موکا نوشیدنی تلخ اما خوشمزه؛ تهیه موکا به دو روش حرفه‌ای

طرز تهیه موکا
آسان
1 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

دانه‌های قهوه گرما و سرما نمی‌شناسند، کافی است که عطر آن بلند شود تا شما را به سوی خود بکشاند. بیشتر قهوه‌ها بر پایه اسپرسو سرو می‌شوند، یکی یک شات و دیگری دو شات. در میان آن‌ها، دانه‌های موکا با آن طعم خاکی و شکلاتی خود، نظر بسیاری از قهوه‌دوستان را به خود جلب کرده است.

این دانه‌ها از کشورهای یمن و اتیوپی به دیگر مناطق سفر کردند، تا بالاخره در کتاب آشپزی «بتی کراکر» در ایتالیا معرفی و طرز تهیه آن آورده شد. اگر شما در یک روز سرد زمستانی هوس این نوشیدنی را کردید، به راحتی می‌توانید طرز تهیه موکا را این‌جا بخوانید.

مواد لازم

  • شکر دو قاشق غذاخوری
  • پودر کاکائو یک قاشق غذاخوری
  • اسپرسو یک شات
  • شیر یک‌چهارم فنجان
  • آب یک قاشق غذاخوری
  • خامه غلیظ یک قاشق غذاخوری «اختیاری»
  • خامه فرم‌گرفته اختیاری

طرز تهیه موکا با گاز یا ماکروویو

مرحله اول

اولین مرحله از تهیه این نوشیدنی گرم، ترکیب یک شات اسپرسو به همراه شکر، پودر کاکائو و آب است، که باید به خوبی با هم مخلوط شوند. شما می‌توانید آن را به مدت ۱۵ ثانیه روی گاز یا مایکروویو گرم کنید. در این مرحله پودر کاکائو باید به خوبی همراه دیگر مواد حل شود تا سسی یک‌دست داشته باشید.

مرحله دوم

در ادامه کار شیر را به قهوه اضافه کنید و به مدت ۳۰ ثانیه آن را درون مایکروویو بگذارید. اگر آن را روی گاز تهیه می‌کنید، پس می‌توانید آن را به شدت هم بزنید تا کف کند. در نهایت آن را روی مخلوط شکلات و اسپرسو بریزید. در صورت تمایل می‌توانید همانند کافی‌‌شاپ‌ها آن را با خامه فرم گرفته و پاشیدن شکلات سرو کنید.

موکا شما آماده است، نوش جان!

تهیه موکا به روش میسون جار

در تهیه موکا با استفاده از این روش، همه مواد را به غیر از آب و خامه فرم‌گرفته در یک شیشه مزون بریزید و با هم ترکیب کنید. برای جلوگیری از نشت مواد، درب شیشه را به خوب سفت کنید و روی آن را با حوله بپوشانید.

تنها کافی است شیشه را چند تکان محکم بدهید تا همه مواد با هم مخلوط شوند و به خوبی کف کند. نوش جان!

فوت و فن تهیه موکا

  • برای سس شکلاتی این نوشیدنی می‌توانید از شربت آماده استفاده کنید.
  • در تهیه موکا خانگی می‌توانید از قهوه دم‌کرده هم استفاده کنید.
  • در صورت استفاده از شیر پر چرب، نوشیدنی خامه‌ای‌تری خواهید داشت.
  • در تهیه این نوشیدنی بهتر است از شیر بخار‌زده استفاده کنید.
سر‌و‌کله دانه‌های موکا از بندر «المکا» یمن پیدا شد و با گذشت زمان سفر خود را به دیگر مناطق آغاز کرد.

تاریخچه موکا

از گذشته این دانه‌های گرمسیری خبر دقیقی در دست نیست. با این حال بررسی‌های باستان‌شناسان گواه آن است که کشورهای اتیوپی و یمن در معرفی آن به جهانیان نقش بزرگی داشته‌اند. ریشه این کلمه به بندر المکا «al- Makha» یمن می‌رسد که در امتداد دریای سرخ قرار داشت. این بندر در قرن ۱۵ تا ۱۸، از بزرگ‌ترین بازارهای قهوه جهان به حساب می‌آمد. در این مدت قهوه عربیکا در ارتفاعات کوهستانی یمن کشت می‌شد و با نام قهوه موکا به بازارهای جهانی عرضه می‌شد.

آن زمان قهوه‌های بسیاری در یمن کشت می‌شد که باعث سردرگمی افراد شده بود، پس بازاریان به فکر چاره افتادند و به دلیل وجود بندر المکا، دانه‌های قهوه ای را موکا نامیدند. قهوه‌دوستان آن دوران، طعم آن را خاکی یا شکلاتی می‌دانستند.

