طرز تهیه ترشی انبه سبز با روغن زیتون – خوشمزه و متفاوت

طرز تهیه ترشی انبه سبز با روغن زیتون
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

آیا دوست دارید ترشی انبه را در منزل تهیه کنید و از خواص انبه بهره‌مند شوید اما فکر می‌کنید کار سختی است؟ ترشی انبه با روغن زیتون، ترکیبی بی‌نظیر از طعم ترش و شیرین انبه و عطر دل‌نشین روغن زیتون است که هر ذائقه‌ای آن را دوست دارد. با دستورالعمل ساده و گام به گامی که در ادامه می‌گوییم می‌توانید به راحتی در خانه ترشی انبه درست کنید. پس همراه ما باشید تا طرز تهیه ترشی انبه سبز با روغن زیتون را با جزییات به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه ترشی انبه سبز با روغن زیتون

  • انبه کال یا رسیده به مقدار لازم
  • روغن زیتون به ازای هر کیلو انبه حدود ۱۵۰ میلی‌لیتر
  • سرکه سفید یا سیب به ازای هر کیلو انبه حدود ۱۰۰ میلی‌لیتر
  • سیر ۴-۵ حبه
  • نمک، فلفل قرمز به مقدار لازم
  • زردچوبه ۱ قاشق چای‌خوری
  • تخم گشنیز ۱ قاشق چای‌خوری
  • سیاه دانه نصف قاشق چای‌خوری
  • ادویه کاری (اختیاری) نصف قاشق چای‌خوری
  • برگ بو ۲ عدد
  • رب گوجه فرنگی (اختیاری) ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه ترشی انبه سبز با روغن زیتون

۱. آماده‌سازی انبه‌ها

اولین مرحله از طرز تهیه ترشی ا نبه سبز با روغن زیتون درست مثل طرز تهیه ترشی انبه بندری این است که انبه‌ها را بشویید و پوست بگیرید. بعد هسته آن‌ها را جدا کرده و به قطعات مکعبی یا خلالی برش بزنید. در نهایت هم انبه‌ها را به همراه زردچوبه و نمک به مدت یک شبانه‌روز در آفتاب قرار دهید تا کمی نرم شده و طعم‌شان بهتر شود.

۲. تهیه مخلوط ادویه

وقتی انبه‌های سبز، خوب نرم شدند نوبت آن است که ادویه ترشی انبه را آماده کنید برای این کار ابتدا تمام ادویه‌ها (زردچوبه، فلفل قرمز، تخم گشنیز، سیاه دانه، کاری و برگ بو) را در هاون یا آسیاب قهوه آسیاب کنید تا پودر شوند. بعد سیر را پوست بگیرید و خوب له کنید.

۳. تهیه و پخت ترشی انبه

پخت ترشی انبه کال با روغن زیتون

اکنون و در این مرحله از طرز تهیه ترشی انبه سبز با روغن زیتون در یک قابلمه بزرگ، انبه‌ها، سیر له شده و مخلوط ادویه و نمک را با هم مخلوط کنید. سپس سرکه را اضافه کنید و روی حرارت متوسط بگذارید تا به جوش آیند. در نهایت حرارت را کنید و اجازه دهید ترشی به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با حرارت ملایم بپزند تا انبه‌ها کاملا بپزند و طعم‌ها هم به خوبی با هم ترکیب شوند.

هم‌زمان در یک ظرف کوچک دیگر روغن زیتون را گرم کرده و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ رب باز شود. در نهایت هم مخلوط روغن زیتون و رب را به ترشی اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه دیگر بپزید.

پس از سرد شدن کامل ترشی، آن را در شیشه‌های تمیز و خشک ریخته و درب آن‌ها را محکم ببندید. ترشی انبه را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. ترشی انبه معمولاً تا چند ماه قابل نگهداری است.

نکات تکمیلی برای تهیه ترشی انبه

طرز تهیه ترشی انبه سبز با روغن زیتون

تهیه ترشی انبه در خانه، به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از مواد اولیه تازه و باکیفیت، ترشی سالم و خوشمزه تهیه کنید. اما برای رسیدن به بهترین نتیجه، باید به نکات و فوت‌وفن‌های خاصی توجه کنید. با رعایت این نکات می‌توانید ترشی انبه‌ای تهیه کنید که از نظر طعم و کیفیت بسیار بهتر از ترشی‌های صنعتی است.

اهمیت ادویه برای تهیه ترشی انبه

میزان ادویه‌ها را با توجه به ذائقه خود تنظیم کنید. مثلا اگر دوست دارید ترشی تندتری داشته باشید، می‌توانید از فلفل قرمز بیشتری استفاده کنید. یا برای رنگ بهتر می‌توانید از کمی زردچوبه بیشتر استفاده کنید. و حتی برای طعم متفاوت می‌توانید از ادویه‌های دیگری مانند زنجبیل، دارچین یا هل هم استفاده کنید.

استفاده از شکر در تهیه ترشی انبه با روغن زیتون

استفاده از شکر در تهیه ترشی انبه با روغن زیتون، یک روش رایج برای تعدیل طعم ترش انبه و ایجاد یک تعادل دلپذیر بین شیرینی و ترشی است. شکر علاوه بر طعم، به حفظ رنگ طبیعی انبه و افزایش ماندگاری ترشی هم کمک می‌کند.

اما اگر دوست داشتید از شکر در تهیه ترشی انبه خود استفاده کنید، بهتر است حتما آن را در ابتدای پخت ترشی به مواد اضافه کنید کاملا حل شود. و دقت داشته باشید که میزان شکر هم را می‌توانید با ذائقه خود تنظیم کنید.

مدت زمان نگهداری ترشی انبه

مدت زمان نگهداری ترشی انبه در یخچال، بسته به نوع مواد اولیه و روش تهیه آن متفاوت است. به طور معمول، ترشی انبه در یخچال به مدت چند ماه قابل نگهداری است. بهتر است برای نگهداری ترشی انبه از ظروف شیشه‌ای تمیز و خشک استفاده کنید.

استفاده از انبه به روش‌های مختلف

اگر دوست دارید از انبه به عنوان یک میوه تابستانی همیشه استفاده کنید، قطعا یکی از راه‌های نگهداری آن تهیه ترشی انبه مثلا تهیه ترشی انبه به شکل عربی است اما اگر بخواهید، می‌توانید با آن سس انبه هم تهیه کنید. یکی از روش‌های جذاب تهیه این سس را می‌توانید در مطلب طرز تهیه سس انبه با انبه تازه در کتاب کاله بخوانید.

یادتان باشد بهترین زمان مصرف انبه، در فصلش است بنابراین تا می‌توانید در تابستان با این میوه خوشمزه برای خود اسموتی تهیه کنید. طرز تهیه اسموتی انبه با بستنی وانیلی را می‌توانید با جزییات در کتاب کاله مطالعه کنید.

دیدگاه ها