ده روش تقویت سلامت روان با بالا بردن عزت نفس

مراقبت کردن از سلامت روان همانقدر مهم است که مراقبت کردن از سلامت جسم. اگر حالات روانی شما به هر دلیل به هم بریزد، با مشکلاتی در جسم خود روبرو خواهید شد، از قبیل بالا رفتن فشار خون، زخم معده، درد قفسه سینه و علایمی دیگر. وقتی نسبت به خودتان حس خوبی دارید، کنار آمدن با پستی بلندی‌های زندگی و رویدادهای بزرگ‌تر مثل جدایی و مرگ نزدیکان نیز آسان‌تر است. در این مقاله می‌خواهیم ۱۰ روش برای مدیریت اضطراب و بالا بردن عزت نفس را با شما در میان بگذاریم. به کمک این ترفندها خواهید توانست با انعطاف بیشتری بر تنش‌های روزانه غلبه کنید و مشکلات شخصی بزرگ‌تر را برای خودتان حل و فصل کنید.

برای بالا بردن عزت نفس خود چه کارهایی می‌توانید انجام دهید؟

ده روش برای تقویت سلامت روان با بالا بردن عزت نفس

۱- دایره دوستانتان را گسترده‌تر کنید تا یک سیستم محفاظتی خوب داشته باشید

داشتن گروهی از دوستان که هوای شما را داشته باشند خیلی مهم است. شما نیاز به افرادی دارید که بتوانید با آن‌ها درمورد مشکلاتتان حرف بزنید، کسانی که به وقت نیاز گوش شنوای شما باشند، به این ترتیب در هر شرایطی که باشید احساس تنهایی نخواهید کرد.

۲- بیشتر یاد بگیرید تا از ناشناخته‌ها کم‌تر بترسید

«داشتن آگاهی قدرت است». اگر مشکلی دارید یا با هر نوع اختلال روحی دست و پنجه نرم می‌کنید، تا جایی که می‌توانید درمورد آن اطلاعات جمع کنید. هر چه بیشتر بدانید، کم‌تر از عواقب آن می‌ترسید.

۳- تحرک داشته باشید تا خلق و خویتان بیشتر و اضطرابتان کم‌تر شود

هر نوع ورزش و تمرینی که از انجام آن لذت می‌برید در این مورد به شما کمک می‌کند. ورزش منظم برای کسانی که دارو مصرف می‌کنند ضروری است و یک مکمل خوب محسوب می‌شود. ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی برای کسانی که افسردگی خفیف را تجربه می‌کنند و نیاز به مصرف دارو ندارند نیز بسیار توصیه می‌شود. ورزش کردن را به چشم ابزاری برای مدیریت استرس خود ببینید.

۴- فعالیت‌های زناشویی به شما اعتماد به نفس می‌دهد

احساس صمیمیت با فردی که نسبت به او تعهد دارید از هر نظر برای روح و روان شما مفید است. در چنین رابطه‌ای نسبت به خودتان حس خوبی دارید و عزت نفس شما هر روز تقویت می‌شود. برای این کار برنامه‌ریزی کنید و زمان مشخصی را مثلا دو بار در هفته به این موضوع اختصاص دهید.  

۵- روی یک سرگرمی جدید سرمایه‌گذاری کنید 

هر فردی باید حداقل یک فعالیت مورد علاقه داشته باشد، چه مراقبت کردن از گیاهان باشد، چه جمع‌آوری اشیای خاص یا گوش دادن به موسیقی. شما باید کاری انجام دهید که در شما شور و اشتیاق ایجاد کند و از آن لذت ببرید. لذتی که تماما مال شماست و کسی نمی‌تواند آن را از شما بگیرد. داشتن یک سرگرمی و افتخار کردن به آن یک راه تقویت عزت نفس است.

۶- سالم و بدون افراط بخورید و بنوشید

شاید غذا خوردن از استرس شما بکاهد اما باید مراقب باشید زیاده‌روی نکنید. می‌توانید هرچیزی که دوست دارید بخورید، اما تا زمانی می‌توانید از خوردن لذت ببرید که کم بخورید و ورزش کنید. ثابت نگه داشتن وزن نه تنها برای داشتن جسم سالم بلکه برای داشتن روح و روان سالم نیز ضروری و راهی برای تقویت عزت نفس است.

۷- برای رهایی از استرس یوگا و مدیتیشن انجام دهید

این دسته از فعالیت‌ها در مدیریت اضطراب بسیار مفید هستند. مدیتیشن یک شکل متمرکز از اندیشه هدایت شده است. یوگا و تای‌چی نیز با این حال که حرکت محور هستند اما در رفع استرس موفق عمل می‌کنند. سایر تکنیک‌های کاهش اضطراب، نفس عمیق و شل کردن ماهیچه‌ها است. اگر نمی‌دانید چطور باید شروع کنید، در یک دوره آموزشی شرکت کنید تا یاد بگیرید چطور می‌توانید سی دقیقه و سه بار در هفته این تمرین‌ها را انجام دهید. مطمین باشید این روش به بالا بردن عزت نفس شما کمک می‌کند.

۸- هر هفته با تعیین کردن هدف‌های مشخص زمان را مدیریت کنید

اگر با کمک یک جدول برنامه‌ریزی برای خودتان اهدافی تعیین کنید، روی روزها تسلط بیشتری خواهید داشت. در دست گرفتن زمان منجر به تسلط شما روی کل زندگیتان خواهد شد. هر چه جلو بروید و وظایفی را که در این جدول برای خودتان تعیین کرده‌اید خط بزنید، حس پیروزی به شما در کاهش استرس کمک می‌کند.

۹- خواب کافی داشته باشید تا با حفظ سطح انرژی، بازدهی شما هم افزایش یابد

افرادی که شب‌ها خواب کافی و آرامی دارند، صبح هم با انرژی بیشتری بیدار می‌شوند و بازدهی بیشتری دارند. اگر خسته باشید، دشواری هر وظیفه یا مسئولیتی چند برابر به نظر می‌رسند و مشکلات سطحی و بی‌اهمیت هم به نظرتان بزرگ می‌آیند.

۱۰- نه گفتن را یاد بگیرید و چیزی را به خودتان تحمیل نکنید

اگرسعی دارید بیش از توانتان کاری انجام دهید، تنها چیزی که به دست می‌آورید نا امیدی و اضطراب است. اگر کسی از شما کاری را بخواهد که قادر به انجام دادن آن نیستید، خیلی راحت بگویید نه! دست کم، تقاضای کمک کنید. اگر نمی‌توانید نه بگویید، بدون خجالت و محکم بگویید نه! 

پرورش ذهن به اندازه پرورش جسم شما اهمیت دارد و کمک می‌کند با سنگ‌هایی که زندگی به سوی شما پرتاب می‌کند کنار بیایید. اگر گره‌های روانی شما جدی هستند و نمی‌توانید آن‌ها را به تنهایی باز کنید یا مشکلاتی مثل اضطراب و افسردگی را تجربه می‌کنید، مراجعه به متخصص و مشاور در حوزه سلامت روان برای بالا بردن عزت نفس شما ضروری است.

دیدگاه ها