قهوه اسپرسو چیست؟ – هر آنچه باید بدانید

قهوه اسپرسو چیست

اسپرسو یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های بر پایه قهوه است که روزانه‌ها میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از طعم و خواص بی‌نظیر آن لذت می‌برند. اما شاید برای بسیاری سوال باشد که اساسا قهوه اسپرسو چیست؟ پاسخ کوتاهش می‌شود فرمی غلیظ از نوشیدنی قهوه که با عبور دادن آب داغ و پر فشار از میان قهوه‌ی ریزآسیاب‌شده به دست می‌آید. این فرایند دم کردن پر فشار باعث آزادی طعم‌های قهوه می‌شود که غنای بیشتری هم نسبت به نوشیدنی قهوه عادی دارد.

اساسا روش دم کردن را می‌توان تنها تفاوت برجسته میان اسپرسو و قهوه عادی به حساب آورد. دانه‌های اسپرسو و دانه‌های قهوه کاملا یکسان هستند و این خود احتمالا برای بسیاری از خوانندگان غافلگیرکننده باشد. در ادامه قصد داریم به تمام موارد بنیادینی بپردازیم که باید راجع به این نوشیدنی ایتالیایی دوست‌داشتنی بدانید. در این مقاله با جزییات کامل می‌گوییم که قهوه اسپرسو چیست، چه طعمی دارد، چطور تهیه می‌شود و قادر به ترکیب آن با چه نوشیدنی‌هایی خواهید بود.

قهوه اسپرسو چیست؟

قهوه اسپرسو چیست

اسپرسو (با تلفظ ess-PRESS-oh) فرمی غلیظ از قهوه با طعم کامل است که در غالب «شات» سرو می‌شود. برای تهیه این قهوه، آب داغ با فشار بسیار زیاد از میان دانه‌های قهوه‌ ریزآسیاب‌شده عبور داده می‌شود و بنابراین برای دستیابی به بهترین نوشیدنی ممکن، نیاز به ماشین اسپرسو دارید. نتیجه کار هم مایعی غلیظ‌تر از قهوه است که خامه‌ای به‌خصوص به نام «کریما» (Crema) روی آن بسته شده: کفی قهوه‌ای‌رنگ که هنگام ترکیب حباب‌های هوا با روغن‌های انحلال‌پذیر قهوه ریزآسیاب‌شده به دست می‌آید و بالای نوشیدنی اسپرسو می‌نشیند. کریما به عمق و ماندگاری طعم اسپرسو در دهان کمک می‌کند.

اسپرسو با استفاده از گیاهی یکسان با نام قهوه به دست می‌آید که به شکلی مشابه هم پرورش یافته و پردازش و برشته‌کاری (یا به اصطلاح «رُست») می‌شود. از هر قهوه‌ای با هر سرمنشا و رُستی می‌توان برای تهیه اسپرسو استفاده کرد. تفاوت میان قهوه و اسپرسو به میزان آسیاب و فرآوری آن‌ها بازمی‌گردد. دانه‌های اسپرسو به‌گونه‌ای آسیاب می‌شوند که یکپارچگی بیشتری نسبت به قهوه داشته باشند و هنگام عبور پرفشار آب داغ هم محکم به یکدیگر می‌چسبند. نتیجه کار هم یک شات اسپرسوی دلچسب است که هم می‌توان به تنهایی نوشیدش و هم لیستی بلندبالا از نوشیدنی‌های دیگر مثل کاپوچینو و آمریکانو را با آن تهیه کرد.

اسپرسو همان طعم‌های قهوه را دارد، اما قوی‌تر: تلخ، اندکی شیرین، اسیدی و برشته. طعم دقیق، وابستگی کامل به برشته‌کاری دانه‌های قهوه دارد، اما همواره بافتی غلیظ‌تر و خامه‌ای‌تر گیرتان می‌آید.

