همه آنچه باید درباره آب پنیر بدانیم

آب پنیر چه کاربردی دارد

آب پنیر یا ماء الجبن یا پودر آب ماست یکی از فراورده‌های فرعی شیر است که معمولا از جداشدن آب از شیر طی اضافه کردن اسید، حرارت دادن، یا انعقاد مایه پنیری به دست می‌آید. این آب بعد از خشک شدن تبدیل به پودر آب پنیر می‌شود که خواص دارویی فراوانی دارد. این ماده، مایعی زرد مایل به سبز است، که شامل پروتئین، لاکتوز و مواد معدنی موجود در شیر می‌شود و دارای تمام ۹ اسید آمینه ضروری برای بدن است. البته مقدار لاکتوز آب پنیر کم است و برای افرادی که نمی‌توانند لاکتوز را هضم کنند مناسب است.

پروتئین موجود در این ماده از بهترین پروتئین‌های موجود در طبیعت است که دارای ارزش غذایی بالاتری نسبت به کازئین و حتی پروتئین تخم مرغ است؛ بنابراین بخشی از نیاز روزانه فرد به پروتئین می‌تواند با آب پنیر برطرف شود.

آب پنیر از ترکیب مواد لاکتوگلوبولین، آلفا لاکتالبومین، آلبومین سرم شیر و ایمونوگلوبین‌ها تشکیل شده است. سرم شیر دارای مواد مغذی و ارزشمند است و بیشتر به عنوان یک فرآورده جانبی شیر در نظر گرفته می‌شود. در صورتیکه شرکت کاله موفق شده‌است نیوشابه لاکیدو را بر پایه پرمیت شیر تولید کند؛ که در مقایسه با نوشابه‌های معمولی دارای قند کمتر، حاوی کلسیم و املاح شیر و دارای کالری کم‌تر است.

فواید آب پنیر

آب پنیر

از خواص آب پنیر می‌توان به چند مورد اشاره کرد. مواردی مثل اینکه سرعت هضم غذا را بالا می‌برد، ضدیبوست و بهترین کاهش دهنده وزن به خصوص برای افرادی که رژیم لاغری دارند، محسوب می‌شود. چربی خون، قند خون و فشار خون را تنظیم می‌کند، کامل‌ترین مکمل غذایی و بهترین پروتئین برای ورزشکاران به خصوص بدنسازان و بهترین مکمل دارویی برای سالمندان است.آب پنیر اثر آنتی اکسیدانی بسیار بالایی دارد و تاثیر مثبتی روی رشد و تقویت استخوان به خصوص برای کودکان و نوجوانان می‌گذارد، همچنین باعث تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود این ماده برای بیماران کلیوی بسیار مفید است و به دفع سنگ کلیه و صفرا کمک می‌کند. آب پنیر در درمان روماتیسم مفاصل دست و پا موثر و برای افرادی که نمی‌توانند مواد پروتئینی رایج را مصرف کنند مفید است. آب پنیر سرشار از مواد مغذی و اسیدهای آمینه است و اندازه و قدرت عضلات بدن را افزایش می‌دهد.

مزیت اصلی آب پنیر، سم زدایی از کل بدن انسان است و به دلیل نفوذ در تمام رگ‌های اصلی، از گرفتگی عروق بدن جلوگیری می‌کند. همچنین آب پنیر برای پوست و مو و در درمان انواع لک‌های پوستی، انواع سوء مزاج‌ها و انواع اختلال‌های خلقی مفید است.
امروزه به علت استفاده زیاد مردم از غذا‌های کارخانه‌ای و مواد نگهدارنده و همچنین آلودگی هوا در کلان شهرها، مقدار سموم موجود در خون و کبد مردم افزایش پیدا کرده است. بنابراین توصیه می‌شود افراد سالم هم در برنامه غذایی خود، نوشیدن مداوم این ماده را قرار دهند. مصرف این ماده، رده سنی خاصی ندارد. پروتئین‌های موجود در آب پنیر، پس از وارد شدن به محیط اسیدی معده، به سرعت از آن عبور کرده و به روده کوچک می‌رسند. این پروتئین‌ها در روده کوچک هیدرولیز شده و جذب بدن و خون می‌شوند. متاسفانه این ماده خوراکی، تنها در مراکز فروش مکمل‌های بدن‌سازی یا داروخانه‌ها پیدا می‌شود و از خواص بی شمار این ماده، استفاده حداکثری نمی‌شود.
آب پنیر، یکی از منابع خوب کلسیم و ویتامین از قبیل B2 و B6 است. به همین علت، به فردی که چربی خون بالایی دارد و نباید از غذاهای چربی استفاده کند ولی به پروتئین و ویتامین نیاز دارد، مصرف آب پنیر به شدت توصیه می‌شود. همچنین مصرف این ماده به عنوان رژیم لاغری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، هضم غذا را تسریع می‌کند. متاسفانه در ایران وقتی پنیر را در آب نمک قرار می‌دهند، کلسیم و مواد مغذی پنیر جذب آب نمک می‌شوند و آن را دور می‌ریزند و چیزی می‌خوریم که خاصیت درمانی ندارد.

