طرز تهیه لاته یا کافه لاته در منزل

طرز تهیه لاته یا کافه لاته
آسان
2 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

لاته ایتالیایی یا کافه لاته تقریبا معروفترین نوشیدنی گرم در دنیای قهوه‌هاست که بر پایه اسپرسو تهیه می‌شود. این قهوه خوشمزه به دو دلیل معروف است: اول این‌که نسبت به اسپرسوی ایتالیایی تلخی کمتری دارد (به خاطر وجود شیر بیشتر) و همچنین به خاطر نقش و نگارهایی که روی آن با فوم شیر یا کف شیر ترسیم می‌کنند. نکته جالب این است که طرز تهیه لاته بسیار آسان است و می‌توانید به راحتی آن را در منزل تهیه کنید و لذت ببرید.

مواد اولیه برای تهیه لاته قهوه، آب جوش، شیر سرد و مقداری شکر (در صورت ترجیح) است. اساس لاته از یک الی دو شات اسپرسو، شیر به میزان دو لایه و یک لایه نازک فوم شیر تشکیل شده است.

لته یا قهوه لته را می‌توانید در خانه با ساده‌ترین وسایل تهیه کنید و یا اگر دوست داشتید با استفاده از فرنچ پرس، موکاپات و حتی اسپرسوساز یک فنجان کافه لاته درست کرده و از آن لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه کافه لاته

  • قهوه فوری دو قاشق غذاخوری
  • شکر دو قاشق مرباخوری
  • آب جوش چهار قاشق غذاخوری
  • شیر یک لیوان و نیم

طرز تهیه کافه لاته

مرحله اول

اولین کار برای درست کردن یک لاته خوشمزه این است که شیر را روی حرارت ملایم جوش بیاورید و کناری بگذارید.

مرحله دوم

حالا باید اسپرسو را تهیه کنید. برای این کار یک قاشق از قهوه فوری را در هر فنجان ریخته و آب جوش را اضافه کنید. اگر دوست داشتید می‌توانید یک قاشق مرباخوری شکر را نیز در این مرحله داخل لاته خود بریزید و خوب هم بزنید تا داخل قهوه حل شود.

مرحله سوم

حالا برای تهیه فوم شیر می‌توانید از فرنچ پرس و یا یک ظرف شیشه‌ای دردار استفاده کنید. شیر را تا یک سوم فرنچ پرس ریخته و با استفاده از اهرم آن ۷ الی ۸ بار شیر را هم بزنید تا کف آن جدا شود. اگر فرنچ پرس نداشتید  شیر را در ظرفی دردار بریزید و محکم چند بار تکان بدهید تا کف کند.

مرحله چهارم

حالا لایه زیر کف شیر را که شیر خالص است داخل فنجان‌ها بریزید و کف را به آهستگی روی فنجان خالی کنید. می‌توانیدبا استفاده از خلال دندان شکل‌های رایجی مثل قلب یا اشکال هندسی منظم را روی لاته خودتان طراحی کنید.

نکات و فوت‌وفن‌های لازم برای تهیه کافه لاته

  • در طرز تهیه لاته می‌توانید از قهوه فوری یا قهوه‌های ترکیبی با درصد عربیکای بالاتر برای درست کردن قهوه لاته خودتان استفاده کنید.
  • این قهوه خوشمزه شیرین‌تر از اسپرسوست. بنابراین اگر طعم تلخ اسپرسو را دوست ندارید می‌توانید لته را جایگزین آن کنید.
  • لته‌ای که امروز می‌شناسیم توسط امریکایی‌ها ابداع شده است و نزدیکی بسیار زیادی به کاپوچینوی ایتالیایی دارد.
  • پر چرب بودن شیر برای درست کردن کافه لاته و در آوردن لاته آرت مهم است. به این ترتیب می‌توانید از وجود فوم مخملی با ضخامت یکسان مطمئن باشید.
  • اگر می‌خواهید فوم شیر خودتان را با استفاده از فرنچ پرس تهیه کنید بیشتر از ۱۲ بار نباید از اهرم صافی آن برای هم زدن شیر استفاده کنید.
  • با تمرین می‌توانید نقوش زیبای لاته آرت را روی قهوه‌تان اجرا کنید.
  • برای سرو قهوه لته از فنجان‌های بزرگتر با دهانه گشاد استفاده می‌شود.

تاریخچه کافه لاته

اگر بخواهیم در ساده‌ترین حالت ممکن بگوییم لته چیست باید بگوییم: لاته قهوه‌ای است که از ترکیب اسپرسو با شیر و کف شیر ایجاد می‌شود. این نوشیدنی در انواع مختلف از جمله گرم و سرد وجود دارد و یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های اسپرسو در سراسر جهان به شمار می‌آید.

لاته به طور سنتی به عنوان قهوه صبحانه در نظر گرفته می‌شود. و احتمالا می‌توان ردپای تاریخچه آن را در قرن هفدهم ردیابی کرد، حتی با وجودی که وجود این قهوه در کافه‌ها از قرن بیستم رواج یافت. منشا این قهوه ایتالیاست، اگرچه سال‌هاست که در سرتاسر اروپا و بریتانیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خوب است بدانید که اگرچه این نوشیدنی یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو در اروپاست اما نسخه تجاری این نوشیدنی اختراع آمریکایی‌هاست.
از نظر زبانی، کلمه انگلیسی latte نسخه کوتاه شده کلمه caffe latte ایتالیایی است. در کشورهای دیگر از جمله فرانسه به این نوشیدنی معمولا عنوان café au lait (فرانسوی) و در اسپانیا به آن cafe con leche می‌گویند که به «قهوه با شیر» ترجمه می‌شود. بنابراین بسته به کشوری که به آن سفر می‌کنید این قهوه را با اسامی لاته، لیت یا لچه خواهید دید.

لاته یا لته؟ کدام درست است؟

اگر تا به امروز می‌گفتید لته، باید به شما بگوییم اشتباه تلفظ می‌کردید چون تلفظ درست این قهوه، لاته (latte) است.

تفاوت کاپوچینو و لاته چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت در طرز تهیه لاته و طرز تهیه کاپوچینو به میزان شیرشان برمی‌گردد. کاپوچینو حاوی شیر کمتری نسبت به لاته است.
هر دو نوشیدنی با یک یا دو شات اسپرسو تهیه می‌شوند و کاپوچینو معمولا حاوی حدود ۲۵ میلی‌لیتر اسپرسو و ۱۰۰ میلی‌لیتر شیر بخار داده شده است تا کاملا در یک فنجان ۱۶۰ میلی‌لیتری قرار گیرد اما لاته در یک فنجان بسیار بزرگ‌تر سرو می‌شود، بنابراین لاته حاوی حداقل دو برابر شیر نسبت به کاپوچینو است.

لاته آرت چیه؟

یکی از سوالاتی که بعد از دیدن لاته به ذهن اکثر مردم می‌رسد این است که لته آرت چیست. لاته آرت یک تکنیک خاص برای ریختن شیر به روی اسپرسوست.

دیدگاه ها