طعم اسپرسو چگونه است؟

اسپرسو طعمی برجسته‌تر و پر رنگ‌تر از قهوه دارد. نسبت بالای قهوه به آب بدین معناست که طعم واقعی قهوه را بیشتر در یک شات اسپرسو احساس خواهید کرد. در واقع عناصر مختلف مانند رایحه، شیرینی، برشته‌کاری، اسیدی بودن و طعم‌های منحصربه‌فرد، بیشتر در اسپرسو به چشم می‌آیند. آن دسته از ماشین‌های اسپرسو که از فیلتر کاغذی استفاده نمی‌کنند، اجازه می‌دهند تمام روغن‌های آکنده از عطر و طعم، سر از فنجان اسپرسویتان درآورند. این روغن‌ها وزن زیادی دارند و به آهستگی وارد فنجان خواهند شد. اما در نهایت غلظت اسپرسو را بالاتر می‌برند.

از آن‌جایی که این نوشیدنی برای مدتی کوتاه دم داده می‌شود، طعم آنقدرها تلخی ندارد. تلخی قهوه معمولا به خاطر ترکیبات سنگین موجود در آن است که برای استخراج، نیاز به زمان بیشتری دارند. دم کردن قهوه برای ۳۰ ثانیه،‌ زمان کافی را به این ترکیبات سنگین نمی‌دهد که سر از شات اسپرسوی شما درآورند. بنابراین تمام این فرایند با روند تهیه قهوه معمولی که برای چهار دقیقه دم می‌کشد، بسیار متفاوت است.

روش تهیه قهوه اسپرسو چیست؟

طرز تهیه اسپرسو

تا به اینجای کار می‌دانیم که قهوه اسپرسو چیست و چطور طعمی متفاوت از دیگر اشکال دم کردن قهوه به ارمغان می‌آورد. همین طعم متفاوت باعث شده بسیار تصور کنند که دانه‌های اسپرسو با دانه‌های قهوه عادی تفاوت دارد. اما همه‌چیز راجع به نحوه دم آوردن است.

اسپرسو به کمک دستگاه اسپرسو ساز تهیه می‌شود. آنچه وجود دستگاه اسپرسو را ضروری می‌کند، قابلیت آن در تولید فشاری معادل ۹ بارومتر برای عبور دادن آب از میان قهوه ریزآسیاب‌شده است. همین فشار بزرگ‌ترین تفاوت ممکن را به وجود می‌آورد. ۹ بارومتر مقداری قابل توجه از فشار است. برای این‌که درک بهتری به دست آورید، اتمسفر نرمال زمین معادل یک بارومتر بوده و همان احساسی است که هنگام ایستادن در سطح دریا احساس می‌کنیم. بنابراین ۹ برابر فشار گرانشی بیشتری به اسپرسو وارد می‌شود.

نسبت قهوه به آب ماشین اسپرسو ۲:۱ است که این میزان خیلی غلیظ‌تر از نسبت ۱۵:۱ در قهوه عادی به شمار می‌آید. دانه‌های قهوه کاملا آسیاب‌شده، درون فیلترها یا به اصطلاح پرتافیلترهای مخصوص ماشین اسپرسو کیپ می‌شوند. دستگاه سپس شات اسپرسو را ظرف ۳۰ ثانیه دم می‌آورد، آن هم به کمک آب داغی که با فشار ۹ بارومتر از میان پرتافیلتر عبور می‌کند.

یک دستگاه اسپرسوساز باکیفیت نیازمند چندین قطعه مهم است تا اسپرسویی واقعا درست و حسابی در اختیارتان بگذارد، از جمله پمپ آب و المنت‌های حرارتی. اگرچه دستگاه‌های بخار ارزان‌قیمت هم در بازار یافت می‌شود، اما اسپرسوهایی کاملا یکدست تحویل‌تان نمی‌دهند. درست است که یک دستگاه اسپرسوساز واقعا با کیفیت چیزی حدود ۱۰۰۰ دلار یا حتی بیشتر قیمت دارد، اما هر روز صبح قهوه‌ای بی‌نظیر در اختیارتان می‌گذارد.

البته که راه‌های دیگری هم برای تهیه قهوه اسپرسو وجود دارد و لازم نیست کلیه خود را برای خرید چنین دستگاهی بفروشید. برای مثال از یک سو اسپرسوسازهای دستی را داریم و از سوی دیگر، می‌توان از موکا پات برای تهیه قهوه‌ای مشابه به اسپرسو استفاده کرد. اگرچه دستگاه یکی از مهم‌ترین عناصر در فرایند تهیه اسپرسو به حساب می‌آید، اما باید به دو عنصر دیگر هم توجه کرد: برشته‌کاری یا رُست (Roast) و آسیاب (Grind).

