سبوس گندم و فواید آن

سبوس عبارت است از پوسته گندم، جو یا برنج  که دائماً در معرض آفتاب و هوا بوده و از تشعشع خورشید استفاده می‌کند. این قسمت سرشار از ویتامین ب، ویتامین ای، پانتوتنیک اسید، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس، منگنز، و سلنیوم است. به طور کلی تمام قسمت‌های فعال و زنده گندم در پوست آن جمع شده است؛ در سیلوهای بزرگ، معمولاً آسیاب ها دارای نرده‌های بزرگ فلزی هستند. این نرده‌ها هنگام آسیاب کردن فشار زیادی ایجاد می‌کنند که این فشار و حرارت سبب می‌شود تا چربی گندم به سبوس بچسبد و سپس با آن خارج شود. لازم به ذکر است که این روغن یا چربی دارای فواید و منافع بسیار زیادی است که متاسفانه اکثر مردم از روی عدم آگاهی آن را دور می‌ریزند. علاوه بر سبوس، مصرف نان، آرد، و برنج سبوس دار می‌تواند بسیاری از نیازهای تغذیه‌ای انسان را برطرف نماید. اما متاسفانه استفاده از آرد سفید (بدون سبوس) در پخت نان رایج تر بوده و دارای طرفداران بیشتری است. پیش از این در مورد فواید سبوس گندم با شما صحبت کرده بودیم و در ادامه نیز درباره خواص و فواید سبوس گندم خواهیم گفت.!

فواید سبوس گندم

بر اساس مطالعات سبوس گندم غنی‌ترین منبع غذایی فیبر‌های غذایی نامحلول و الیاف گیاهی محسوب می‌شود. فیبر و الیاف گیاهی موجود در سبوس موجب افزایش حجم مدفوع؛ در نتیجه درمان یبوست، جلوگیری از بروز بواسیر و کاهش بیماری و پیدایش سرطان کولون است. هم‌چنین فیبر موجود در سبوس موجب هضم مواد نشاسته‌ای با سرعت پایین‌تر شده و از بالا رفتن یک باره قند خون جلوگیری می‌کند.

گروهی از پژوهشگران انگلیسی به سرپرستی “کومانگ” از دانشگاه کمبریج انگلیس، اقدام به مقایسه اثر سبوس و اثرات هویج ، کلم و سیب درتنظیم دستگاه گوارش و یبوست میان ۱۹۰۰۰ فرد سالم و طبیعی کردند، و به این نتیجه رسیدند که اگر چه سبزیجات و میوه‌ها اثرات ملین خوبی در روده‌های انسان دارند، اما میزان این اثر هرگز به پای تاثیر سبوس بر روده‌ها نیست. جالب است بدانید برای رسیدن به چنین اثری باید ۵ فنجان کلم یا هویج پخته خورده شود تا اثر ۵۰ گرم سبوس را در بدن داشته باشد.

جدار خارجی گندم یا همان سبوس، دارای مقادیر زیادی از مواد فسفردار، ویتامین E، ویتامین B، منیزیم، روی، آهن و کلسیم است؛ بنابراین مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی به مادران توصیه می‌شود. مصرف مداوم سبوس گندم موجب افزایش قد در نوجوانان و کودکان نیز می‌شود.

ویتامین E موجود در سبوس از ریزش و سفید شدن زود هنگام موی سر در سنین پایین و میانسالی جلوگیری می‌کند. یک قاشق سبوس گندم را با یک لیوان آب جوش دم کنید، سپس آب آن را صاف کرده، دو سوم آن را میل کنید و یک سوم آب آن را به پوست سر‌تان بمالید.

علاوه بر فواید گفته شده، ویتامین‌های موجود در سبوس، برای پوست صورت بسیار مفیدند. بنابراین دو قاشق غذاخوری سبوس گندم را با دو قاشق ماست مخلوط کرده و به عنوان ماسک روی صورت قرار دهید.

سبوس گندم

طریقه مصرف سبوس گندم

برای این که بتوانید سبوس گندم را در وعده‌های غذایی روزانه خود جا دهید؛ می‌توانید روزانه برای هر نفر یک تا دو قاشق غذاخوری در داخل انواع غذاهایی مثل انواع آش، خورشت‌ها، سوپ، سالاد، سس سالاد، ماست، کتلت، کوکو سبزی و سیب‌زمینی و انواع خوراک‌ها یا یک قاشق مرباخوری داخل یک لیوان شیر و انواع آبمیوه‌ها ریخته و میل کنید. مصرف نان‌های سبوس‌دار هم می‌تواند به تامین نیازهای غذایی بدنتان کمک کند.

خطر زیاده روی در مصرف سبوس!

زیاده روی در مصرف سبوس باعث ایجاد اسهال، انسداد روده و التهاب دیورتیکول روده می‌شود. متخصصان تاکید می‌کنند که هنگام مصرف سبوس، از نوشیدن مایعات به ویژه آب ، آب میوه‌ها و نیز مصرف روغن زیتون غافل نشوید. این مواد اثر بخشی سبوس در حفظ سلامتی بدن را افزایش می‌دهند.

دیدگاه ها

  1. با سفیده تخم مرغ یعنی املت درست کنیم و بخوریم برای رژیم خوبه؟

    1. سلام اگر بدون روغن یا با مقدار خیلی کم روغن درست شود می‌تواند رژیمی باشد، بهتر است در این زمینه بامتخصصی که تحت نظرشان رژیم خاصی را دنبال می‌کنید، مشورت کنید.