تزیین انار شب یلدا ۱۴۰۲ با ۳۳ روش مختلف و تصویری

ایده‌های تزیین انار شب یلدا

ایرانیان هر ساله شب یلدا را به عنوان یک نماد ایرانی از دوران باستان در اولین شب زمستان به بهترین شکل خود گرامی می‌دارند. پهن شدن سفره یلدا بهانه‌ایست که تا دوباره دل‌ها را به هم نزدیک‌تر کرده و طلوع خورشید را از پس شب سیاه به همه یادآوری کند. برای همین هم با نزدیک شدن به شب یلدا کم‌کم بازار تزیینات یلدایی گرم می‌شود و افراد برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این شب به دنبال تزیینات سفره شب چله و دستور پخت انواع دسرها و غذاهای یلدایی هستند. در مطالب قبل از ایده‌های مختلف برای تزیین کدو حلوایی گفتیم و در این مطلب قصد داریم تزیین انار را به روش‌های مختلف به شما آموزش دهیم تا بتوانید برای تزیین سفره یلدا از آن‌ها الهام گرفته و استفاده کنید.

تزیین انار شب یلدا

یکی از رایج‌ترین روش‌های تزیین سفره شب یلدا استفاده از نمادها و میوه‌های پاییزی مثل کدو حلوایی، هندوانه و انار است. انار به دلیل رنگ سرخ خود نماد خورشید است و بر اساس باور مردم باستان، افراد با خوردن انار در این شب با میوه‌های تابستانه خداحافظی کرده و به استقبال فصل سرد و میوه‌های زمستانی می‌روند. این باورها می‌تواند انار تزیین شده را به یکی از بهترین نمادها برای حضور در سفره یلدا تبدیل کند. برای همین علاوه بر تهیه دسرهای مختلف با انار مانند تارت انار و چیزکیک انار، به سراغ سفره‌آرایی با این میوه نیز می‌روند. برای انجام این کار کافی است که چند ابزار ساده تهیه کرده و کمی خلاقیت به خرج بدهید تا بتوانید تزیینات دکوراتیو زیبایی از این میوه‌ خلق کنید. قبل از شروع به کار قدری زمان بگذارید و ایده‌های مختلف مانند ایده‌هایی که در ادامه برایتان آورده‌ایم را بررسی کنید تا بتوانید از آن‌ها در کار خودتان الهام بگیرید.

تزیین انار با گل

یکی از انتخاب‌های مناسب و زیبا برای تزیین انار استفاده از گل و گیاهان خشک یا تازه است. برای این کار می‌توانید از انار لابه‌لای گیاهان یا درون دسته‌های گل همراه با میوه‌های دیگر استفاده کنید. این مدل می‌تواند برای هدیه شب یلدای عروس نیز بسیار مناسب باشد. درون دسته گل می‌توانید از انواع برگ، میوه یا گیاهان پاییزی مانند سیب، کاج، زالزالک و … نیز استفاده کنید.

تزیین انار با شمع

یکی دیگر از راه‌های تزیین انار شب یلدا، استفاده از شمع است. شما می‌توانید با قرار دادن انار در جاشمعی یا ترکیب آن با دکوری که در آن از تعدادی شمع استفاده شده است همزمان با ایجاد نمایی زیبا، نمادهای شب یلدا را نیز در یک قاب به نمایش بگذارید. در ادامه می‌توانید چند ایده مختلف از تزیین انار در کنار شمع ببینید.

آموزش مرحله به مرحله تزیین انار شب یلدا با شمع

برای اینکه با وسایل اولیه تزیین انار با شمع آشنا شوید، تزیین یک انار را قدم به قدم با هم پیش می‌بریم. برای این کار به چند وسیله ساده مانند یک کاسه کوچک به عنوان جاشمعی، شمع، یک تکه اسفنج، چند گیاه خشک یا گل‌های ریز برای تزیین و البته یک عدد انار احتیاج داریم.

برای این کار یک اسفنج را برش داده و روی ظرف مورد نظر خود قرار دهید. سعی کنید ظرفی را که انتخاب می‌کنید تقریبا هم‌اندازه با انار باشد و بیش از اندازه بزرگ نباشد. اسفنج را با دست روی کاسه فشار دهید تا درون آن قرار گرفته و قسمت‌های اضافه آن توسط لبه‌های کاسه بریده شوند.

