شیر بادام چیست و چطور درست می‌شود؟ – از خواص تا هر آنچه باید بدانید

تا چند سال پیش اسم بعضی از مواد غذایی به گوش ما ایرانی‌ها ناآشنا بود، چه برسد به اینکه از آنها در رژیم غذایی خودمان هم استفاده کنیم. یکی از اسامی این فهرست «شیر بادام» است که یک جایگزین مناسب و مغذی برای شیر گاو محسوب می‌شود. در این مطلب ابتدا بررسی می‌کنیم که شیر بادام چیست. شیر بادام در واقع عصاره نهایی ترکیب بادام خرد شده و آب است و به دلیل فواید بسیار زیادش، در سراسر جهان به عنوان یک ماده کم‌کالری، پرخاصیت و قابل استفاده در دستورهای غذایی مختلف محبوبیت فراوانی پیدا کرده است. در ادامه نگاهی می‌کنیم به خواص این نوشیدنی و همچنین طرز تهیه شیر بادام را یاد می‌گیریم.

ارزش غذایی شیر بادام چیست ؟

شیر بادام یک جایگزین خوشمزه و مغذی برای شیر لبنی است که در سراسر دنیا محبوبیت زیادی پیدا کرده و در تقویت سلامت پوست و قلب نقش مهمی دارد. در جدول زیر ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم از این نوشیدنی را مرور می‌کنیم:

کالری۱۵ کالری
کربوهیدرات۰/۳ گرم
فیبر۰/۳ گرم
قند۰ گرم
پروتئین۰/۶ گرم
چربی۱/۲ گرم
ویتامین A%6 ارزش روزانه
ویتامین E%22 ارزش روزانه
ویتامین D%9 ارزش روزانه
پتاسیم%۱ ارزش روزانه
کلسیم%۱۷ ارزش روزانه
فسفر%۱ ارزش روزانه

شیر بادام چطور درست می شود ؟

بعد از آشنایی با خواص شیر بادام نوبت به دستور تهیه آن می‌رسد. تهیه شیر بادام در خانه کار راحتی است و می‌توانید با یک دستگاه مخلوط‌کن و یک پارچه توری به سادگی این نوشیدنی مقوی را درست کنید. در ادامه مواد لازم برای تهیه شیر بادام و یک دستور ساده را معرفی می‌کنیم:

بادام خام۱ پیمانه
آب۴ پیمانه
خرما (اختیاری)۱ تا ۲ عدد
نمک (اختیاری)به میزان دلخواه

طرز تهیه شیر بادام

درست کردن شیر بادام در خانه می‌تواند یک تجربه جدید باشد که مراحل ساده‌ای هم دارد:

۱. بادام را حداقل ۱۲ و حداکثر ۲۴ ساعت در آب خیس کنید.
۲. بادام را کاملاً آبکش کنید.
۳. بادام و ۴ پیمانه آب را در یک مخلوط‌کن بریزید و تا جایی که مایه یکدستی به دست بیاید، مخلوط کنید.
۴. مخلوط را درون پارچه توری ریخته و با کمک لیسک یا کفگیر به آرامی آن را فشار دهید تا عصاره آن خارج شود.
۵. در صورت نیاز، خرما و نمک را به میزان دلخواه اضافه کنید.
۶. شیر بادام را در یک محفظه محکم در یخچال تا ۵ روز نگهداری کنید.

شیر بادام را چگونه مصرف کنیم؟

شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که موارد مصرف شیر بادام چیست که در ادامه به برخی از این موارد اشاره شده است:

شیر بادام چه خاصیتی دارد؟

بعد از مرور موارد مصرف شیر بادام حالا نوبت این است که خواص آن را بررسی کنیم. این نوشیدنی علاوه بر طعم و مزه خوب، خاصیت‌های بسیار زیادی برای تندرستی دارد. در ادامه به فواید این نوشیدنی برای سلامت اشاره می‌کنیم:

کالری کم

یکی از فواید اصلی شیر بادام کالری پائین آن است. یک پیمانه شیر بادام بدون شکر حدود ۳۰-۴۰ کالری دارد که انتخابی عالی برای کسانی است که سعی در کاهش وزن یا حفظ وزن سالم دارند. در مقابل یک پیمانه شیر گاو حدود ۱۵۰ کالری دارد.

