همه چیز درباره یبوست و میانبرهای برطرف کردن آن

یکی از موضوعاتی که افراد کمتر رغبت می‌کنند در مورد آن صحبت کنند، یبوست است. بسیاری از افراد در صورت مواجه شدن با این مشکل به پزشک مراجعه نمی‌کنند.

یبوست چیست؟

هنگامی که حرکات روده نسبت به حالت عادی، کند و نا‌منظم می‌شود، یبوست اتفاق می‌افتد. زمان فعالیت روده از فردی به فرد دیگر متفاوت است برای همین ممکن است فردی ۲ بار در روز دفع کند و شخصی دیگر ۲ بار در هفته دفع کند.

یبوست

عوامل ایجاد

  • کافی نبودن فیبر در وعده غذایی
  • نخوردن آب کافی
  • ورزش نکردن و عدم تحرک
  • استرس
  • تغییر در رژیم غذایی روتین مثلا مسافرت 
  • مصرف دارو‌های کلسیم و آلومینیوم و قرص‌های ضد افسردگی و قرص آهن
  • مشکلات تیروئیدی
  • عدم تعادل در فلور روده
  • کمبود منیزیم
  • بارداری
  • عدم دفع در مواقعی که احساس می‌کنید باید دفع کنید

تشخیص یبوست

اگر یبوست شما بیش از ۲ هفته ادامه یافت لازم است که به پزشک مراجعه کنید و پزشک در صورت مشکوک بودن به اختلالات هورمونی از شما آزمایش خون درخواست می‌کند. رادیوگرافی و کولونسکوپی نیز از جمله تست‌هایی است که ممکن است دکتر از شما درخواست کند.

تحقیقات نشان می‌دهد زنان ۲ تا ۳ برابر بیشتر از مردان دچار یبوست می‌شوند و در بین افراد بالای ۵۰ سال، ۱۰ درصد مردان و ۲۰ درصد زنان دچار یبوست می‌شوند، در سالمندان بالای ۷۰ سال، این مقدار به ۲۱ درصد در مردان و ۲۵ درصد در زنان افزایش می‌یابد.

بیش از ۶۰ درصد زنانی که از یبوست رنج می‌برند حدود ۱۰ سال است که یبوست را تجربه می‌کنند.

غذا‌هایی که باعث تشدید یبوست می‌شوند

فست فود، بستنی، چیپس، کالباس، هات داگ و غیره که حاوی مقدار زیادی کالری اما با فیبر و مواد مغذی کم هستند. برای خلاص شدن از یبوست، میزان مواد غذایی زیر را در رژیم‌تان کاهش دهید.

 گوشت قرمز

اگر می‌خواهید مرتب به دستشویی بروید و راحت غذایتان را دفع کنید، باید فیبر زیاد و چرب کمی‌ مصرف کنید. گوشت‌ها هیچ‌کدام فیبر ندارند (نه مرغ و نه حتی بوقلمون) اما گوشت قرمز از همه چرب‌تر است. به همین خاطر هضم آن از انواع دیگر گوشت سخت‌تر است.

 الکل

یکی دیگر از عواملی که روند هضم و دفع غذا را کند می‌کند، کم‌‌آبی بدن است. با توجه به این که مصرف الکل آب بدن را کم می‌کند، باعث تشدیدیبوست هم می‌شود.

 لبنیات

محصولات لبنی پرچرب مانند خامه، پنیر و شیر کامل (شیری که هیچ ماده افزودنی نداشته و به صورت طبیعی باشد)، هیچ فیبری ندارند و باعث بدتر شدن یبوست می‌شوند. بنابراین اگر مصرف روزانه لبنیات را کاهش دهید و بیشتر غلات، سبزیجات و میوه‌جات بخورید، از یبوست خلاص می‌شوید.