از این ماده همچنین به عنوان یک مسهل و داروی درمان یبوست استفاده می‌شود. به این صورت که باید هندوانه‌ای را نصف و هسته‌های آن را خارج کنید و با نیم لیتر آب پنیر مخلوط کنید و به شکل پوره در آورید و میل کنید. با افزودن مقدار کمی‌وانیل و شکر می‌توانید مزه آن را بهتر کنید. گفتنی است کسانی که یبوست ندارند باید از مصرف آب پنیر به این شکل خودداری کنند؛ چرا که باعث ایجاد اسهال می‌شود. پودر آب پنیر، به علت داشتن لاکتوز و پروتئین، عامل مهمی‌در مغذی کردن آرد و کاهش تاثیر نشاسته گندم است و می‌تواند باعث ماندگاری نان و جلوگیری از بیات شدن آن شود.

مضرات احتمالی

چنانچه این ماده به مقدار زیاد و بیش از حد مصرف شود، باعث ایجاد معده درد و گرفتگی عضلات می‌شود. همچنین افرادی که مشکل عدم تحمل لاکتوز را دارند، در صورت مصرف در دوزهای زیاد، می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع، سردرد و خستگی در آن‌ها شود. همچنین مصرف زیاد و دائمی ممکن است باعث ایجاد آکنه هم شود.

بنابراین با اینکه خواص آب پنیر بسیار زیاد هستند اما به صورت زیاد از حد از آن استفاده نکنید.

دیدگاه ها

    1. احمد رضای عزیز شما می‌توانید مکمل پروتئین وی کاله پرو را از بعضی داروخانه‌های سطح شهر و هایپر مارکت‌ها به صورت حضوری و از دیجی‌کالا به صورت اینترنتی تهیه بفرمایید.

  1. هیچ قسمتی از این مطلب صحیح نیست. محصولات حیوانی عامل اصلی انواع بیماری ها خصوصاً سرطانه

    1. هر فرد بسته به شرایط جسمی و فعالیت‌های بدنی به منابع مختلفی احتیاج دارد که باید تحت نظر پزشک متخصص بهترین رژیم غذایی مختص خود را داشته باشد. افراط و تفریط در هیچ چیز درست نیست و ممکن است منجر به خسارات جبران‌ناپذیر شود!

  2. سپاسگزارم از درج این مطلب بنده تابه امروزآب پنیر را میریختم پای درختان انگور ونارنج حیاط پوست تخم مرغ و سیب زمینی و پیاز وغیره را هم میریزم و میدانم که برای درخت استفاده دارد . ولی نمیدونستم برای بدن هم فایده داشته باشد .
    با تمام این اوصاف باز هم فکر میکنم برای کسانی که نمک براشون ضرر داره از خیرش بگذرند واصلأ مصرف نکنند مگر آنکه نمکش کم باشه ( خیلی هم کم باشه) چون نمک خیلی ضرر داره بویژه در زمستان وروزهایی که دمای هوا پایینه و بدن انسان تعرّق نداره . رمضانی از تهران

  3. تشکر از مطالب خوب و آموزنده تون. برام ی سوال پیش اومده اگر بخوام از پودر آب پنیر استفاده کنم به چه نسبتی در آب حل کنم که غلظت مناسب رو داشته باشه؟ چون مشکل یبوست دارم و طبق مطلبتون آب پنیر میتونه کمک کنه. ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. سلام، ممنون از همراهی و انرژی مثبت شما. همانطور که در پایان مقاله اشاره شده است برای درمان یبوست می‌توانید هندوانه‌ای را نصف و هسته‌های آن را خارج کنید، با نیم لیتر آب پنیر مخلوط کنید و به شکل پوره در آورید و میل کنید. با افزودن مقدار کمی ‌وانیل و شکر می‌توانید مزه آن را بهتر کنید.

  4. من مصرف کردم چند روز ولی قطع کردم . الانم چند روزه درد و سوزش معده دارم ، ممکنه آب پنیر باعث ایجاد زخم معده بشه ؟

    1. سلام، دوست عزیز زخم معده بیماری است که در طی زمان با رژیم غذایی نامناسب یا مصرف داروهای ضد التهاب در طولانی مدت و بدون نظارت پزشک ایجاد می‌شود، باکتری مولد آن هم هلیکوباکترپیلوری است و آب پنیر نمی‌تواند باعث ایجاد آن شود. در پایان این مقاله ذکر شده‌است در صورت عدم تحمل لاکتوز مصرف نکنید ودر مصرف آن زیاده‌روی نشود چرا که از عوارض آن می‎‌تواند سنگینی معده باشد. شما با مراجعه به پزشک می‌توانید ببینید آیا به ماده‌ای در این محصول حساسیت دارید یا خیر. با آرزوی سلامتی برای شما!

  5. افرادی که نمیتوانند لاکتوز را هضم کنند؟؟هیچ انسانی بعد از دو سالگی نمیتونه لاکتوز رو هضم کنه، چون آنزیم لاکتاز تو بدن تولید نمیشه.

    1. آنزیم لاکتاز توسط ارگانیسم‌های زیادی تولید می‌شود. این آنزیم در روده کوچک انسان و سایر پستانداران موجود است و وظیفه شکستن و تجزیه لاکتوز به واحدهای تشکیل دهنده آن را دارد.