نوشیدنی کفیر و همه واقعیت‌ها درباره این فرآورده ارزشمند

مصرف فرآورده‌های فراسودمند طی دهه گذشته در سراسر دنیا رو به افزایش است. دلیل این موضوع شاید توجه مصرف کنندگان به محصولات مفید و سلامتی‌بخش باشد. در این میان، محصولات لبنی تخمیری خصوصا نوشیدنی کفیر ناری با داشتن خواص تغذیه‌ای فراوان و گروه‌های پروبیوتیکی خاصش بیشتر مورد توجه محققان غذایی قرار گرفته است.

  1. تاریخچه کفیر
  2. دلایل خواص شگفت‌انگیز کفیر ناری
  3. عملکرد نوشیدنی کفیر ناری در دستگاه گوارش
  4. روش‌های نگهداری کفیر ناری

تاریخچه کفیر؛ نوشیدنی فراسودمند

تاریخچه این محصول به زمانی برمی‌گردد که مردم ساکن کوه‌های قفقاز در روسیه برای تهیه آن، شیر را در پوست بز با دانه‌های کفیر تخمیر می‌کردند. کفیر بر گرفته از کلمه (کِف) (Keyif) در زبان ترکی است که به معنی حس خوب و لذت است.
ساکنان بومی قفقاز راز سلامتی و طول عمر خود را به این نوشیدنی تخمیری نسبت می‌دهند. این نوشیدنی بسته به محل جغرافیایی تولیدش با نام‌های بولگاروس (Bulgaros)، کیافور (Kiafur)، کیپی (Kippi) و کناپون (Knapon) نیز شناخته می‌شود.

دلیل خواص شگفت‌انگیز نوشیدنی کفیر ناری

وجه تمایز نوشیدنی کفیر با سایر محصولات تخمیری هم‌رده خود، این است که در این نوشیدنی انواع فراوانی از خانواده‌های باکتریایی پروبیوتیک بصورت فعال و زنده وجود دارند که با ادامه فعالیت خود در طول روده گوارش اثرات به‌سزایی بر سلامت انسان دارند.

از جمله معروف‌ترین آن‌ها می توان خانواده‌های بیفیدوباکتریوم، لویکونوستوک، لاکتوباسیلوس و لاکتیک اسید باکتری‌ها را نام برد. علاوه‌براین، رسته‌های مختلفی از مخمرهای مفید مانند فرمِنتانز، ساکارومایسس و کازاکستانیا وجود دارند که نهایتا مجموع فعالیت آن‌ها در کنار باکتری‌های کفیر، طی فرآیند تخمیر شیر باعث تولید ترکیبات فراسودمند و زیست فعال  گوناگون می‌شود و در بهبود مکانیسم‌های بدن موثر است.

یکی از این ترکیبات، “کفیران” نام دارد که علاوه بر ایجاد بافت لذتبخش در نوشیدنی کفیر، چرخه فعالیت سلول‌های سرطانی را از کار انداخته و با کاهش فعالیت‌ باکتری‌های بیماری‌زای روده‌ای، از التهاب روده پیشگیری می‌کند. همچنین حضور بیشتر کفیران در روده به تنظیم سطح چربی و قند خون کمک خواهد کرد.

همچنین مخمرهای موجود در کفیر قادر به ساخت اسید فولیک هستند. اسیدفولیک، کوآنزیم واکنش‌های حیاتی برای رشد سلول‌ها است. کمبود اسید فولیک در خانم‌ها به ویژه خانم‌های باردار شایع است.