 چیپس، بیسکوییت و خوراکی‌های فراوری شده دیگر

غذاهای فرآوری شده مانند چیپس سیب‌زمینی،‌ پفک نمکی و بعضی از برشتوک‌های صبحانه محصولات کارخانه‌ای دستکاری شده‌ای هستند که همه موادغذایی‌شان از بین رفته است و به همین خاطر باعث ایجاد یبوست می‌شوند.

 شکلات، کیک و کلوچه

دسرها و موادغذای شیرین پر از کربوهیدرات و چربی هستند و فیبر خیلی کمی‌دارند. به همین خاطر روند هضم غذا را دچار مشکل می‌کنند. وقتی دلتان خوراکی شیرین می‌خواهد، به جای شکلات و شیرینی، میوه‌هایی مانند تمشک و توت بخورید. توت‌ها در هر پیمانه حدود هشت گرم فیبر دارند و با خوردن آن‌ها مقدار زیادی از فیبر مورد نیاز روزانه‌تان تامین می‌شود.

 غذاهای چرب و سرخ‌کردنی

هرچه روغن غذا زیادتر باشد یعنی چربی بیشتری دارد و درنتیجه بیشتر باعث یبوست می‌شود. اگر بیشتر از دو روز است که دستشویی نرفته‌اید، بهتر است رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید و یک عالمه پروتئین خالص، میوه و سبزیجات بخورید.

 نان سفید

آرد سفید فیبر خیلی کمی‌دارد و از به همین خاطر باعث یبوست می‌شود؛ چراکه اگر فیبر کافی به بدن نرسد مدفوع سفت می‌شود. بنابراین باید به جای نان سفید از نان‌هایی استفاده کنیم که از غلات کامل تهیه شده‌اند.

 موز نرسیده

موز در هر یک پیمانه حدود سه گرم فیبر دارد و درواقع یکی از میوه‌هایی است که به دفع غذا کمک می‌کند؛ اما درعین حال می‌تواند باعث یبوست هم بشود؛ اگر موز را قبل از رسیده شدن بخورید، دقیقا اثر عکس دارد. موز نرسیده شامل نشاسته مقاوم است و به همین خاطر باعث تشدید یبوست می‌شود.

برای درمان یبوست پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک‌ها باکتری خوب موجود در دستگاه گوارشی، به ویژه روده بزرگ را از نو ذخیره و احیا کرده و به این ترتیب با مشکلات گوارشی از جمله یبوست مقابله می‌کنند. به طور کلی مکمل‌های پروبیوتیک اثرات مثبتی بر کارکرد سیستم ایمنی، سرطان، اسهال ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک، اسهال مسافرتی، آلرژی، عدم تحمل لاکتور وکلسترول افزایش یافته خون و تولید ویتامین‌ها در بدن دارند. پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های مفید در ماست و مواد غذایی تخمیر شده‌ هستند که در تسکین مشکلات گوارشی موثر عمل می‌کنند و در داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها می‌توانید ده‌ها محصول و مکمل پروبیوتیک را پیدا کنید.

دیدگاه ها

  1. باسلام و تشکر از مطلب مفیدتون.یکی از روشهای راحت و سریع برطرف کردن مشکل یبوست ،خوردن ناشتای هویج آب پزشده هست .

  2. من ۱الی ۲روز دلم کار نمی کند وقتی که کار می‌کند با درد وبا زور کار می کند چکار کنم لطفا راهکارش را بدهید

  3. مطلب شما کاملاً درست بود ولی من بعد دو هفته یبوست خودم خوب شدم البته با خوردن چای داغ یا جوشیدنی که حتماً توصیه میشه.

  4. اینجانب به تازه گی بااین کتاب(کاله)آشناشدم ،مطالب جالب وکاربردیدرراستای سلامت عمومی تنظیم وارائه شده است خدا خیرتان بدهد،ضمن سپاسگزاری منتظر اطلاع رسانی وراهنمائی بیشتری خواهیم بود.