طرز تهیه ماسک نارنگی برای شادابی و جوانی پوست با ۱۵ روش

طرز تهیه ماسک نارنگی

لکه‌هایی که روی پوستتان جا خوش کرده‌اند، چروک‌هایی که هر روز عمیق‌تر می‌شوند و جوش‌هایی که از پوستتان بیرون می‌زنند را می‌توانید با کمک ماسک‌های خانگی از چهره‌تان پاک کنید. نیازی به صرف هزینه بالا ندارید و قرار نیست وقت زیادی را برای آماده کردن ماسک‌ها خرج کنید. اگر فوت و فن ساخت ماسک‌های خانگی پوست را بدانید، حتی از پوست میوه‌هایی که قرار است دور بریزید هم می‌توانید مرحمی برای جوان و شاداب کردن پوستتان بسازید. در این مطلب طرز تهیه ماسک نارنگی را به شما آموزش می‌دهیم و ۱۵ روش متفاوت برای ساختن این ماسک پاییزی را با شما درمیان می‌گذاریم.

نارنگی فقط یک میوه خوشمزه و محبوب نیست؛ این میوه به دلیل خواص فراوان و مملو بودن از ویتامین C، ویتامین A و آنتی اکسیدان‌ها، برای تهیه ماسک‌های پوستی بسیار مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از کارشناسان به تاثیر آن بر شادابی و زیبایی پوست باور دارند. در ادامه این مطلب با طرز تهیه ماسک نارنگی و تاثیر آن بر پوست بیشتر آشنا خواهید شد.

چرا ماسک نارنگی پوست را جوان می‌کند؟

میوه نارنگی سرشار از ویتامین A است. برای درمان بیماری‌های پوستی نظیر جوش و آکنه، باید از ویتامین A و مشتقات آن استفاده کرد. همچنین این ویتامین می‌تواند برای ضد عفونی کردن زخم و بازسازی آن مورد استفاده قرار گیرد. ویتامین A برای از بین بردن چین و چروک هم به کار می‌رود. همچنین ویتامین C موجود در نارنگی یک آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند فرآیند پیری پوست را کند، و پوست را در برابر رادیکال‌های آزاد مقاوم سازد.

 رادیکال‌های آزاد، اتم‌های ناپایداری هستند که باعث تخریب سلول‌های بدن و موجب بیماری و پیری پوست می‌شوند. اتم‌‌ها به وسیله یک لایه به اسم پوسته محاصره شده‌اند که در این لایه الکترون قرار دارد. پوسته اتم برای جای دادن به این الکترون‌ها ظرفیتی دارد. اگر اتمی یک پوسته بیرونی دارد که هنوز ظرفیت آن پر نشده است، به اتمی دیگر می‌پیوندد و با استفاده از الکترون‌های اتم دوم، ظرفیت لایه خود را پر می‌کند و باعث تخریب اتم دوم می‌شود. به این نوع اتم‌ها، رادیکال‌های آزاد گفته می‌شود.

آنتی اکسیدان‌های موجود در ماسک نارنگی از جمله ویتامین ‌‌C، به رادیکال‌های آزاد، الکترون می‌دهند و باعث کاهش اثر آن‌ها بر سلول‌های بدن می‌شوند. این ویتامین موجود در انواع ماسک نارنگی، باعث کلاژن سازی بیشتر در پوست می‌شود و در نتیجه خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد. همچنین در پوست نارنگی ترکیبی وجود دارد که سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد.

یادتان هست که برای از بین بردن جوش‌های پوستی ماسک ماست را به شما معرفی کرده بودیم؟ اگر به فکر زیبایی پوستتان هستید می‌توانید این ماسک‌ را هم امتحان کنید.

چطور از پوست میوه در طرز تهیه ماسک نارنگی کمک بگیریم؟

 بعد از مصرف این میوه، می‌توانید پوست‌های آن را در سینی با فاصله قرار دهید تا خشک شوند و سپس آن را آسیاب و نگه‌داری کنید. از این پودر می‌توان با مخلوط‌های مختلف ماسک‌های مختلفی تهیه کرد و برای پوست به‌کار برد. پوست نارنگی به علت خاصیت آنتی اکسیدانی، در درمان جوش‌های سرسیاه بسیار مؤثر است.

