طرز تهیه بادمجان دلال حرفه‌ای با تمام نکات

ماست بادمجان و دلال

طرز تهیه بادمجان دلال یکی از انواع بورانی است. بورانی یک پیش ‌غذای اصیل ایرانی است. البته در کشورهای اطراف دریای مدیترانه مثل ترکیه هم انواع بورانی به عنوان پیش غذا سرو می‌شود. این فرهنگ غذایی آن‌ها برگرفته از فرهنگ غذایی ایران است. در شمال آفریقا هم پیش ‌غذاهایی به نام بورانی وجود دارد که در بیشتر آن‌ها از زیتون استفاده می‌شود و هر کدام طرز تهیه متفاوتی دارند.

ترکیب ماست بادمجان و دلال که به نام بورانی بادمجان شناخته می‌شود یکی از خوشمزه‌ترین انواع بورانی‌ها است. این پیش‌غذای خوشمزه طرز تهیه ساده‌ای دارد که در ادامه علاوه بر ارائه دستور تهیه آن، شما را با اطلاعات بیشتری در مورد این غذای خوشمزه اشنا می‌کنیم.

فواید بورانی بادمجان دلال

یکی از این بورانی‌های خوشمزه و معروف، ماست بادمجان دلال است و مثل ماست و خیار و کشک و بادمجان از پیش‌غذاهای ساده اما پرطرفدار ایرانی به شمار می‌رود. در طب سنتی، غذاها را بر اساس اثراتی که بر بدن دارند به دو گروه سرد و گرم تقسیم می‌کردند که مصرف هر کدام به صورت تکی و مداوم، باعث اثرات منفی سلامتی در فرد می‌شوند. همانطور که می‌دانید طبیعت ماست سرد است و طبیعت بادمجان گرم. ترکیب این دو ماده می‌تواند طبع سرد و گرم هر یک را خنثی کند و این ترکیب را به ترکیبی شگفت‌انگیز برای سلامتی تبدیل کند. همچنین بادمجان به تنهایی جز گیاهان خوراکی با خواص بسیار بالا به حساب می‌آید. از جمله خواص بادمجان می‌توان به تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان، کاهش علائم کم‌خونی، افزایش عملکرد شناختی، بهبود سلامت قلب و عروق، محافظت از دستگاه گوارش، کمک به کاهش وزن، کنترل دیابت، کاهش استرس، محافظت از نوزادان در برابر نقص‌های مادرزادی و حتی جلوگیری از سرطان اشاره کرد. همچنین بادمجان منبعی غنی از فسفر، انواع ویتامین‌های آ و ب، کلسیم، پتاسیم، آهن و فیبر است.
اگر مشتاق هستید که درباره خواص بادمجان بیشتر بدانید و یا از تاثیر بادمجان بر کلیه‌ها آگاه شوید مقالات ما را بخوانید. حالا که تا حدی از فواید این پیش‌غذای سالم و خوشمزه آگاه شدیم، خوب است طرز تهیه آن را هم یاد بگیریم:

مواد لازم برای تهیه ماست بادمجان دلال

  • دو پیمانه ماست سون کم چرب
  • یک تا یک و نیم پیمانه بادمجان کبابی
  • یک تا دو حبه سیر رنده شده
  • دلال به مقدار لازم
طرز تهیه ماست بادمجان

طرز تهیه ماست بادمجان دلال

این پیش غذا انواع مختلفی دارد و در جاهای مختلف به صورت‌های متفاوتی تهیه می‌شود. مواد غذایی استفاده شده در این پیش ‌غذا به طور متوسط بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلو کالری انرژی دارند. البته این انرژی به مقدار چربی موجود در ماست هم بستگی دارد و ما به شما توصیه می‌کنیم برای تهیه این غذا از ماست کم چرب سون استفاده کنید. با میزان انرژی‌ای که این غذا دارد می‌توانید از آن به عنوان غذایی سبک هم استفاده کنید. در ادامه این مطلب با طرز تهیه ماست بادمجان دلال آشنا می‌شوید.

برای پخت این پیش غذا، ابتدا بادمجان‌ها را بشویید و بعد با چاقویی کوچک چند برش کم عمق روی آن‌ها ایجاد کنید. سپس بادمجان‌ها را کباب کنید. آن‌ها را زیر آب بگیرید و بعد از جدا کردن پوستشان، بادمجان‌ها را با چاقو ساطوری کنید یا به کمک مخلوط کن آن را کاملا به صورت پوره در آورید.

بعد از اینکه بادمجان‌ها را کاملا ساطوری کردید سیرها را هم له یا رنده کنید و آن را به همراه دلال به بادمجان‌ها اضافه کنید. سپس، ماست سون را اضافه نموده و هم بزنید تا مواد خوب با هم مخلوط شوند. برای خوشمزه‌تر شدن، بورانی بادمجان را قبل از سرو چند ساعت در یخچال قرار دهید.

طرز تهیه دلال

در شمال کشور به بورانی بادمجان دلال یا نمک سبز اضافه می‌کنند. این افزودنی ترکیبی از سبزی‌های معطر (گشنیز، نعناع و سبزی‌های محلی شمال) است که با نمک مخلوط می‌شوند و به دو صورت خام و پخته در انواع غذاهای شمالی از جمله بورانی بادمجان به کار می‌رود.

دیدگاه ها