بدن درد، تب و سرفه رهایتان نمی‌کند؟ با علایم آنفولانزا آشنا هستید؟

علایم آنفولانزا

ممکن است خیلی از شما، بیماری آنفولانزا را یک بیماری بسیار آزادهنده بدانید. درست است که این بیماری با علایم سختی که دارد، می‌‌‌تواند به غولی بی شاخ و دم تبدیل شود؛ اما خیلی وقت‌ها هم علایم آنفولانزا سریع و بعد از یک یا نهایتا دو هفته و بدون ایجاد هیچ عارضه خاصی تمام می‌شود. اما گاهی علایم آنفولانزا به قدری شدید می‌شود که بیمار حتما باید مراقبت‌های ویژه دریافت کند.

بیماری آنفولانزا به راحتی می‌تواند یک شخص سالم را برای روزها یا حتی هفته‌های از پا بیاندازد و مشکلات و عوارضی مانند سینوزیت، برونشیت و یا ذات الریه ایجاد کند. اما اگر بدانید که علایم آنفولانزا چیست و چطور می‌توان اقدامات احتیاطی را انجام داد، به راحتی می‌توانید از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کرده و سالم بمانید. یادتان نرود که آگاهی از تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی به شما در تشخیص به موقع و درمان بیماری کمک می‌کند.

علایم آنفولانزا را می‌شناسید؟

آنفولانزا یک بیماری بسیار مسری است که در اثر ویروس آنفولانزا ایجاد می‌شود. این بیماری بیشتر در پاییز و زمستان بروز می‌کند و از طریق دستگاه تنفسی فوقانی پخش می‌شود و گاهی ریه‌ها را هم درگیر می‌کند.

نشانه‌های آنفولانزای عادی

انواع مختلفی از ویروس‌‌های آنفولانزا می‌توانند منجر به بروز این بیماری شوند. این بیماری در شرایطی ایجاد می‌شود که شخص در فضایی که ویروس در آن پخش شده، تنفس کند یا دست خود را به جایی بزند که ویروس آنفولانزا در آنجا وجود دارد و بعد دستش را به چشم، بینی یا دهان خود بزند. نشانه‌های بیماری آنفولانزا معمولا یک تا چهار روز بعد نمایان می‌شوند.

تشخیص آنفولانزا از سرماخوردگی گاهی بسیار سخت است. اما آنفولانزا معمولا سریع‌تر و سخت‌تر عارض می‌شود. باید دقت داشت که آنفولانزای معده همان آنفولانزا نیست و آنفولانزا معمولا به ندرت باعث ایجاد درد شکمی در بزرگسالان می‌شود. 

نشانه‌های اولیه آنفولانزا

  • تب شدید
  • سردرد
  • خستگی (می‌تواند شدید باشد)
  • سرفه کردن
  • گلو درد
  • آبریزش یا آبریزش بینی
  • درد بدن
  • اسهال و استفراغ (بیشتر از کودکان شایع است تا بزرگسالان)

چطور می‌توان آنفولانزا را درمان کرد؟

درمان آنفولانزا به سادگی درمان سرماخوردگی نیست. اگر چه واکسن‌های آنفولانزا می‌توانند از بروز برخی از انواع آنفولانزا جلوگیری کنند، اما بعد از اینکه شخصی بیمار می‌شود، نمی‌توان کار چندانی انجام داد. اگر بعضی داروها از جمله اسلتامیویر (تامیفلو)، پرامیویر و زانامیویر ظرف ۴۸ ساعت بعد از شروع علایم مصرف شود، ممکن است برخی از علایم را کاهش دهند. همچنین می‌توانید:

  • برای تسکین دردهای بدن، سردرد و تب از داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.
  • از آنتی هیستامین‌های بدون نسخه و ضد احتقان‌ها برای کمک به رفع احتقان استفاده کنید.
  • مایعات زیادی بنوشید.
  • استراحت کنید.

آنتی بیوتیک‌ها، آنفولانزا را درمان نمی‌کنند. آنها فقط در برابر باکتری‌ها موثر هستند و با توجه به این که آنفولانزا از ویروس ایجاد می‌شود، آنتی بیوتیک در درمان آن موثر نیست. ممکن است تنها در صورت ابتلا به عفونت ثانویه گوش، سینوس‌ها یا ریه‌ها (مانند ذات الریه یا برونشیت) به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید.