داستان این دانه کمیاب به این‌جا ختم نمی‌شود؛ با راه یافتن آن به بازارهای ایتالیایی، این نوشیدنی بسیار محبوب شد. باورهای باستان‌شناسان آن است که اولین بار اسپرسو و شکلات در قهوه‌خانه‌های قرن شانزدهم این کشور سرو‌کله‌شان پیدا شد. نوشیدنی اسپرسو و شکلات معروف به «باواریسا» به صورت مرتب در شهرهای تورین و ونیز سرو می‌شد.

این نوشیدنی در ابتدا با نام «بیچرین» یا «باواریسا» در ایتالیا شناخته می‌شد، اما به صورت رسمی از آن در کتاب آشپزی «بتی کراکر» به عنوان کافه‌موکا یاد شده است.

سوالات رایج

موکا چیست؟

موکا یکی از ۱۲ نوع نوشیدنی قهوه بر پایه اسپرسو است که طعم شکلاتی دارد. در این نوشیدنی، نسبت لاته یک‌‌سوم اسپرسو و دو‌سوم شیر بخارپز  به همراه یک لایه نازک شیر استفاده شده است که در نهایت یک دوم شربت شکلاتی به آن اضافه می‌شود.

موکا و لته چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

موکا و لاته هر دو نوشیدنی‌هایی بر پایه شیر و قهوه هستند، اما با این تفاوت که لاته با شکلات درست نمی‌شود. از سویی دیگر با توجه به سبک موکا شما، ممکن است به همان مقدار یا کمتر از لاته، شیر داشته باشد.

تفاوت موکا و کاپوچینو در چیست؟

موکا و کاپوچینو نوشیدنی‌هایی بر پایه اسپرسو هستند که شیر بخارپز را هم شامل می‌شوند، با این حال تفاوت‌های اساسی هم با یکدیگر دارند. کاپوچینو یک اسپرسو با شیر بخارپز و مقداری شیر کف‌کرده است، اما موکا یک اسپرسو با شکلات، شیر بخارپز و مقداری کف شیر است. پس می‌توان نتیجه گرفت که بافت کاپوچینو سبک‌تر و طعم قهوه‌تری دارد، در صورتی‌که بافت موکا متراکم‌تر، خامه‌ای‌تر و شکلاتی‌تر است.

ویژگی بارز این نوشیدنی نسبت به دیگر نوشیدنی‌های بر پایه قهوه چیست؟

موکا نسبت به دیگر نوشیدنی‌های مبتنی بر پایه اسپرسو، برتری‌هایی دارد که دانستن آن خالی از لطف نیست. شکلات تلخ موجود در آن، منجر به بهبود کلسترول، کاهش فشار خون، کاهش بیماری قلبی، بهبود عملکرد مغز، هوشیاری ذهنی و افزایش انرژی می‌شود.

میزان کافئین موکا چقدر است؟

انواع قهوه و میزان کافئین موجود در آن، دنیایی حرف برای گفتن دارد که نیاز است قبل از قرار دادن آن‌‌ها در رژیم غذایی خود، به مقدار کافئین‌شان توجه داشته باشیم. اسپرسو، خود حاوی ۱۸۵-۸۵ میلی‌گرم کافئین است و فنجان موکا شما با توجه به سفارش‌تان می‌تواند یک یا دو شات اسپرسو داشته باشد. بنابراین شما برای حذف آن می‌توانید از قهوه بدون کافئین استفاده کنید.

آیا این نوشیدنی را بدون دستگاه اسپرسوساز هم می‌توان درست کرد؟

بله. دستورالعمل‌های بسیاری از تهیه موکا وجود دارد، که بدون دستگاه اسپرسو‌ساز می‌توانید آن را در منزل تهیه کنید. آسان‌ترین روش برای تهیه این نوشیدنی، استفاده از موکاپات است.

آیا می‌توان موکای یخی درست کرد؟

بله. برای تهیه موکای یخی تنها کافی است قهوه و یخ را در مخلوط‌کن ریخته و به ترکیب اضافه کنید.

آیا انواع مختلفی از موکا وجود دارد؟

بله. پنج نوع موکا وجود دارد که میزان شیر یا اسپرسو در آن متفاوت است:
کافه موکا
بر پایه اسپرسو، شیر بخارپز و نوشیدنی شکلاتی است.
قهوه موکا
بر پایه قهوه دم‌کرده، شیر بخارپز و سس شکلاتی است.
موکا سفید
به جای شیر یا شکلات تلخ، از شکلات سفید استفاده می‌شود که کمی نسبت به دیگر موکا‌ها سبک‌تر است.

دیدگاه ها