 علاوه بر این، اسید سیتریک موجود در نارنگی به عنوان یک ماده سفت کننده طبیعی برای پوست عمل کرده و از افتادگی پوست جلوگیری می‌کند. استفاده از ماسک نارنگی تنها برای بهبود ظاهر پوست نیست، چرا که بوی آن هنگام استفاده از ماسک نارنگی باعث ایجاد آرامش و تمدد اعصاب می‌شود. نارنگی سرشار از مواد ضدعفونی کننده است که با استفاده از آن روی پوست صورت، می‌توان پوست خود را ضد عفونی کرد.

این ماسک برای چه پوست‌هایی مفید است؟

برای استفاده از هر نوع دارو و ماسک روی پوست به ‌خصوص ماسک نارنگی که انواع مختلفی دارد، ابتدا باید از نوع پوست خود اطلاع داشته باشید. نوع پوست شما به عواملی همجون ژنتیک، رژیم غذایی، میزان استرس در طول روز و عوامل محیطی بستگی دارد و با توجه به این عوامل، میزان چربی تولید شده در پوست شما متغیر است.

 تست تشخیص نوع پوست به این صورت است که ابتدا صورت خود را بشویید و به آرامی خشک کنید. بعد مقداری کاغذ یا دستمال شیشه عینک و روی قسمت‌های مختلف پوست صورت فشار دهید. اگر کاغذ به پوست شما چسبید، نشان دهنده چرب بودن پوست شماست و اگر کاغذ نچسبید یا روی آن چربی دیده نشد، پوست شما خشک است. همچنین اگر کاغذ فقط بر روی پیشانی، بینی و چانه چسبید، پوست شما مختلط (نرمال) است.

ممکن است فردی در دوران جوانی خود پوستی نرمال یا چرب داشته باشد ولی در دوران میان‌سالی و پیری باتوجه به عوامل بیرونی و محیطی، پوست او خشک شود. ما همه این نکات را در معرفی طرز تهیه ماسک نارنگی به شما مورد توجه قرار داده‌ایم.

 به این نکته هم توجه کنید که قبل از استفاده از هر نوع ماسک روی پوست صورت به ‌خصوص ماسک نارنگی که میوه‌ای آلرژیک است، حتما مقدار کمی از آن را روی قسمت کوچکی از پوست دست امتحان کنید و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا از عدم حساسیت پوست خود نسبت به ماسک مطمئن شوید. ماسک نارنگی به علت داشتن آب فراوان، درست مانند ماسک اسفناج، برای پوست‌های خشک و پوسته پوسته بسیار مفید است و به جوان‌سازی و آب‌رسانی آن کمک می‌کند.

انواع طرز تهیه ماسک نارنگی

طرز تهیه ماسک نارنگی با ۱۵ روش

همانطور که گفتیم مرکبات از جمله نارنگی، اثر به‌سزایی در شادابی پوست دارند. میوه نارنگی را می‌توان حتی بدون مخلوط کردن با ماده دیگری به‌عنوان ماسک صورت استفاده کرد. به این ‌صورت که میوه له شده یا آب آن را با کمک انگشتان که به آن آغشته شده، به پوست صورت خود بمالید و بعد از خشک شدن، آن را با آب ولرم بشویید. این کار علاوه بر شادابی و ضد عفونی کردن پوست، باعث تمدد اعصاب و کاهش استرس هم می‌شود. در زیر به چند روش از تهیه ماسک نارنگی خانگی برداخته شده است.

ماسک نارنگی برای پوست خشک

ابتدا پوست نارنگی را آسیاب کنید و مدتی در مجاورت هوای اتاق قرار دهید تا خشک شود. سپس به اندازه دو قاشق چای‌خوری پنیر دلمه شده پر چرب را با یک قاشق چای‌خوری روغن تخم کتان، یک قاشق چای‌خوری روغن کبد ماهی و یک قاشق غذاخوری چای دم آمده پررنگ مخلوط کنید.