نشانه‌ها و علایم سرماخوردگی آنفولانزا
سرعت بروز علایم کم ناگهانی
تب نادر معمولا سه تا چهار روز ادامه می‌یابد
شکم درد خفیف رایج
لرز غیرمعمول نسبتا رایج
ضعف و خستگی گاهی اوقات معمول
عطسه معمول گاهی اوقات
سرفه و درد قفسه سینه خفیف تا ملایم معمول
آبریزش بینی معمول گاهی اوقات
گلو درد معمول گاهی اوقات
سردرد نادر معمول

علایم اصلی آنفولانزا را می‌شناسید؟

خستگی ناگهانی یا بیش از حد

روزهای کوتاه‌تر و کاهش نور خورشید می‌تواند احساس خستگی شما را به همراه داشته باشد. بین خستگی و تجربه خستگی شدید تفاوت وجود دارد.

خستگی ناگهانیِ بیش از حد یکی از اولین نشانه‌های آنفولانزا است و ممکن است قبل از نشانه‌های دیگر ظاهر شود. خستگی معمولا علامت سرماخوردگی است اما بعضی مواقع در آنفولانزا شدیدتر است.

ضعف و خستگی شدید ممکن است در فعالیت‌های عادی شما اختلال ایجاد کند. مهم این است که فعالیت‌های خود را محدود کرده و به بدن خود اجازه دهید استراحت کند. چند روز از کار یا مدرسه استراحت کنید و در رختخواب بمانید. استراحت می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و در مبارزه با ویروس به شما کمک کند.

درد بدن و لرز

درد و لرز بدن نیز از علایم شایع آنفولانزا هستند. اگر مبتلا به ویروس آنفولانزا نیستید، ممکن است به اشتباه دردهای بدن را به عنوان چیز دیگری مانند تاثیرات تمرین ورزشی اخیر خود بدانید. دردهای بدن می‌تواند در هر نقطه از بدن به خصوص در ناحیه سر، کمر و پاها بروز کند.

لرز ممکن است با درد بدن همراه باشد. در آنفولانزا حتی قبل از ایجاد تب، ممکن است لرز ایجاد شود. با پیچیدن پتو دور خودتان می‌توانید درجه حرارت بدن خود را افزایش داده و لرز بدن خود را کاهش دهید. اگر بدن درد دارید، می‌توانید از داروهایی ضد درد از جمله استامینوفن یا ایبوپروفن هم استفاده کنید.

سرفه

سرفه مداوم می‌تواند یک بیماری زودرس را نشان دهد. ممکن است علامت هشدار دهنده آنفولانزا باشد. ویروس آنفولانزا همچنین می‌تواند با خس خس سینه و تنگی قفسه سینه، باعث ایجاد سرفه شود. ممکن است هنگام سرفه، مخاط سینه هم داشته باشید با این حال، این نشانه‌ها در مراحل اولیه آنفولانزا نادر است.

در صورت بروز مشکلات تنفسی مانند آسم یا آمفیزم، ممکن است لازم باشد با پزشک خود تماس بگیرید تا از عوارض بعدی جلوگیری شود. همچنین در صورت مشاهده خلط رنگی با پزشک خود تماس بگیرید. عوارض آنفولانزا می‌تواند شامل برونشیت و ذات الریه هم باشد.

برای آرام کردن سرفه خود از قطره‌ها و داروهای سرفه استفاده کنید. هیدراته نگه داشتن بدن و گلو با مصرف آب زیاد و چای بدون کافئین می‌تواند مفید باشد. همیشه به خاطر داشته باشید هنگام سرفه جلوی دهان خود را بگیرید تا از شیوع عفونت جلوگیری کنید.

گلو درد

سرفه ناشی از آنفولانزا می‌تواند به سرعت منجر به گلو درد شود. بعضی ویروس‌ها در واقع می‌توانند بدون سرفه باعث تورم گلو شوند و مصرف خوراکی‌های مفید در مقابله با آنفولانزا، نه تنها به تسکین گلو کمک می‌کند، بلکه علایم بیماری را هم کاهش می‌دهد.

در مراحل اولیه آنفولانزا، ممکن است گلوی شما خراشیده و تحریک شود. همچنین ممکن است هنگام بلع غذا یا نوشیدنی حس عجیبی داشته باشید. اگر گلو درد دارید، با پیشرفت ویروس احتمالاً بدتر هم می‌شود.

چای بدون کافئین، سوپ مرغ و آب به میزان کافی استفاده کنید. همچنین می‌توانید مخلوطی از آب گرم، یک قاشق غذاخوری نمک و نصف قاشق غذاخوری جوش شیرین را غرغره کنید.

تب

تب علامت آن است که بدنتان در حال مبارزه با عفونت است. تب‌های مربوط به آنفولانزا به طور معمول ۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد) یا بالاتر هستند.

تب یک علامت شایع در مراحل اولیه آنفولانزا است، اما همه افراد مبتلا به آنفولانزا، تب ندارند. همچنین، ممکن است در حالی که ویروس مسیر خود را ادامه می‌دهد، تب همراه با لرز هم مشاهده شود.