رُست اسپرسو

قهوه اسپرسو چیست

اسپرسو معمولا با دانه دارک رست (Dark Roast Beans) تهیه می‌شود. دانه‌های قهوه زمانی دارک رست می‌شوند که دو بار صدای ترک برداشتن آن‌ها را بشنوید و برای این کار معمولا به دمای ۲۳۰ درجه سانتی‌گراد نیاز دارید. فرایند رست باعث از بین رفتن خواص اسیدی و همینطور آزادی گازهای درون قهوه می‌شود.

برای تهیه اسپرسو می‌توان از قهوه‌ای با رست لایت (Light Roast) و رست مدیوم (Medium Roast) هم استفاده کرد. اما در جریان باشید که قهوه هرچه کمتر رست شده باشد، طعم اسیدی بیشتری دارد که می‌تواند بر اسپرسو غالب شود. آب داغ ابتدا ترکیبات سبک موجود در قهوه (از جمله طعم‌های اسیدی) را آزاد می‌کند. همان‌طور که تاکنون متوجه شدیم، اسپرسو به سرعت دم می‌کشد و بنابراین طعم‌های اسیدی به شکلی اجتناب‌ناپذیر راهشان را به شات شما باز خواهند کرد. در مجموع باید گفت قهوه دارک رست طعمی سازگارتر با اسپرسو دارد.

آسیاب اسپرسو

در تهیه اسپرسو همواره از دانه‌های قهوه ریز‌آسیاب‌شده استفاده می‌شود. در واقع دانه‌های قهوه بیشتر از هر روش دیگری – به جز قهوه ترک – آسیاب خواهند شد. با ریز‌آسیاب کردن دانه، مساحت سطحی بیشتری خواهید داشت و به آب داغ اجازه می‌دهید عطر و طعم اسپرسو را ظرف ۳۰ ثانیه یا کمتر استخراج کند.

اما باید حواستان باشد که امکان آسیاب کردن بیش از اندازه هم وجود دارد. قهوه‌ای که بیش از حد آسیاب شده باشد منافذ پرتافیلتر را می‌بندد و جریان اسپرسو با سرعتی بسیار کم از ماشین خارج می‌شود. در این حالت، پر کردن شات اسپرسو بیشتر از ۳۰ ثانیه زمان خواهد برد و استخراج بیش از حد، طعمی تلخ به آن اضافه می‌کند.

مقدار صحیح آسیاب بسته به هر دستگاه اسپرسوسازی متفاوت است. باریستاها به صورت معمول به آزمون و خطا مشغول شده و آنقدر با مقدار آسیاب قهوه بازی می‌کنند تا بالاخره نوشیدنی ظرف ۳۰ ثانیه به دست آید. رنگ اسپرسو هم نشان‌دهنده سطح استخراج مناسب خواهد بود. رنگ قهوه‌ای روشن نشان می‌دهد که قهوه را به اندازه کافی آسیاب نکرده‌اید و در نتیجه به مقدار لازم طعم و رنگ آزاد نشده است. مشکی خالص هم به معنای آسیاب و استخراج بیش از اندازه خواهد بود. در نتیجه باید به دنبال رنگ قهوه‌ای تیره برای شات اسپرسوی صبحگاهی خود باشید.

کریما: لایه‌ای خامه‌ای و زیبا روی اسپرسو

یک اسپرسوی خوب، لایه‌ای قطور از «کریما» (Crema) دارد که درست روی شات اسپرسو بسته می‌شود. کریما زمانی شکل می‌گیرد که آب داغ با دانه‌های ریزآسیاب‌شده قهوه برخورد می‌کند و منجر به خروج کربن دی‌اکسید از دانه‌ها می‌شود. این گاز با روغن‌های سنگین درهم می‌آمیزد و روی نوشیدنی شما شناور می‌شود. وقتی کریما روی اسپرسو بسته می‌شود، می‌توانید از تازه بودن دانه‌های قهوه مطمئن باشید.

