همه چیز درباره مصرف شیر گاو برای کودک ؛ آیا وقتش رسیده؟

مصرف شیر گاو برای کودک

نوزادان نمی توانند شیر گاو را به راحتی شیر مادر یا شیرخشک هضم کنند و همین اصل برای ممنوعیت مصرف شیر گاو برای کودک در ماه‌های ابتدای زندگی کافی است. شیر گاو حاوی غلظت بالایی از پروتئین و مواد معدنی است، که میتواند به کلیه‌های نابالغ کودک شما آسیب‌های فراوانی وارد کند؛ اما تا چه زمانی فرزند شما در خطر این آسیب قرار دارد؟

شیر گاو مقدار کافی آهن، ویتامین C را برای نوزادان ندارد. حتی ممکن است در بعضی از نوزادان کم خونی و  فقر آهن ایجاد شود، چرا که پروتئین شیر گاو می‌تواند باعث تحریک پوشش دستگاه گوارش شود و منجر به دفع خود در مدفوع شود. در نهایت باید گفت ، شیر گاو سالم‌ترین نوع چربی را برای نوزادان در حال رشد فراهم نمی‌کند.

اما هنگامی‌که فرزند شما آماده هضم آن شد، شیر گاو می تواند یک رژیم متعادل از غذاهای جامد را که شامل غلات، سبزیجات، میوه و گوشت است، تکمیل کند و مصرف شیر گاو برای کودک از همین نظر اهمیت دارد.

چرا باید فرزند من شیر گاو مصرف کند؟

شیر منبع غنی کلسیم است، که استخوان‌ها و دندان‌های قوی ایجاد می‌کند و به تنظیم لخته شدن خون و کنترل عضلات کمک می‌کند. همچنین یکی از معدود منابع ویتامین D است که به بدن کمک می‌کند کلسیم را جذب کند و برای رشد استخوان بسیار مهم است.

شیر همچنین پروتئین لازم را برای رشد فراهم می کند، و کربوهیدرات‌ها را به بدن شما می دهند تا انرژی لازم را در تمام طول روز به شما بدهد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اگر فرزند شما به میزان کافی کلسیم را از ابتدای زندگی دریافت کند، در اواخر زندگی، ریسک خطر ابتلا به فشار خون بالا، سکته مغزی، سرطان روده بزرگ و شکستگی لگن برای او کاهش می‌یابد.

مصرف شیر گاو برای کودک

وقتی کودک من شروع به نوشیدن شیر گاو می‌کند، شیر مادر را متوقف کنم؟

پس از شروع مصرف شیر گاو، نیازی به از شیر گرفتن فرزندتان نیست. طبق مطالعات، بهتر است که کودک هر دو شیر را مصرف کند و با مصرف شیر گاو برای کودک نیازی به قطع شیر مادر وجود ندارد.

کودک نوپای من چه میزان شیر باید بنوشد؟

طبق گزارش AAP، کودک یک ساله شما می‌تواند با نوشیدن دو لیوان شیر گاو یا سایر محوصلات لبنی به میزان کافی کلسیم و ویتامین دریافت کند

با این حال، هرگز بیشتر از چهار لیون شیر به کودک خود ندهید، چرا که در روز ممکن است جایی برای سایر غذاهایی در رژیم غذایی او لازم است، نداشته باشد. اگر کودک‌تان احساس تشنگی داشت، به او آب بدهید.

می توانم به کودک نوپا شیر بدون چربی یا کم چربی بدهم؟

در بیشتر موارد AAP توصیه می‌کند به کودک زیر یک‌ سال شیر کامل بدهید، مگر آن‌که در معرض خطر چاقی باشند. کودکان در این سن برای حفظ وزن طبیعی و برای کمک به بدن در جذب ویتامین‌های A و D. به چربی بیشتر شیر کامل احتیاج دارند و غلظت پروتئین و مواد معدنی موجود در شیر غیر چربی نیز برای کودکان در این سن بسیار زیاد است. هنگامی که فرزند شما دو ساله شد، شما ممکن است تصمیم بگیرید که او را به شیر کم چرب یا بدون چربی وفق بدهید تا زمانی که به خوبی رشد کند.

استثنائات احتمالی: پزشک فرزند شما ممکن است بعد از سن ۱ سالگی شیر کم چربی (دو درصد) به کودک شما توصیه کند، آن‌هم در صورتی‌که اضافه وزن دارید یا چاق هستید، یا سابقه خانوادگی چاقی، کلسترول بالا یا بیماری قلبی عروقی دارید.