استامینوفن و ایبوپروفن هر دو در کاهش تب موثر هستند اما این داروها نمی‌توانند ویروس را درمان کنند.

مشکلات دستگاه گوارش

علایم اولیه آنفولانزا می‌تواند در سر، گلو و قفسه سینه گسترش یابد. برخی از انواع ویروس‌ها می‌توانند باعث اسهال، حالت تهوع، درد معده یا استفراغ شوند.

کم آبی بدن یک عارضه خطرناک بعد از بروز اسهال و استفراغ است. برای جلوگیری از کم آبی باید آب بنوشید، نوشیدنی‌های ورزشی، آب میوه‌ها، چای‌ها و نوشابه‌های بدون کافئین یا آبگوشت نیز بسیار موثر هستند.

با علایم آنفولانزا در کودکان آشنا هستید؟

آنفولانزا در کودکان هم علایمی مشابه علایمی که در بالا اشاره شد دارد. با این وجود ممکن است فرزند شما علایم دیگری نیز داشته باشد که نیاز به مراقبت پزشکی باشد. این موارد می‌تواند شامل:

  • ننوشیدن مایعات به اندازه کافی
  • گریه بدون اشک
  • از خواب بیدار نشدن و نداشتن تحرک
  • قادر نبودن به خوردن غذا
  • تب با ایجاد لک‌هایی روی صورت (بثورات)
  • مشکل در ادرار کردن

به راحتی می‌توان تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی را در کودکان تشخیص داد. کودکان هم در سرماخوردگی و هم در آنفولانزا معمولا علایمی چون سرفه، گلو درد و بدن درد را دارند اما علایم آنفولانزا شدیدتر است. اگر کودک شما تب ندارد، ممکن است نشانه آن باشد که ففط سرما خورده است.

اگر علایم ایجاد شده در کودکتان شما را نگران کرده بهتر است به پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید.

علایم حاد بیماری آنفولانزا کدامند؟

آنفولانزا یک بیماری پیش‌رونده است. این بدان معنی است که علایم قبل از بهتر شدن ممکن است بدتر ‌شوند. بدن همه افراد به یک ویروس، پاسخی یکسان نمی‌دهد. سلامت کلی شما می‌تواند تعیین کند که علایم شما تا چه حد شدید شود. در واقع ویروس آنفولانزا می‌تواند خفیف یا شدید باشد.

اما توصیه می‌شود اگر علایم زیر را دارید هر چه سریع‌تر به پزشک معالج خود مراجعه کنید:

  • درد قفسه سینه
  • مشکلات تنفسی
  • کبودی پوست و لب
  • کم آبی شدید
  • سرگیجه و سردرگمی
  • عود تب
  • بدتر شدن سرفه

چند وقت دیگر خوب می‌شوید؟

پیشگیری از آنفولانزا اهمیت زیادی دارد اما اگر در نهایت به آنفولانزا مبتلا شده‌اید، دوره بهبودی معقول را به خود اختصاص دهید. بهتر است اگر تب دارید تا ۲۴ ساعت از منزل خود خارج نشوید و از رفتن به محل کار خود خودداری کنید. حتی اگر تب هم ندارید باید همچنان در خانه بمانید تا علایم دیگر هم بهبود پیدا کنند. تنها در صورتی به سرکار یا مدرسه برگردید که بتوانید بدون خسته شدن فعالیت عادی خود را از سر بگیرید.

میزان بهبودی متفاوت است

داروهای ضد ویروس احتمالاً می‌توانند به سرعت بهبودی کمک کرده و بیماری را شدیدتر نکنند. اما باز هم بخاطر داشته باشید ممکن است بعد از بهبودی نیز تا چندین هفته، سرفه طولانی و خستگی از بین نرود. اگر آنفولانزا برگشت و یا بعد از بهبودی اولیه بدتر شد دیگر باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

به خاطر داشته باشید که:

  • در طول فصل آنفولانزا، محافظت از خود در برابر ویروس‌ها باید اولویت اصلی شما باشد.
  • ویروس آنفولانزا می‌تواند از طریق قطرات بزاق که در هنگام سرفه یا عطسه فرد آلوده، در هوا پخش می‌شود، باعث بیماری دیگران شود.
  • این قطرات می‌توانند تا فاصله ۶ متری به افراد و سطوح برسند و به این ترتیب احتمال این که شما هم با تنفس هوای حاوی این قطرات یا با لمس اشیاء که این قطرات روی آن قرار گرفته‌اند، بیمار شوید بسیار بالاست.

دیدگاه ها