اصطلاحات هنگام سفارش قهوه اسپرسو چیست؟

اصطلاحات هنگام سفارش Espresso

اسپرسو در مقادیر بسیار کمتری نسبت به قهوه معمولی سرو می‌شود. یک اسپرسوی معمولی حدودا ۲۷ الی ۳۰ میلی‌لیتر است، اما برخی کافی‌شاپ‌ها به سراغ نوشیدنی‌هایی با حجم دو برابر بیشتر هم می‌روند. اسپرسو در قالب «شات» سفارش داده می‌شود. البته این بدان معنا نیست که باید اسپرسو را در یک جرعه بنوشید بلکه می‌توانید به مزه‌مزه کردن آن در گذر زمان هم مشغول شوید. هنگام سفارش دادن قهوه اسپرسو با اصطلاحات مختلفی روبه‌رو خواهید شد که آن‌ها را در ادامه توضیح داده‌ایم:

  • اسپرسو سولو (Solo) یا سینگل (Single): اسپرسوی معمولی و تک‌شات که حدودا ۳۰ میلی‌لیتر است.
  • اسپرسو دوپیو (Doppio) یا دابل (Double): اسپرسو دابل شات، حاوی حدودا ۶۰ میلی‌لیتر نوشیدنی است. ماشین‌های اسپرسوساز در هر بار دم آوردن اسپرسو، دو شات در اختیارتان می‌گذارند. اگر دقت کنید خواهید دید که باریستاها دو لیوان زیر دو نازل می‌گذارند که هرکدام یک شات اسپرسو تولید می‌کنند.
  • اسپرسو ریسترتو (Ristretto) یا محدود (Restricted): ریسترتو یکی دیگر از انواع قهوه بر پایه اسپرسو است که از همان مقدار قهوه اما با آب کمتر تهیه می‌شود. به این نوشیدنی «Short Shot» هم می‌گویند و به خاطر مدت‌زمان استخراج کوتاه‌تر، طعمی شیرین‌تر دارد.
  • اسپرسو لانگو (Longo) یا لانگ (Long): «لانگ شات» به معنای قهوه‌ای است که همراه با آب بیشتر که معمولا یک‌و‌نیم برابر آب بیشتر نسبت به اسپرسو سولو دارد می‌شود. لانگو به خاطر مدت‌زمان استخراج طولانی‌تر، طعمی اندک تلخ‌تر زیر زبان دارد.
نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو
نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو

سایر نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو

گذشته از مواردی که بالاتر به آن‌ها پرداختیم، نوشیدنی‌های دیگری هم داریم که بر پایه اسپرسو تهیه می‌شوند:

  • کاپوچینو: یک‌سوم کاپوچینو از اسپرسو تشکیل شده، یک سوم از شیر بخاردهی‌شده و یک سوم هم از کف یا فوم شیر. این لایه‌ها همراه با بافت‌های گوناگونی از راه می‌رسند و در عین حال به اسپرسو اجازه می‌دهند طعم غالب را داشته باشد.
  • لاته: یک لاته معمولی حدود ۶۰ میلی‌لیتر اسپرسو، ۲۳۰ میلی‌لیتر شیر بخاردهی‌شده و ۳۰ میلی‌متر فوم شیر دارد. شیر بخاردهی‌شده باعث می‌شود لاته یک نوشیدنی دلچسب و کامل برای صبحگاه باشد.
  • فلت وایت (Flat White): نوشیدنی فلت وایت با ۶۰ میلی‌لیتر اسپرسو و ۱۸۰ میلی‌لیتر شیر بخاردهی‌شده تهیه می‌شود. این نوشیدنی شباهت زیادی به لاته دارد، اما با شیر کمتر سرو می‌شود و ضمنا هیچ فومی ندارد. بنابراین طعم اسپرسو بیش از پیش احساس خواهد شد.
  • کورتادو: قهوه کورتادو حاوی ۶۰ میلی‌لیتر اسپرسوی ترکیب‌شده با ۶۰ الی ۱۲۰ میلی‌لیتر شیر است. در قیاس با فلت وایت، کورتادو پایبندی بیشتری به اسپرسوی خالص دارد و همراه با بافتی خامه‌ای و طعمی که اسپرسو کاملا بر آن غالب است به دست‌تان خواهد رسید.
  • ماکیاتو: نوشیدنی ماکیاتو حاوی ۶۰ میلی‌لیتر اسپرسو و ۳۰ الی ۶۰ میلی‌لیتر شیر همراه با اندکی فوم شیر است. در این نوع از قهوه، مقادیر اندکی از شیر را خواهید یافت و بنابراین اساسا شاهد تفاوت آنقدرها زیادی با اسپرسوی خالص نیستیم.
  • آمریکانو: آمریکانو هم با ترکیب ۶۰ میلی‌لیتر اسپرسو و ۱۸۰ میلی‌لیتر آب داغ به دست می‌آید (هرچند که نسبت آب به اسپرسو می‌تواند متغیر باشد). با افزودن آب داغ، اسپرسو طعمی نرم‌تر در دهان پیدا می‌کند.
  • موکا: قهوه موکا حاوی مقادیری برابر از اسپرسو و شکلات داغی است که همراه با فوم شیر سرو می‌شوند. برخی موکا را چیزی فراتر از قهوه صرف و نوعی دسر به حساب می‌آورند.