حالا پودر پوست نارنگی را به مخلوط اضافه کنید. ماسک نارنگی را به مدت ۱۵ دقیقه روی صورت خود قرار دهید و بعد از این مدت صورت خود را با آب گرم بشویید. این ماسک از خشکی بیش از حد پوست جلوگیری می‌کند و ترک‌های پوستی را از بین می‌برد.

ماسک نارنگی برای پوست‌ نرمال

ابتدا یک قاشق مرباخوری آب نارنگی ترش یا ملس را گرفته و آن را با یک زرده تخم‌مرغ به ‌خوبی مخلوط کنید. حال مخلوط را بر روی پوست تمیز و بدون آرایش به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید و سپس با آب سرد آن را پاک کنید. این ماسک نارنگی برای رفع بیماری‌های پوستی نظیر جوش و آکنه، تیرگی و لک‌های پوستی مفید است.

ماسک نارنگی برای پوست چرب

روش اول: آب یک نارنگی رسیده و با اندازه متوسط را بگیرید. در ظرفی جداگانه سفیده یک تخم‌مرغ را جدا کرده و به ‌خوبی هم بزنید. حال یک قاشق غذاخوری آرد ذرت را به همراه آب نارنگی، به سفیده اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. ماسک نارنگی به‌ دست آمده را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست خود قرار دهید. سپس این بار پوست خود را با آب سرد آب‌کشی کنید. این ماسک باعث از بین رفتن چربی اضافی پوست و باز شدن منافذ آن به‌ کار می‌رود.

روش دوم: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری پودر پوست نارنگی را با مقداری شیر و زردچوبه مخلوط کنید و به مدت ۱۵ دقیقه آن را ماسک کنید. بعد آن را با آب سرد پاک کنید.

ماسک نارنگی با خاصیت مرطوب کنندگی

سه قاشق غذاخوری آب نارنگی را با یک قاشق غذاخوری شیر تازه و یک قاشق غذاخوری جوی له‌شده مخلوط کنید. حال مخلوط را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی صورت خود نگه دارید. سپس ماسک نارنگی را با آب گرم بشویید.

ماسک نارنگی برای تغذیه انواع پوست

سه قاشق غذاخوری آب نارنگی بدون تفاله را با نصف یک موز و نصف قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. این ماسک را به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست صورت خود قرار دهید. سپس آن را ابتدا با یک تکه پارچه کتان نم‌دار پاک کنید و بعد صورت خود را با آب گرم بشویید.

ماسک نارنگی برای لطافت پوست

آب یک نارنگی رسیده را بگیرید. دو قاشق غذاخوری خامه پرچرب و یک قاشق غذاخوری روغن معمولی یا روغن آفتابگردان به آب نارنگی اضافه کرده و مواد را خوب باهم مخلوط کنید. حال لایه‌ای با ضخامت نسبتا زیاد از ماسک نارنگی به‌ دست آمده را روی صورت خود قرار دهید. بعد از ۱۵ دقیقه صورت خود را با آب گرم بشویید.

ماسک نارنگی و پاکیزگی پوست

روش اول: یک دانه تخم‌مرغ تهیه کرده و سفیده آن را جدا کنید. حال این سفیده را با دو قاشق غذاخوری آب نارنگی و مقداری دلخواه جوی له‌شده مخلوط کنید و آن را به عنوان ماسک صورت استفاده کنید. بعد از ۱۵ دقیقه نگه داشتن ماسک روی صورت، یک پارچه پشمی را با آب سرد مرطوب کرده و ماسک را با استفاده از پارچه پاک کنید.

روش دوم: مقدار دلخواه پودر پوست نارنگی را با اندکی گلاب و زردچوبه مخلوط کنید. آن را چند دقیقه روی صورت ماسک کنید و سپس آن را بشویید.

