طبع خرمالو چیست؟ + فواید و مضرات

طبع خرمالو

پزشکان قدیمی بر این عقیده بودند که منشا اصلی بسیاری از بیماری‌ها و ناخوش‌احوالی‌ها، رعایت نکردن طبع غذاهاست و بر این اساس برای طبع‌های سرد خوراکی‌های گرم و برای طبع‌های گرم خوراکی‌های سرد مانند آلبالو را پیشنهاد می‌دادند. چنانچه شما هم هنوز به طبع غذاها اهمیت می‌دهید، در این مطلب ضمن آشنایی با خواص خرمالو، با طبع خرمالو آشنا شوید.

طبع خرمالو در طب سنتی چینی

خرمالو نوعی گیاه بومی چین است که به طور گسترده در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری آسیای شرقی مانند ژاپن و کره پیدا و از آنجا به سایر نواحی کره زمین گسترده شده است. برگ‌های خرمالو نخستین بار در طب سنتی چینی، در سلسله مینگ بررسی شدند و در کتابی معروف ذکر شد که برگ‌های خشک شده درخت خرمالو می‌توانند زخم مزمن را درمان کنند.

چینی‌ها از دیرباز از خرمالو در درمان سکته مغزی، آنژین صدری و خونریزی داخلی و همچنین فلج، سرمازدگی، سوختگی، خونریزی و یبوست استفاده می‌کنند.

از عصاره برگ خرمالو، در داروهای سنتی چینی برای پیشگیری و درمان بیماری عروق کرونر قلب و اسکلروز عروق مغزی نیز استفاده می‌شود.

طبع خرمالو چیست؟

یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای شناخت طبع مواد غذایی، توجه به طعم آن‌هاست. خرمالو میوه ویژه‌ای با طعم شیرین و عسلی است و بر همین اساس، طبع گرم و تر دارد. مصرف بی‌رویه خوراکی‌های گرم و تر، به افرادی که خود صاحب طبع گرم هستند، چندان توصیه نمی‌شود و پیشنهاد می‌شود چنین افرادی در صورت مصرف خوراکی‌های گرم، حتما مصلح آن را نیز مصرف کنند.

میوه خرمالو

بهترین مصلح خرمالو، خوراکی‌های ترش مانند انار، لیمو و نارنج هستند که در فصل پاییز، در کنار خرمالو یافته می‌شوند و می‌توان این میوه‌ها را در کنار هم خریداری کرد. همچنین می‌توانید پس از خوردن خرمالو، یک فنجان دمنوش بهار نارنج تهیه کرده و نوش جان کنید.

از جمله اصلی‌ترین خواص خرمالو برای بدن، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. منبع عالی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است.
  2. به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.
  3. به کاهش التهابات کمک می‌کند.
  4. سرشار از فیبر است.
  5. سطح کلسترول‌های بد را کاهش می‌دهد.
  6. به بهبود بینایی و حفظ سلامت چشم کمک می‌کند.
  7. به سلامت پوست کمک و لکه‌های پوستی را برطرف می‌کند.
  8. خواص ضد سرطانی دارد.
  9. با ایجاد حس سیری، به بالا نرفتن وزن بدن کمک می‌کند.
  10. به سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
  11. به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

مضرات مصرف خرمالو

خرمالو با وجود همه خواص مفیدی که دارد، ممکن است در برخی از افراد ایجاد مشکل کند. از جمله مضرات مصرف خرمالو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱٫ تشکیل بزوآر

مصرف مقادیر زیاد خرمالو، می‌تواند باعث تشکیل بزوآر در معده شود. بزوآر، توده سختی است که می‌تواند منجر به انسداد معده شود. در برخی از افراد، تانن‌ها و فیبر غیرقابل هضم موجود در خرمالو، با اسید معده ترکیب شده و توده سختی را تشکیل می‌دهد که بزوآر نامیده می‌شود.

با این حال، یک مقاله تحقیقاتی نشان می‌دهد که کمتر از ۹۰ مورد از این عارضه در سراسر جهان وجود داشته و از عوارض نادر مصرف خرمالو محسوب می‌شود.

۲٫ واکنش آلرژیک

واکنش آلرژیک به خرمالو نادر است، اما ممکن است در برخی افراد رخ بدهد. این آلرژی ممکن است خفیف، با علائمی مانند معده‌درد یا حالت تهوع همراه باشد، باشد یا ممکن است شدید بوده و آلرژی به خرمالو، به شوک آنافیلاکتیک منجر شود. در این صورت، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. برخی گزارش‌ها، ارتباط بین آلرژی به لاتکس و احتمال واکنش‌های آلرژیک به خرمالو را نشان می‌دهند.

مصرف خرمالو در دوران بارداری

اگر نگران مصرف انواع میوه‌ها و مواد غذایی در دوران بارداری خود هستید، جالب است بدانید که می‌توانید از خوردن خرمالو در دوران بارداری لذت ببرید. خوردن این میوه با تامین تغذیه کافی برای مادر، به تضمین بارداری سالم کمک می‌کند. محتوای مغذی موجود در خرمالو می‌تواند به رشد و نمو جنین شما کمک کرده و سلامت مادر باردار را تضمین کند.

مزایای خوردن خرمالو

از جمله خواص خرمالو در بارداری می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. کمک به رشد جنین
  2. درمان کم‌خونی
  3. تقویت سیستم ایمنی
  4. تنظیم فشار خون
  5. درمان سنگ کلیه
  6. بهبود علائم بی‌خوابی و استرس
  7. رفع علائم سرماخوردگی و سکسکه
  8. پیشگیری از سرطان
  9. سم‌زدایی بدن

با این حال به شدت توصیه می‌کنیم قبل از گنجاندن این میوه در رژیم غذایی منظم خود در دوران بارداری، حتما با پزشک خود صحبت کنید.

سوالات متداول در خصوص طبع خرمالو

در این مطلب به طبع خرمالو به‌همراه فواید و مضرات این میوه پاییزی اشاره کردیم. در ادامه، به برخی از سوالات رایج و متداول شما در خصوص طبع خرمالو پاسخ می‌دهیم.

طبع خرمالو چیست؟

خرمالو طعم شیرین و عسلی است و بر همین اساس، طبع آن گرم و تر است.

بهترین مصلح خرمالو چیست؟

خوراکی‌های ترش مانند انار، لیمو و نارنج، بهترین مصلح برای میوه خرمالو محسوب می‌شوند.

آیا خرمالو برای باروری مفید است؟

بله، خرمالو سرشار از ویتامین سی است که به افزایش قدرت باروری معروف است. از این رو، خوردن خرمالو ممکن است به باردار شدن شما کمک کند.

عوارض مصرف خرمالو چیست؟

زمانی که خرمالو در حد اعتدال مصرف شود، عوارض جانبی شدیدی ندارد. با این حال، برخی افراد ممکن است علائم آلرژیک مانند گرفتگی شکم، حالت تهوع، استفراغ و تب را تجربه کنند. زیاده‌روی در مصرف آن نیز ممکن است باعث بزوآر و انسداد معده شود بنابراین، این میوه را در حد اعتدال مصرف کنید.

دیدگاه ها