بهترین روش‌های تهیه خانگی قهوه اسپرسو چیست؟

تا به این لحظه به خوبی می‌دانید که قهوه اسپرسو چیست، چه جنبه‌های مهمی دارد و از آن برای تهیه چه نوشیدنی‌هایی استفاده می‌شود. حالا احتمالا این سوال برایتان پیش آمده باشد که چطور می‌توان بهترین اسپرسوی ممکن را در خانه تهیه کرد. در ادامه می‌گوییم ۴ روش مختلف تهیه خانگی قهوه اسپرسو چیست و هر روش چه مزایا و معایبی با خود به همراه می‌آورد.

۱. دستگاه اسپرسوساز

دستگاه اسپرسوساز

می‌پرسید بهترین روش تهیه قهوه اسپرسو چیست؟ در پاسخ باید گفت فقط و فقط دستگاه اسپرسوساز!

دستگاه اسپرسوساز رومیزی، خوش‌طعم‌ترین اسپرسوی ممکن را برایتان تهیه می‌کند که طعمی به خوبی نمونه‌های موجود در کافی‌شاپ‌ها دارد و لایه‌ای غنی از کریما روی آن بسته شده. چنین ماشینی شبیه به دستگاه‌هایی است که زیر دست باریستاها می‌روند. بسیاری از اسپرسوسازهای امروزی نازلی برای بخار هم دارند که بهترین شیر بخاردهی‌شده ممکن را برای لاته و کاپوچینو در اختیارتان می‌گذارد.

مزایا و معایب: ماشین‌های اسپرسوساز رومیزی جزو گران‌قیمت‌ترین گزینه‌ها به حساب آمده و بین ۳۰۰ الی هزاران دلار قیمت دارند. اما اگر به دنبال بهترین تجربه ممکن می‌گردید، چنین هزینه‌ای ارزش‌اش را خواهد داشت. این بهترین گزینه برای عاشقان قهوه است که می‌خواهند تجربه اسپرسوی واقعا با کیفیت را به خانه بیاورند.

روش تهیه اسپرسو با ماشین اسپرسوساز

بسیار خب! حالا بیایید روش تهیه اسپرسو را با اکثر ماشین‌های اسپرسوساز بررسی کنیم.