عملکرد نوشیدنی کفیر ناری در دستگاه گوارش

هفت حقیقت درباره فواید کفیر، این نوشیدنی مفید و ارزشمند را در قبلا در مطلب دیگری توضیح دادیم، در اینجا به صورت مختصر عنوان می‌کنیم.
بعد از نوشیدن کفیر و ورود آن به سیستم گوارش انسان، محیط روده تحت تاثیر فعالیت و تکثیر پروبیوتیک‌های کفیر به گونه‌ای تغییر می‌کند که از جمعیت باکتری‌های مضر موجود در روده کاسته شده و قادر به فعالیت و تولید توکسین (سم)های بیماری‌زا نخواهند بود. لذا در این فرصت، بدن با جذب ترکیبات حاصل از فعالیت آن‌ها می‌تواند مکانیسم‌های مختلفی را تقویت کند. از جمله؛ عملکرد نورون‌های عصبی، چرخه فعالیت آنزیم‌های کبدی، سوخت و ساز چربی و قند، فشار خون و سیستم ایمنی. برای مثال؛ پپتیدهای فراسودمند موجود در کفیر به دلیل خاصیت بازدارندگی خود در مسیر فعالیت آنزیم ACE خون، می‌توانند از افزایش فشار خون جلوگیری کنند. نحوه عملکرد آن‌ها در شکل زیر آورده شده است:

نوشیدنی کفیر

همانطور که گفته‌شد، این فرآورده، عملکرد سیستم گوارش در زمان مصرف آنتی‌بیوتیک را بهبود می‌بخشد، محیط روده را ضدعفونی کرده و با افزایش حرکات دودی روده در جلوگیری از یبوست موثر است.

روش‌های نگهداری کفیر ناری

نکته مهم در محصولات پروبیوتیک، به ویژه کفیر زنده و فعال بودن میزان موثر باکتری‌ها است . روی بسته‌بندی این محصولات به مصرف‌کننده تأکید می‌شود که آن را در یخچال نگهداری کند چرا که گرما فعالیت این باکتری‌ها را زیاد می‌کند، به همین دلیل ممکن است از بسته بیرون بزند و نشت کند.

در این راستا شرکت فرآورده‌های لبنی کاله با تولید ماست و نوشیدنی کفیر ناری و همچنین پنیر کفیر ناری ، فرآورده‌ای فراسودمند در خانواده محصولات پروبیوتیک با نام تجاری ناری، توانسته است گامی مثبت جهت ارتقای سبد تغذیه‌ای و سلامت ایرانیان برداشته و امید است در آینده‌ای نزدیک محصولات فراسودمند متنوعی در دسترس عموم مردم قرار دهد.

دیدگاه ها

  1. کاله قدرت داره و این گزارش فقط تبلیغه به زور پول و تبلیغ و قدرت در همه جا میتونه اثرگذار باشه چطورشد این کفیر از آسمون فقط به کاله رسید مگه چیه که مابقی شرکتها به اینصورت دسترسی ندارن.ضمنا این گزارش برای تمام مخمرهای مفید صدق میکنه نه تنها کفیر

    1. کفیر مخمر نیست بلکه از سویه‌های‌ باکتری‌های مفید و در کنارش مخمر تشکیل شده‌است، ضمنا شرکت های دیگر (داخلی و خارجی) هم محصولاتی با کفیر تولید می کنند و کاله علاوه بر محصولاتی که همه شرکت ها تولید می کنند به عنوان تنها شرکت ایرانی، ماست کفیر تولید می کند.

  2. من بشدت به ماست ناری اعتیاد پیدا کردم…!! شاید باورتون نشه،اما در‌کمترین حالت روزی یه ماست کامل ناری رو میخورم به تنهایی…!! واقعا عالیه…!!

    فقط یه سوال…! چرا کالری ماست کم چرب ناری حدودا ۲برابر ماست پر چربه؟!
    آیا این اطلاعات غذایی مندرج روی هر ماست درسته یا به اشتباه کالری ماست کم چرب از ماست پر چرب ناری بیشتره؟!

    1. سلام دوست عزیز خوشحالیم که این محصول مورد علاقه شماست. ماست کم چرب ناری به دلیل داشتن پروتئین بیشتر کالری بیشتری نسبت به ناری پرچرب دارد.

  3. ممنون از کتاب کاله که همیشه سطح معلومات مارو ارتقاء داده .
    نوشیدنی کفیر هم عالیه. گازدار و ترش