کودکم به شیر گاو علاقه دارد؟

بعضی از کودکان نوپا بلافاصله به سمت پذیرش شیر گاو می‌روند، اما برخی برای این انتخاب تردید دارند زیرا این شیر بافت، طعم و حتی درجه حرارت متفاوتی از شیر مادر دارد.

اگر این مورد در کودک نوپای شما وجود دارد، ابتدا شیر گاو را با مقداری شیر مادر یا شیر خشک مخلوط کنید. (یک قسمت شیر را به سه قسمت شیر مادر یا شیر خشک امتحان کنید.) سپس این نسبت را به آرامی تغییر دهید تا او ۱۰۰ درصد شیر بنوشید. همچنین ممکن است سرو شیر گاو در دمای اتاق به این مسئله کمک کند.

اما روش‌های زیادی برای گنجاندن این شیر در رژیم غذایی کودک وجود دارد. مثلا:

  • شیر را به غلات اضافه کنید.
  • ماست، پنیر، پودینگ، کاستارد و … را سرو کنید.
  • به جای آب، سوپ را با شیر درست کنید.
مصرف شیر گاو برای کودک

مصرف شیر گاو برای کودک ضروری است؟

باتوجه به این دلیل که کودک شما از شیر و سایر محصولات لبنی کلسیم و ویتامین D دریافت نمی‌کند، پزشک متخصص کودک شما احتمالاً یا شیر سویا غنی شده یا کلسیم و ویتامین D را توصیه می‌کند.

باید برای فرزندم شیر ارگانیک یا عاری از هورمون بخرم؟

هیچ مدرک قطعی وجود ندارد که نشان دهد این نوع شیر برای کودکان بهتر است اما هیچ ضرری در آن‌ها وجود ندارد.

با این حال ، AAP هشدار می‌دهد اگر کودک شما “شیر خام” بدون پاستوریزاسیون، مصرف کند؛ شیر ممکن است حاوی باکتری یا انگل مضر باشد که می‌تواند باعث مشکلات جدی در سلامتی شود.

ممکن است کودک من به شیر حساسیت داشته باشد؟

اگر فرزند شما بدون هیچ مشکلی از شیرخشک گاوی استفاده کرده است، می‌توانید مطمئن باشید که او در تحمل شیر معمولی گاو مشکلی نخواهد داشت. حتی نوزادانی که به طور انحصاری برای اولین بار در شیر مادر شیر گاو خورده‌‎اند، معمولاً می‌توانند شیر معمولی گاو را تحمل کنند زیرا در معرض پروتئین شیر گاو در شیر مادر هستند (مگر اینکه از مصرف تمام لبنیات خودداری کنید).

اگر فرزند شما شیرخشک سویا را به توصیه پزشک نوشیده، ، قبل از مصرف شیر گاو با پزشک خود مشورت کنید. پزشک ممکن است توصیه کند که شما با نوشیدنی سویا که با ویتامین D و کلسیم غنی شده است، شروع کنید.

اما حساسیت واقعی به شیر گاو نسبتاً غیر معمول است: طبق گزارش AAP ، فقط دو تا سه درصد از نوزادان به شیر حساسیت دارند و تقریباً همه آن‌ها از این میزان عبور می‌کنند.

 علائم اصلی آلرژی شیر عبارتند از:

  • بثورات یا کهیر به‌خصوص اطراف دهان یا چانه
  • درد شکم
  • اسهال
  • استفراغ
  • تورم
  • خارش

و چرک بینی مزمن، آبریزش بینی، سرفه، خس خس سینه یا مشکلات تنفسی همگی می‌تواند نشانه‌ای از حساسیت شیر بر سیستم تنفسی کودک شما باشد. اگر کودک نوپای شما هرکدام از این علائم را دارد ، فورا با پزشک خود صحبت کنید.

 اگر مشخص شود که کودک نوپای شما نسبت به شیر گاو حساسیت دارد، شما باید مراقب باشید از خوردن خوراکی‌هایی مانند کراکر پنیری، شیر تغلیظ شده یا تبخیر شده، بستنی، ماست، مارگارین که حاوی شیر، کره  شکلات شیر و شیر خشک است جلوگیری کنید. پس روی بسته بندی مواد را به‌ دقت مطالعه کنید تا دچار دردسر حساسیت به لاکتوز نشوید.

دیدگاه ها