خواص سرکه بالزامیک و معجزه آن برای کاهش وزن

سرکه بالزامیک یک چاشنی ایتالیایی است که با استفاده از آب انگور تخمیر نشده تولید می‌شود. منشا اصلی این سرکه به شهر مودنا ایتالیا در سال ۱۰۴۶ بعد از میلاد مسیح برمی‌گردد.

رنگ سرکه بالزامیک قهوه‌ای و امروزه به خاطر طعم خوبش مورد توجه بسیاری از آشپزهای حرفه‌ای قرار دارد. طعم و غلظت بالزامیک بسته به میزان کهنگی‌اش است. به خاطر همین این سرکه را به مدت ۳ تا ۱۲ سال داخل بشگه‌های چوبی نگه می‌دارند. بالزامیک دارای فواید باورنکردنی از جمله کاهش وزن و چربی خون، زیبایی پوست، درمان جراحت و غیره است. در این مقاله می‌خواهیم درباره خواص و عوارض احتمالی این سرکه صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

خواص سرکه بالزامیک

سرکه بالزامیک

کاهش چربی خون از خواص اصلی سرکه بالزامیک

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سرکه بالزامیک، سلول‌هایی که در بدن موجب بالا رفتن کلسترول می‌شود را نابود می‌کند. این سرکه هم‌چنین منبع خوبی از  کلسیم، آهن، منگنز، و فسفر به شمار می‌رود؛ به همین دلیل می‌تواند متابولسیم بدن را افزایش دهد. مصرف این سرکه در سالاد و در غذاها می‌تواند جلوی گرفتگی رگ‌ها را بگیرد.

بهبود هضم غذا و رفلاکس معده

اسید استیک موجود در سرکه بالزامیک، ترکیبی فعال و دارای پروبیوتیک است که به هضم و گوارش بهتر غذا کمک می‌کند.

پروبیوتیک باکتری‌های مفید روده است که برای سلامت روده بسیار موثر است. با خوردن این سرکه، می‌توانید از رفلاکس و سوزش معده جلوگیری کنید. البته این روش درمانی ممکن است برای همه مناسب نباشد، بنابراین ابتدا با مقدار کمی سرکه امتحان کنید. پروبیوتیک موجود در این سرکه به بعضی ار افراد احساس سیری می‌دهد.

کاهش وزن

کاهش وزن از خواص تمامی سرکه‌ها است که سرکه بالزامیک هم از این قاعده مستثنی نیست. همان‌طور که گفتیم چون پروبیوتیک‌های موجود در این سرکه باعث ایجاد احساس سیری می‌شوند. در نتیجه کسانی که در طول روز سرکه بالزامیک می‌خورند، کالری کم‌تری در طول روز مصرف می‌کنند.

تنظیم قند خون و مناسب برای افراد دیابتی

سرکه بالزامیک اثرات ضدگلیسمی دارد و بعد از غذا از بالا رفتن زیاد قند خون جلوگیری می‌‌کند. به همین خاطر برای افراد دیابتی مناسب است.

بهبود گردش خون و نقش سرکه بالزامیک

پلی‌فنول‌های موجود در بالزامیک، سیستم گردش خون را بهبود می‌بخشند. این سرکه به دلیل این که از انگور تهیه شده، می‌تواند جلوی حملات قلبی را گرفته و از ایجاد پلاکت در رگ‌ها جلوگیری کند.

سلامت پوست

سرکه‌هایی مثل سرکه سیب برای درمان انواع جوش‌های عفونی و آکنه کاربرد دارد. سرکه بالزامیک حاوی ترکیبات ضدمیکروبی، اسید استیک و آنتی اکسیدان است که موجب تمیزی و روشن شدن پوست صورت می‌شود. برای درمان جوش و آکنه می‌توانید از این سرکه روی همان نواحی که دچار جوش و آکنه شده بمالید.

درمان جراحت

خواص ضدمیکروبی و ضدویروسی این سرکه، آن را به ماده‌ای برای درمان زخم و جراحت تبدیل کرده است. البته این موضوع به گفته کارشناسان تغذیه است و هنوز اثبات علمی نشده است.

گرفتگی بینی

اگر دچار گرفتگی بینی می‌شوید، مقداری از این سرکه را داخل آب جوش بریزید و بخار آن را تنفس کنید تا گرفتگی بینی‌تان برطرف شود.

تقویت استخوان‌ها

اسید استیک موجود در سرکه بالزامیک برای سلامتو استحکام استخوان ها ضروری است. چون جذب ویتامین ها و مواد معدنی را بهبود می بخشد. این سرکه حاوی مقادیری از کلسیم قابل جذب است که به حفظ استخوان‌ها کمک کرده و خطر بروز شکستگی و درد مفاصل و آرتروز را کاهش می‌دهد.

دیدگاه ها