مغذی

شیر بادام یک فراورده بسیار مغذی بوده که منبع خوبی از ویتامین E محسوب می‌شود. ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان است که به بازسازی سلول‌ها در برابر آسیب کمک می‌کند. ویتامین E همچنین در حفظ سلامت پوست و چشم‌ها عنصری مهم به حساب می‌آید. شیر بادام همچنین منبعی غنی از کلسیم بوده که برای استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها مهم است. یک پیمانه شیر بادام حدود ۴۵٪ از مصرف روزانه توصیه شده کلسیم را داراست.

مناسب برای پوست

ویتامین D یک ماده مغذی مهم برای بسیاری از جنبه‌های سلامتی از جمله عملکرد قلب، استحکام استخوان‌ها و عملکرد سیستم ایمنی است. هنگامی که پوست شما در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، بدن شما می‌تواند ویتامین D تولید کند. با این حال، بسیاری از مردم به دلیل سبک زندگی، ساعات کاری طولانی یا زندگی در منطقه‌ای که نور خورشید محدود است، ویتامین D کافی دریافت نمی‌کنند. غذاهای بسیار کمی به طور طبیعی حاوی ویتامین D هستند، اما شیر بادام از محصولاتی است که با آن غنی شده‌اند.

بدون لاکتوز

شیر بادام بدون لاکتوز است که انتخاب عالی برای کسانی است که دچار ناتوانی در هضم لاکتوز یا حساسیت به لبنیات هستند. همچنین، انتخابی مناسب برای گیاه‌خواران است و می‌تواند به عنوان جایگزین شیر گاو در بسیاری از دستورهای غذایی استفاده شود.

کاهش کلسترول

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که شیر بادام ممکن است به کاهش سطح کلسترول کمک کند. یک مطالعه منتشر شده در مجله علوم و فناوری غذایی نشان داد که مصرف شیر بادام به مدت چهار هفته منجر به کاهش قابل توجه سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) در افراد چاق و بیماران مبتلا به چاقی شد.

محافظ سلامت قلب

شیر بادام همچنین ممکن است برای سلامت قلب خوب باشد. یک مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه نشان داد که مصرف شیر بادام به مدت چهار هفته منجر به کاهش قابل توجه فشار خون در افراد با فشار خون بالا شد. فشار خون بالا یک عامل خطر برای بیماری قلب است، بنابراین این یافته مهم است.

یک لیوان سلامتی

با افزایش محبوبیت شیر بادام پژوهش‌های پزشکی بسیاری هم درباره این نوشیدنی انجام شده است. از جمله این پژوهش‌ها می‌توان به این دو مورد اشاره کرد:

  • یک مقاله منتشر شده در مجله بین‌المللی علوم و تغذیه غذایی در سال ۲۰۲۲ نشان داد که مصرف شیر بادام ممکن است به بهبود سلامت روده کمک کند. این مطالعه نشان داد که مصرف شیر بادام به مدت چهار هفته منجر به افزایش باکتری‌های مفید روده شد که می‌تواند به بهبود هضم و سلامت کلی کمک کند.
    مقاله دیگری که در مجله علوم اعصاب تغذیه در سال ۲۰۲۳ منتشر شده است نشان داد که مصرف شیر بادام ممکن است به بهبود عملکرد شناختی کمک کند. این مطالعه نشان داد که مصرف شیر بادام به مدت شش ماه منجر به بهبود حافظه و توجه در بزرگسالان مبتلا به ناتوانی شناختی خفیف شد.

تاریخچه شیر بادام چیست ؟

شاید فکر کنید شیر بادام یک محصول جدید غذایی است اما بد نیست بدانید تاریخچه این نوشیدنی به ۱۳۰۰ سال پیش برمی‌گردد و از آن برای درمان سرفه و نفس‌تنگی استفاده می‌شده است. در قرون وسطی و در کشورهای کاتولیک، روزه‌دارانی که نباید شیر گاو می‌نوشیدند از شیر بادام استفاده می‌کردند.

دیدگاه ها

  1. چقدر عالی. اینکه چنین چیز پرخاصیتی رو‌ به راحتی در خونه می‌شه تهیه کرد واقعا حس خوبی می‌ده.
    ممنون از انتشار این مقاله خوب.