قهوه اسپرسو چیست
  1. آسیاب کردن قهوه: از قهوه دارک رست استفاده کنید، حدودا ۹ گرم برای یک اسپرسو و ۱۸ گرم برای دابل شات. آنقدر به خردن کردن دانه‌ها ادامه دهید تا کاملا ریزآسیاب شوند. رست‌ها و برندهای مختلف دانه‌های قهوه نیازمند مقادیر متفاوتی از آسیاب کردن خواهند بود. بنابراین احتمالا باید خودتان را برای اندکی آزمون و خطا آماده کنید تا مقدار درست به دست آید.
  2. فشردن و کیپ کردن قهوه آسیاب‌شده: قهوه‌ای که آسیاب کردید را در سبد یا بسکت اسپرسو (پرتافیلتر) بریزید، آنقدر که از بالا اندکی در حال سرریز باشد. از ابزار «تمپر» (Tamper) برای فشردن پودر قهوه به صورت برابر استفاده کنید و آنقدر فشاری مساوی به تمام نقاط وارد کنید تا کاملا فشرده شود. برابر و مستقیم بودن پودر قهوه واقعا مهم است و اگر بهترین شات اسپرسوی ممکن را می‌خواهید، به این مرحله توجه ویژه نشان دهید.
  3. کشیدن شات: پرتافیلتر را درون ماشین اسپرسوساز گذاشته و دکمه را بزنید تا شروع به کشیدن شات کند. اکثر اسپرسوسازهای خانگی گزینه‌ای اتوماتیک برای این کار دارند. شات اسپرسویی که به خوبی کشیده شده باشد حدودا ۲۵ الی ۳۰ ثانیه زمان می‌طلبد و در نهایت طعمی عمیق و فومی خامه‌ای خواهد داشت.
  4. جستجو برای نقاط بهبود: تشخیص میزان قهوه مورد نیاز و مقدار آسیاب کردن آن ممکن است اندکی زمان ببرد. بنابراین آنقدر به تمرین کردن ادامه دهید تا مهارت لازم را کسب کنید. اگر شاتی آبکی دارید، به سراغ اندکی قهوه بیشتر یا آسیاب طولانی‌تر دانه‌ها بروید. اگر تهیه شات بیش از ۳۰ ثانیه طول می‌کشد، از مقدار پودر قهوه بکاهید یا آن را کمتر آسیاب کنید.

۲. اسپرسوساز قابل حمل

اسپرسوساز پرتابل
اسپرسوساز پرتابل یک گزینه مناسب برای همراهی شما در سفرهای‌تان یا محل کارتان است.

گزینه دومی که به سراغ آن می‌رویم به مراتب ارزان‌قیمت‌تر است، اما از لحاظ کیفیت عملکردی نزدیک به ماشین اسپرسوساز دارد: اسپرسوساز دستی و قابل حمل.

اسپرسوساز قابل حمل بهترین روش تهیه اسپرسو، بدون ماشین مخصوص آن به حساب می‌آید. این دستگاه کوچک اجازه می‌دهد آب را به صورت دستی از میان قهوه عبور داده و درون لیوان بریزید. این وسیله‌ای کوچک، قابل حمل و سرراست است که می‌توانید از آن به هنگام سفر یا در محیط کار استفاده کنید.

مزایا و معایب: اسپرسوساز قابل حمل، کیفیتی کمتر از ماشین اسپرسو دارد. طعم غایی آنقدرها در دهان باقی نمی‌ماند و لایه کریما هم آنقدرها غنی و غلیظ نیست. با این حال، طعمی گیرتان می‌آید که در قیاس با قیمت دستگاه، واقعا غافلگیرکننده است. ناگفته نماند که این دستگاه واقعا جمع‌وجور است و می‌توانید آن را در هر ساک یا کابینتی جای دهید.

روش تهیه اسپرسو با اسپرسوساز دستی: مطابق دستورالعمل ارائه شده همراه با محصول.

۳. اسپرسو فرنچ پرس

فرنچ پرس هم یک راه عالی دیگر برای تهیه اسپرسو است و اگر همین حالا یکی از آن‌ها در خانه داشته باشید، شرایط حتی بهتر هم می‌شود! اگر قرار باشد بدون هیچ ابزار مخصوص اسپرسویی به تهیه این نوشیدنی مشغول شویم، فرنچ پرس انتخاب اصلی خواهد بود، چرا که طعمی کاملا قابل مقایسه با اسپرسوی واقعی تحویل‌مان می‌دهد.

فرنچ پرس دستگاهی است که از آن برای دم آوردن قهوه درون پارچی کوچک استفاده می‌شود. اما در عین حال، امکان تهیه اسپرسو هم با آن وجود دارد.

مزایا و معایب: فرنچ پرس نمی‌تواند کریمای خامه‌ای و جذابی که با دو روش اول به دست می‌آید را در اختیارتان بگذارد و اندکی لرت هم در لیوان خود خواهید یافت. اما در نهایت داریم راجع به روشی صحبت می‌کنیم که طعمی واقعا نزدیک به اسپرسوی حقیقی پدید می‌آورد. پیشنهاد می‌کنیم از این روش برای تهیه آفوگاتو استفاده کنید.