قرار دادن اسفنج در ظرف

پس از قرار گرفتن اسفنج در ظرف، انار را از سمتی که برجستگی آن قرار دارد درون آن فرو کرده و ثابت کنید. سپس یک عدد پایه نگهدارنده شمع را درون انار فرو کنید.

قرار دادن انار در ظرف شمع

پس از قرار گرفتن پایه شمع، حالا می‌توانید شمع را روی آن قرار دهید. جاشمعی انار شما آماده است و می‌توانید سفره یلدای خود را با آن تزیین کنید.

قرار دادن شمع روی انار

تزیین انار قاچ شده

در برخی میهمانی‌ها میزبان برای راحتی مهمانان، انار را به صورت قاچ شده درون ظرف قرار می‌دهند. شما می‌توانید برای زیبایی بیشتر انار قاچ‌شده را نیز تزیین کرده و روی سفره قرار دهید. یکی از زیباترین روش‌های تزیین انار بازشده، گل کردن انار است که روش آن را ادامه آموزش داده‌ایم.

ابتدا سعی کنید به آرامی قسمت بالایی انار را از آن جدا کنید. مراقب باشید در حین بریدن پوست انار، دانه‌های آن زخمی نشوند. به آرامی لبه‌های قسمت بریده‌شده را بالا بیاورید تا پوست به راحتی از میوه جدا شود.

جدا کردن پوست انار

پس از اینکه سر انار را جدا کردید، قسمت‌های سفید رنگی که دانه‌های انار را از هم جدا کرده‌اند مشخص می‌شود. سعی کنید هر کدام از این قسمت‌ها را با چاقو به دو بخش تقسیم کرده و این کار را دور تا دور انار تکرار کنید.

تقسیم انار

پس از برش‌زدن پوست انار، قسمت بالایی انار را با چاقو برش بدهید تا راحت‌تر باز شود.

قاچ کردن سطح انار

حالا قسمت سفیدرنگ را که دانه‌ها را به هم متصل می‌کند، از مرکز انار با چاقو جدا کرده و دور بریزید.

قاچ کردن انار

سپس به آرامی تکه‌های برش‌خورده را از یکدیگر جدا کنید. سعی کنید این کار را به آرامی انجام داده و در حین باز کردن انار، پرده‌های سفیدرنگ آن را نیز از میان دانه‌ها بردارید. پس از جدا کردن قسمت‌های اضافه می‌توانید انار را کامل باز کرده و به شکل گل دربیاورید. حالا می‌توانید هر انار را درون بشقاب سرو قرار داده و از مهمان‌ها پذیرایی کنید.

انار گل شده

سوالات متداول درباره تزیین انار شب یلدا

حالا که روش‌های مختلف تزیین انار با گل، میوه و شمع را یاد گرفتیم، به چند سوال پرتکرار درباره تزیین انار شب چله پاسخ می‌دهیم.

آیا می‌توان برای تزیین انار از رنگ استفاده کرد؟

در صورتی که می‌خواهید انار را رنگ‌آمیزی کنید به شما توصیه می‌کنیم ابتدا پوست آن را شسته و به خوبی تمیز کنید تا رنگ به راحتی روی آن قرار بگیرد. سپس می‌توانید برای رنگ‌آمیزی از رنگ‌های اکریلیک و براش اسفنجی استفاده کنید.

برای ثابت نگه داشتن انار روی دسته میوه از چه راهی می‌توان استفاده کرد؟

یک راه برای فیکس کردن میوه‌ها استفاده از اسفنج و سیم مفتول است. یک اسفنج وسط دسته قرار داده و سیم‌ها را با چسب نواری یا حرارتی به انارها بچسبانید. سپس انتهای سیم را درون اسفنج فرو کرده و آن را ثابت کنید. بهتر است از سیم‌های نسبتا ضخیم استفاده کنید که توان تحمل وزن انار را داشته باشند.

چه روش‌های دیگری برای تزیین انار وجود دارد؟

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید انار را به زیبایی روی سفره یلدا قرار دهید استفاده از انار برای تزیین انواع دسرهای شب یلدا است. برای این کار می‌توانید از دانه‌های انار یا انار قاچ‌شده استفاده کنید. در صورتی که می‌خواهید از انار دانه‌شده استفاده کنید، در مطالب قبل از ساده‌ترین روش‌های دانه‌کردن انار گفته و آن‌ها را آموزش داده‌ایم.

دیدگاه ها