روش های مختلف پخت ماهی ؛ شما کدام را انتخاب می‌کنید؟

سرماخوردگی و مصرف ماهی

یکی از لذیذترین غذاهایی که ایرانی‌ها رسم دارند شب سال نو یا روز اول نوروز، زمانی که تمام افراد خانواده دور هم جمع شده‌اند میل کنند سبزی پلو ماهی است. سبزی این غذا ترکیبی است از شوید، گشنیز، جعفری، تره، شنبلیله و نعناع که به صورت خرد شده با برنج ترکیب شده و دم می‌کشد. ماهی نیز به طور سنتی به شکل سرخ شده یا سوخاری طبخ می‌شود. در این مطلب درباره روش های مختلف پخت ماهی و ریزه‌کالری‌های طبخ آن با شما صحبت می‌کنیم. همراه ما باشید تا سبزی پلو با ماهی شب سال نو را با بهترین روش آماده کنید.

این رازها را فراموش نکنید

 ماهی را خوب پاک کنید تا بوی زهم ندهد.

ماهی را بیش از حد نپزید زیرا بافت آن خشک می‌شود و طعم خوب آن را از بین می‌برد.

بیش از مقدار لازم به ماهی ادویه نزنید زیرا طعم مطبوع آن با اضافه کردن سبزیجات و ادویه‌جات زیاد حس نخواهد شد.

ماهی را آبدار بپزید. مایعات طعم‌دار شده‌ای که در ظرف پخت باقی می‌مانند، می‌توانند یک سس خوشمزه برای ماهی شما باشند.

روش های مختلف پخت ماهی

روش های مختلف پخت ماهی

در فر بگذارید

پختن ماهی‌ها در فر با یک دمای متوسط بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد روشی بسیار سالم و مفید برای پختن یک ماهی کامل است. اما فراموش نکنید این یک روشِ خشک  است و اگر بدون پوست باشد رطوبتش را از دست می‌دهد. بنابراین از آب خود ماهی‌ها یا سس برای پختن آن‌ها استفاده کنید. می‌توانید ماهی‌ها را در مواد بخوابانید سپس داخل فر بگذارید، یا اینکه آنها را شکم‌پر کنید.

داخل فویل بپیچید

استفاده از فویل روش بسیار خوبی است برای حفظ طعم و رطوبت به ویژه درمورد ماهی درسته یا استیک شده. آب‌لیمو را به همراه کمی کره، نمک، فلفل، سبزیجات و ادویه به سلیقه خودتان روی آن بریزید و داخل فویل بپیچید، سپس با دمای متوسط بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ سانتی‌گراد بپزید تا آب‌دار بماند.

کباب کنید

می‌توانید ماهی‌ها را فیله و کباب کنید اما باید با استفاده از آب‌لیمو، روغن، سس مخصوص یا کره آن‌ها را نرم نگه‌ دارید. برای این منظور، مواد را با برس روی ماهی‌ها بمالید یا داخل فویل بپیچید و روی گریل با چندبار این طرف و آن طرف کردن کباب کنید. البته ماهی کبابی همیشه قرار نیست خشک باشد. می‌توانید با سس مخصوص ماهی دوپیازه، به آن طعمی متفاوت بدهید.

آب‌پز کنید

ماهی‌ها را داخل قابلمه بگذارید، کمی آب اضافه کنید و با چند حبه سیر روی حرارت متوسط قرار دهید. با این کار متوجه تفاوت طمع انواع مختلف آن می‌شوید و آب طبیعی آن‌ها هم حفظ می‌شود.

سرخ کنید

می‌توانید ماهی‌ها را به دو روش سرخ کنید؛ با روغن کم یا روغن زیاد. به روش کم روغن کافیست روغن کمی از ضخامت ماهی را بپوشاند. فراموش نکنید که بهترین چربی برای سرخ کردن ماهی ترکیب کره و روغن زیتون است. وقتی روغن با کره ترکیب شود، حرارت زیاد کره را نمی‌سوزاند.

اگر بخواهید ماهی درسته یا فیله را در روغن غرق‌آب کنید بهتر است روی آن را با یک لایه تخم مرغ و آرد سوخاری یا کره بپوشانید. حرارت روغن قبل از قرار دادن ماهی داخل آن باید بین ۱۷۵ تا ۱۹۵ درجه سانتی گراد باشد. اگر روغن به اندازه کافی داغ نشده باشد، پوشش روی آن روغن را به خودش می‌کشد و بدشکل می‌شود. اگر بیش از این دما باشد قبل از مغزپخت شدن می‌سوزد. زمانی که طلایی قهوه‌ای شد و روی سطح روغن آمد و قلپ قلپ کرد یعنی آماده است. اگر نمی‌خواهید ماهی را درسته سرخ کنید، می‌توانید با آن یک کتلت خوشمزه آماده کنید.

خورش کنید

می‌توانید به سادگی ماهی‌ها را تبدیل به یک خورش یا خوراک لذیذ کنید و تکه‌های آن را با آب و سبزیجات بپزید یا اینکه از آن سوپ بسازید. در این روش قبل از این که آب خورش کاملا به قل‌قل کردن بیفتد باید حرارت اجاق را کم یا خاموش کنید. اگر بتوانید گوشت را راحت از تیغ آن جدا کنید ماهی پخته است. این روش برای پختن ماهی‌های گوشتی بسیار مناسب است. قلیه ماهی یک نمونه از پخت ماهی به صورت خورشی است. این ماهی را می‌توانید به صورت سرد یا گرم، بدون برنج یا با برنج میل کنید.

دیدگاه ها