که ده‌ها راه مختلف برای دسته بندی آن وجود دارد، اما به طور کلی برنج دانه‌ای است در اندازه‌های بلند، متوسط و کوتاه. برنج هایی که در دسته بندی اصلی قرار می‌گیرند رایج‌ترین برنج‌هایی هستند که می‌توانید از سوپر مارکت‌ها و خواربار فروشی‌ها تهیه کنید. علاوه بر این دسته بندی، برنج‌های خاص دیگری هم وجود دارند که با گذشت زمان بیشتر به بازار معرفی می‌شوند. در ادامه این مقاله با معرفی انواع برنج به بررسی خلاصه برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

انواع برنج را می‌شناسید؟

گروه اول: برنج‌های دانه بلند

۱.  برنج سفید

انواع برنج

برنج سفید دانه بلند یکی از شناخته شده ترین انواع برنج در هر آشپزخانه‌ای است و معمولا به روش جذبی در یک قابلمه با مقدار مشخصی آب پخته می‌شود. برنج این آب را جذب می‌کند، بافتی نرم و پف کرده به دست می‌آورد و دانه‌های آن از هم متمایز هستند.  احتمالا شما کته محبوبتان را با این برنج طبخ می‌کنید.

۲. برنج قهوه ای

برنج قهوه ای

برنج قهوه‌ای دانه بلند نوع کامل برنج سفید است که سبوس و لایه‌های گیاهی از آن جدا نشده‌اند، به همین دلیل برنج قهوه‌ای طعمی فندقی دارد و زیر دندان حس می‌شود. یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای طبخ برنج به قول ما ایرانی‌ها دم کردن، یا به قول فرنگی‌ها ب‍ه شیوه پاستا درست کردن است. به این شکل که برنج را داخل یک قابلمه بزرگ حاوی آب جوش می‌ریزید و می‌گذارید بجوشد تا نرم شود، سپس به کمک آب‌کش آب اضافی را خالی می کنید. به کمک این روش می‌توان برنج قهوه‌ای را به خوبی طبخ کرد.

۳. برنج باسماتی

برنج باسماتی

باسماتی، برنج اصلی در تهیه غذاهای هندی و پاکستانی است که با دانه‌های بسیار بلند، عطر و طعم متمایزش شناخته می‌شود. برنج باسماتی را به مدت یک تا دو ساعت قبل از پخت باید خیساند.

۴٫ برنج جاسمین

انواع برنج

برنج جاسمین نوعی برنج تایلندی است که دانه‌های بلند و نیمه شفاف دارد، بعد از پخت عطری خوش و ملایم از آن بلند می‌شود و بافتی چسبناک پیدا می‌کند. برنج جاسمین را باید قبل از پختن شست تا نشاسته اضافی خود را پس دهد.

گروه دوم: برنج های دانه متوسط

۱. برنج ژاپنی (برنج سوشی)

برنج ژاپنی

معمولا از برنج‌های مدل ژاپنی برای درست کردن سوشی استفاده می‌شود اما به عنوان یک برنج ساده برای کنار غذا نیز بسیار مناسب است. این برنج به صورت خام حالتی نیمه شفاف و سفت دارد اما پس از پخت حالتی چسبنده پیدا می‌کند.

۲. برنج بُمبا

برنج بمبا

بُمبا نوعی برنج اسپانیایی است که برای درست کردن غذای سنتی پایِلا استفاده می‌شود. برنج بُمبا دو برابر برنج دانه بلند آب جذب می‌کند، با این حال مثل سایر برنج های دانه کوتاه حالت چسبنده پیدا نمی‌کند.

گروه سوم: برنج های دانه کوتاه

۱. برنج آرباریو

برنج آرباریو

برنج آرباریو از انواع برنج ایتالیایی و یکی از فراوان‌ترین برنج‌های سوپرفینو (فوق‌العاده) ایتالیایی است که در گذشته برای درست کردن ریزوتو از آن استفاده می‌شده است. برنج آرباریو دارای دانه‌های چاق و درشت و مقادیر زیادی آمیلوپکتین است. آمیلوپکتین نوعی نشاسته چسبناک است که در تبلیغات تجاری ریزوتو به عنوان عامل ایجاد کننده بافت خامه‌ای آن نمایش داده می‌شود.

۲. برنج قهوه ای دانه کوتاه

برنج قهوه ای دانه کوتاه

برنج قهوه‌ای دانه کوتاه مانند انواع دیگر برنج دانه کوتاه دارای سطح بالایی از آمیلوپکتین است که موجب می‌شود بعد از پخت کمی چسبنده شود. سبوس دست‌نخورده این برنج باعث می‌شود نسبت به برنج سفید کمی سفت باشد.

گروه چهارم: برنج‌های خاص

۱. برنج سیاه چینی

برنج سیاه چینی

برنج سیاه چینی که به آن برنج ممنوعه می‌گویند یک برنج کامل است که پس از پخته شدن شکلش را حفظ می‌کند، نمی‌چسبد و بافتی نرم دارد. به لطف رنگ بنفش تیره این برنج می‌تواند جلوه خوبی به هر غذایی بدهد.

۲. برنج وحشی

برنج وحشی

برنج وحشی در واقع برنج نیست، بلکه دانه نوعی گیاه موسوم به آمریکای شمالی است. امروزه بر خلاف اسم آن که انتظار می‌رود به صورت خودرو رشد کند، برنج وحشی کشت و برداشت شده و در سوپر مارکت‌ها به فروش می‌رسد. دانه‌های بلند آن که به شدت نیاز به جویدن دارند، لذت خاصی به غذاهای برنجی می‌دهند.

۳٫ برنج کالیجیرا

برنج کالیجیرا

این برنج نوعی برنج دانه متوسط متعلق به منطقه بنگال در کشور هند است که به خاطر اندازه کوچکش به آن «بچه باسماتی» می‌گویند. برنج کالیجیرا به طور سنتی به روش آب‌کش پخته می‌شود و به عنوان یک جایگزین خوب برای برنج باسماتی استفاده می‌شود.

دیدگاه ها