روش تهیه اسپرسو با فرنچ پرس

ایده کلی پشت تهیه اسپرسو با فرنچ پرس را به شکلی خلاصه و سریع در ادامه آورده‌ایم. این روش واقعا عالی عمل می‌کند و اگر فرنچ پرس در اختیار دارید، همین حالا به سراغش بروید.

قهوه اسپرسو چیست
  1. آسیاب کردن قهوه: دانه‌های قهوه‌ای به مقدار یک‌دوم لیوان (۳۶ گرم) را به صورت متوسط، ریزآسیاب کنید.
  2. حرارت دادن به آب: سه‌چهارم لیوان + ۲ قاشق غذاخوری آب (۲۰۵ میلی‌لیتر) را روی حرارت بگذارید، اما نه تا جایی که به جوش آید.
  3. قهوه را افزوده و ۴ دقیقه صبر کنید: قهوه اسپرسوی ریزآسیاب شده را درون فرنچ پرس بریزید. سپس آب داغ را به آن افزوده و شروع به هم زدن کنید. تایمری گذاشته و ۴ دقیقه منتظر بمانید.
  4. فشار به پایین: در فرنچ پرس را گذاشته و آن را به آرامی تا انتها به پایین فشار دهید.

۴. اسپرسو موکا پات

موکا پات

موکاپات هم یک روش معرکه دیگر برای دستیابی به قهوه‌ای تیره و غنی از طعم به حساب می‌آید. البته که محصول نهایی را نمی‌توان دقیقا اسپرسو به حساب آورد، اما طعمی آنقدر نزدیک به این نوشیدنی ایتالیایی دارد که می‌توانید از آن به عنوان پایه برای سایر نوشیدنی‌هایی که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم، استفاده کنید. در حقیقت با موکا پات چیزی نزدیک‌تر به آمریکانو گیرتان می‌آید. ناگفته نماند که موکا پات تحت عنوان «بیالتی» (Bialetti) هم شناخته می‌شود که نام برندی در بازار قهوه است.

هنگام استفاده از روش تهیه اسپرسو با موکا پات، آن را روی گاز می‌گذارید و سپس با عبور دادن بخار از میان قهوه آسیاب‌شده، قهوه‌ای قوی گیرتان خواهد آمد. موکا پات قهوه‌ای واقعا خوش‌طعم در اختیارتان می‌گذارد و گزینه‌ای محبوب در اروپا و آمریکا به حساب می‌آید.

مزایا و معایب: طعمی که با موکا پات گیرتان می‌آید واقعا معرکه است. اما در واقع در حال نوشیدن قهوه‌ای با رست بسیار تیره خواهید بود که دقیقا اسپرسو نیست (مثلا در این نوشیدنی خبری از کریما و غنای طعم اسپرسو نخواهد بود). از سوی دیگر، موکاپات لیوانی ۱۵۰ میلی‌لیتری را پر می‌کند، آن هم در حالی که اسپرسوی سینگل ۳۰ میلی‌لیتر و اسپرسوی دابل، حداکثر ۶۰ میلی‌لیتر است.

مواد و لوازم مورد نیاز

قهوه اسپرسو چیست

برای تهیه مقداری اسپرسو با موکا پات آماده‌اید؟ مواد و لوازمی که نیاز دارید به شرح زیر است:

  • قهوه دارک رست: بهترین رویکرد این است که هنگام استفاده از این روش، به سراغ قهوه‌ای با رست تیره (دارک) یا رست اسپرسو بروید.
  • آب تصفیه‌شده: آب تصفیه‌شده بهترین طعم ممکن را با خود به همراه می‌آورد.
  • آسیاب قهوه: هنگام تهیه اسپرسو به این شکل، باید قهوه‌ای ریزآسیاب شده داشته باشید. بنابراین قهوه را به مقدار استاندارد اسپرسو یا اندکی بزرگ‌تر آسیاب کنید.
  • ترازوی آشپزخانه: بد نیست به یک ترازوی آشپزخانه دیجیتالی هم دسترسی داشته باشید تا بتوانید وزن قهوه و آب را بسنجید.
  • موکا پات: یک موکا پات استاندارد می‌تواند به اندازه دو لیوان ۱۵۰ میلی‌لیتری، قهوه در اختیارتان بگذارد.