روش های مختلف طرز تهیه ماسک نارنگی

ماسک نارنگی برای روشنی و درخشندگی پوست

روش اول: چهار پر نارنگی را بعد از جدا کردن پالپ‌های آن، له کنید. یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری ماست را با نارنگی له‌شده مخلوط کنید. حال مخلوط را به مدت ۱۵ دقیقه روی صورت خود قرار دهید و سپس با آب سرد صورت خود را آب بکشید.

روش دوم: مقدار دلخواه ماست، آرد عدس و پوست نارنگی را با هم مخلوط کنید. این ماسک را به مدت  ۱۵ دقیقه روی پوست بگذارید و سپس با آب بشویید.

ماسک ترکیبی انار و نارنگی

یک انار کوچک را دون کرده و بکوبید. حال یک نارنگی کوچک را هم ابتدا پوست بکنید و سپس له کنید و با انار له شده مخلوط کنید. مخلوط را روی پوست خود قرار دهید و بلافاصله مقداری عسل هم بر روی آن بمالید. پس از ۳۰ دقیقه آن را با آب سرد پاک کنید. طرز تهیه ماسک نارنگی به همین سادگی است.

ماسک پوست نارنگی و کمک به رفع جوش و لکه‌های پوستی

پوست نارنگی را رنده کرده و با آب لیمو ترش تازه مخلوط کنید. حال مخلوط را با استفاده از یک پنبه به تمام سطوح صورت بمالید. چند دقیقه صبر کنید و دوباره این کار را انجام دهید. بعد از چهار یا پنج مرتبه آغشته کردن پوست صورت به این ماسک، آن را با آب ولرم پاک کنید.

ماسک ترکیبی بادام و نارنگی برای رفع تیرگی دور چشم

دو قاشق چای‌خوری بادام و یک قاشق چای‌خوری عسل را با نصف قاشق چای‌خوری آب نارنگی مخلوط کرده و به آرامی به مدت دو دقیقه روی پوست صورت و دور چشم ماساژ دهید. سپس آن را با آب ولرم بشویید.

ماسک ترکیبی آرد سفید و نارنگی برای لایه برداری پوست

یک چهارم لیوان آب نارنگی را با اندکی آرد سفید مخلوط کنید تا خمیری رقیق و یک‌دست به دست آید. سپس ماسک نارنگی را به همه نقاط صورت به غیر از دور چشم مالیده و ۱۵ دقیقه صبر کنید. بعد از این مدت صورت خود را آب سرد بشویید.

ماسک نارنگی برای رفع چین و چروک

روش اول: براساس طرز تهیه ماسک نارنگی باید دو قاشق غذاخوری آب نارنگی و لیموترش تازه را با هم مخلوط کنید و یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی به آن اضافه کنید. این مخلوط را هم بزنید تا یک‌دست شود.حال مخلوط را روی پوست قرار داده و ۲۰ دقیقه مکث کنید و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

روش دوم: یک قاشق چا‌ی‌خوری عسل و چند قطره آب نارنگی را با هم مخلوط کنید و به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست خود قرار دهید سپس آب‌کشی کنید. در کمک گرفتن از طرز تهیه ماسک نارنگی به ریزه‌کاری‌ها توجه کنید تا بیشترین بهره را از این ماسک ببرید.

ماسک نارنگی برای ویتامینه کردن پوست

ابتدا خمیری از شیر و جوانه گندم درست کرده و به مدت ۲۰ دقیقه روی صورت قرار دهید. سپس پوست را با آب سرد و با ملایمت بشویید و خشک کنید. حال یک برش از نارنگی را به مدت ۳۰ ثانیه با حرکات دورانی روی پوست حرکت دهید. مقداری صبر کنید تا خشک شود و دوباره برش نارنگی را حرکت دهید. این کار را چهار تا پنج بار تکرار کنید و در انتها صورت خود را با آب سرد پاک‌سازی کنید.

ماسک نارنگی برای باز شدن منافذ پوستی

دو قاشق غذاخوری پودر پوست نارنگی را با یک قاشق غذاخوری زردچوبه و عسل مخلوط کنید. سپس به آن مقداری پودر خمیر مایه نانوایی اضافه کنید. این ماسک را ۱۰ دقیقه روی صورت قرار دهید و بعد با آب سرد بشویید.

