۱۵ روش آسان و موثر خانگی برای درمان معده درد

معده درد

درد، در دسترس‌ترین ابزاری است که معده شما برای باخبر کردنتان از وضعیت جسمی و روان به آن پناه می‌برد. معده درد نشانه‌ای است که گاهی شما را به تغییر سبک زندگی مجبور می‌کند، گاهی توجه شما را به وضعیت روانی‌تان جلب می‌کند و گاهی هم روزها و ماه‌ها شما را به مطب پزشکان و مراکز درمانی می‌کشاند. درد معده، دلایل متعدد و متفاوتی دارد اما در این مطلب، ما به جای تمرکز بر مشکلات مزمن گوارشی، سراغ دردهای مقطعی می‌رویم که با درمان خانگی از پس آرام کردنشان برمی‌آیید. اگر معده درد زندگی را برایتان سخت کرده، می‌توانید از ۱۵ روش را امتحان کنید و امیدوار باشید که در کوتاه‌ترین زمان، درد آزار دهنده معده‌تان تمام شود.

درمان معده درد با چای رووبیوس

همانطور که می‌دانید، مشکلات معده تا حد زیادی تحت تاثیر رژیم غذایی و غذاهایی که می‌خوریم، قرار دارند. چای رووبیوس با توجه به سطح بالایی از فلاونوئیدها باعث کاهش و درمان ناراحتی‌های معده می‌شود. این چای به بهبود اسهال، حالت تهوع، ناراحتی معده، سوء‌هاضمه و به کاهش التهاب کمک می‌کند. اگر کودک شما از کولیک رنج می‌برد، چای رووبیوس ماده‌ای فوق‌العاده برای تسکین درد کولیک است.

نوشابه

جالب است بدانید نوشابه در درمان معده موثر است. بی کربنات سدیم موجود در نوشابه به از بین بردن ریفلاکس اسید، سوزش سر دل و زخم معده کمک می‌کند. تولید بیش از حد اسید معده از مصرف غذاهای تند، خوردن بیش از حد الکل، استرس و عوامل دیگر به وجود می‌آید و موجب بازگشت اسید به مری، ریفلاکس و سوزش معده می‌شود. اگر این اتفاق دائم رخ دهد می‌تواند به دیواره‌های روده آسیب رسانده و منجر به سرطان شود. اسیدیته اغلب همراه با مسائل دیگر مانند حالت تهوع، صرع، نفخ و یا استفراغ همراه است. نوشابه می‌تواند این اسید را خنثی کند.

دمنوش زنجبیل

زنجبیل به تسکین دهنده سیستم گوارش معروف است. بر اساس مطالعات زنجبیل اسید معده را مسدود کرده و باکتری‌های معده را سرکوب می‌کند. برای ساختن دمنوش زنجبیلی، دو فنجان آب جوش را با چند تکه ریشه زنجبیل دم کنید. در حالت ایده‌آل، بهتر است ۲۰ دقیقه قبل از ناهار یا شام دمنوش زنجبیل بنوشید.

میوه پاپایا

پاپایا میوه‌ای است با درخت بومی مناطق حاره‌ای قاره آمریکا که اکنون در بسیاری از مناطق حاره‌ای از جمله هند، آفریقای جنوبی، سری لانکا و فیلیپین کشت می‌شود. اگر زیاد دچار نفخ می‌شوید پاپایا بخورید. پاپایا حاوی آنزیمی به نام پاپائین است که به هضم غذا کمک کرده و مانع از تشکیل گاز در معده می‌شود.

معده درد

برگ نعناع

برگ‌های نعناع دارای ماده‌ای به نام منتول هستند. ساختن دمنوشی با برگ‌های نعناع درمانی موثر برای پریشانی‌های گوارشی است. این گیاه به کاهش انقباضات معده و روده کمک می‌کند و  باعث تسکین تهوع و درد معده می‌شود. آب نبات نعناع یا جویدن برگ‌های آن به خصوص برای کاهش احساس تهوع موثر است.

درمان معده درد با ماساژ

ماساژ دورانی شکم در قسمت دور ناف می‌تواند به بهبود وضعیت گوارشی شما کمک کند. برای اینکار حداقل سه بار در هر روز و هر بار ۱۰ مرتبه، به شکل یک دایره دستتان را از راست به چپ روی شکمتان بچرخانید و ۱۰ بار این حرکت را به‌صورت برعکس انجام دهید.

چای بابونه

چای بابونه ایده آل است نه تنها برای تسکین درد معده، بلکه برای آرام کردن اعصاب هم عالی است. چون یک معده عصبی هم به درد معده منجر می‌شود. چای بابونه خواب‌آور است. پیشنهاد می‌دهیم این چای را قبل از خواب دم کرده و بنوشید. مقداری لیمو عطر و طعم بی‌نظیری به این چای می‌دهد.

لیمو ترش و زنجبیل

به خواص زنجبیل و فواید آن برای معده اشاره کردیم. لیمو حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که عملکرد سیستم ایمنی سالم و هضم را بهبود می‌بخشد. ترکیب لیمو و زنجبیل یکی از بهترین روش‌های طبیعی برای مبارزه با آنفولانزا و بیماری‌های ناحیه شکم است.

مقداری زنجبیل داخل آبمیوه‌گیری ریخته و آب آن را بگیرید. آب لیمو ترش و آب زنجبیل را با مقدار آب مخلوط کرده و بنوشید.

برای مطالعه ادامه این مقاله به قسمت دوم مراجعه کنید.

دیدگاه ها