روش تهیه اسپرسو با موکا پات

قهوه اسپرسو چیست

برای تهیه اندکی قهوه اسپرسو با موکاپات آماده‌اید؟ فرایندی که در ادامه طی خواهید کرد سریع و آسان است و کمتر از ۱۰ دقیقه زمان می‌برد.

  1. آسیاب کردن قهوه: دانه‌های قهوه‌ای به مقدار یک‌چهارم لیوان (۲۰ گرم) را کاملا ریزآسیاب کنید، به اندازه استاندارد آسیاب اسپرسو یا اندکی بزرگ‌تر.
  2. افزودن آب: یک و یک‌سوم لیوان آب سرد تصفیه‌شده (معادل ۳۳۰ میلی‌لیتر) را به نیمه پایینی موکا پات اضافه کنید تا به سوپاپ برسد.
  3. افزودن قهوه و سر هم کردن: قیف را تا جایی که هم‌سطح با بخش بالایی شود از پودر قهوه پر کنید، اما قهوه را درون قیف فشار نداده و کیپ نکنید. سپس قیف را درون بخش پایینی پات بگذارید. بخش بالایی را نیز درون پایه پیچ کنید تا کاملا محکم شود.
  4. حرارت دادن متوسط: موکا پات را روی حرارت متوسط بگذارید. اگر از اجاق گاز استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که شعله گاز از قطر دایره پات کوچک‌تر باشد.
  5. صبر کنید تا قهوه دم بکشد (بین ۵ الی ۷ دقیقه): آب در میان قهوه به جوش می‌آید و بخش بالایی پات را پر می‌کند. سپس با گذشت ۳ الی ۵ دقیقه، صدای حباب انداختن قهوه را خواهید شنید. حدودا ۲ دقیقه بعد هم صدای جوشیدن مداوم به گوش می‌آید که به مرور زمان فرکانس و حجمی بیشتر پیدا می‌کند. زمانی که این صدا در هوا محو شد و صدای قل‌قلی بلند را شنیدید، قهوه آماده است و می‌توانید گاز را خاموش کنید.
  6. بررسی قهوه: زمانی که گاز را خاموش کردید، در پات را برداشته و نگاهی به درون آن بیندازید. محفظه اکنون باید پر از قهوه باشد. اگر این‌طور نبود، قهوه را مجددا روی حرارت بگذارید تا قهوه آماده شود.
قانون طلایی اسپرسو چیست؟

ممکن است تاکنون راجع به «قانون طلایی» دم کردن اسپرسو شنیده باشید. اگر نمی‌دانید این قانون چیست، باید گفت که براساس آن، لازم است اسپرسو با گذشت تنها ۲۰ الی ۳۰ ثانیه در لیوان ریخته شود، نه بیشتر و نه کمتر تا طعمی بیش از اندازه آبکی یا بیش از اندازه تلخ پیدا نکند.

بهترین دما برای تهیه قهوه اسپرسو چیست؟

در اکثریت مواقع،‌ اگر دمای دستگاه اسپرسوساز را روی ۹۳ درجه سانتی‌گراد (۲۰۰ درجه فارنهایت) بگذارید به بهترین نتیجه ممکن دست خواهید یافت. با این حال دمای دستگاه بسته به رست‌ها و نرخ‌های دم آوردن مختلف، تغییر می‌کند.

کدام کشور اسپرسو را اختراع کرد؟

می‌پرسید اسپرسو برای اولین بار در کدام نقطه از جهان نوشیده شده؟ در پاسخ باید بگوییم شهر ونیز ایتالیا، آن هم در قرن بیستم میلادی. این نوشیدنی توسط تاجری به نام لوییجی بزرا اختراع شد که می‌خواست با آزمون و خطا با قهوه، راهی سریع‌تر برای دم آوردن آن بیابد.

هر شات اسپرسو چقدر است؟

هر شات معمولی اسپرسو حاوی حدودا ۲۷ میلی‌لیتر نوشیدنی خواهد بود. این رقم برای اسپرسوی دابل شات به حدود ۶۰ میلی‌لیتر یا بیشتر می‌رسد. ناگفته نماند که برخی نوشیدنی‌های اسپرسو، دستورالعملی به‌خصوص دارند که بیش از یک شات قهوه تحویل‌مان می‌دهند.

دیدگاه ها