نکات استفاده از انواع ماسک نارنگی

بسیاری از مردم از ماسک‌های مختلف استفاده می‌کنند ولی نتیجه مطلوب نمی‌گیرند. هر ماسکی چه طبیعی چه شیمیایی، با توجه به نوع پوست افراد و مواد استفاده شده در ماسک، دستورالعمل مخصوص به خود را دارد که اگر رعایت نشود، نه تنها نتیجه‌ای به همراه ندارد بلکه ممکن است به پوست آسیب برساند. در زیر به چند نکته در مورد استفاده از این ماسک‌ها در انواع مختلف پرداخته می‌شود.

  • ماسک مناسب نوع پوست خود را انتخاب کنید و حتما از قبل خواص و حساسیت‌های آن را بدانید.
  • دقت شود وسیله‌ای که برای زدن ماسک استفاده می‌کنید، نرم باشد و به پوست آسیب نرساند. اگر از دست استفاده می‌کنید، حتما از قبل دست خود را ضد عفونی کنید.
  • به غیر از ماسک‌های مخصوص دور چشم، انواع دیگر ماسک‌ نارنگی را به پوست این قسمت نمالید. زیرا پوست دور چشم بسیار حساس است و ممکن است ماسک باعث ایجاد سوزش و عفونت در این قسمت شود. برای اطمینان از این موضوع، هنگام ماسک زدن دو حلقه خیار خنک روی چشمان خود قرار دهید.
  • قبل از استفاده از هر نوع ماسک، حتما صورت خود را بشویید و آلودگی‌های روی پوست خود را از بین ببرید. این کار باعث باز شدن منافذ پوست جذب بهتر ماسک توسط پوست می‌شود.
  • حتما ماسک را در زمان مقرر موجود در دستورالعمل آن، از روی پوست خود پاک کنید تا ضرری به پوست خود نرسانید.
  • بهتر است قبل از استفاده از ماسک، یک بار پوست خود را با استفاده از ماسک نارنگی مخصوص لایه برداری تمیز کنید تا سلول‌های مرده پوست از بین برود و جذب ماسک بعدی راحت‌تر شود.
  • بسیاری از ماسک‌های نارنگی باعث خشکی پوست می‌شوند. انواع این نوع ماسک‌ها را بشناسید و بعد از استفاده از آن از مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  • ماسک‌های خانگی را حتما بلافاصله بعد از تهیه، استفاده کنید تا فاسد نشود.
  • اگر دارای پوستی ترکیبی هستید، یعنی قسمت‌هایی از پوست شما مانند دور چشم و گونه و گردن خشک است و در نواحی پیشانی و بینی پوستی چرب دارید، بهتر است در هر ناحیه، باتوجه به نوع پوست آن قسمت از ماسک مخصوص به خود استفاده شود.
  • در دستورالعمل اکثر ماسک‌ها میزان استفاده از آن در طول هفته یا ماه آمده است. البته میزان استفاده از انواع ماسک‌ها بستگی به نظر و نسخه پزشک پوست با توجه به نوع پوست شما دارد.
  • اصول استفاده از انواع ماسک نارنگی با توجه به آمار و تجربه معمولا هفته‌ای دوبار است. ولی ماسک‌های ویتامینه و آنتی اکسیدان نارنگی می‌تواند به ‌صورت روزانه استفاده شود و مشکل خاصی برای پوست ایجاد نمی‌کنند.
  •  قبل از استفاده از هر نوع ماسکی به‌خصوص ماسک‌های خانگی، با پزشک پوست خود مشورت کنید تا مشکلی برای پوست شما به‌وجود نیاید.

دیدگاه ها

  1. Someone necessarily assist to make critically articles I would state. This is the very first time I frequented your website page and thus far? I amazed with the analysis you made to create this particular put up incredible. Great process!
    Regards

    1. Dear Annabelle,
      Glad to see you are happy with the content. Hope you will enjoy reading the rest of our contents on Kalleh Book. Furthermore, you can also visit the English version of Kalleh Book. Please give your feedback on contents by your comment, like and share.
      Best regards