طرز تهیه خیار شور سرکه‌ای ترد و خوشمزه

طرز تهیه خیارشور
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

خیار شور به‌عنوان یکی از دل‌چسب‌ترین انواع ترشیجات سال‌هاست که در ایران استفاده می‌شود و حسابی در میان اهل شکم جا باز کرده است. البته خیار شور تنها در ایران پرطرفدار نیست، بلکه در کشورهای خارجی هم به‌عنوان یک دسر جذاب شناخته می‌شود. نکته جالب‌تر اینکه روز ۱۴ نوامبر هرسال به روز جهانی خیار شور اختصاص یافته است. قبل از آنکه در مورد طرز تهیه خیارشور صحبت کنیم، بد نیست کمی راجع به مبدأ خیار شور هم بدانیم. خیار شور تاریخچه دورودرازی دارد و گفته می‌شود که در دوران باستان برای اولین بار خیار توسط هندی‌ها به خیار شور تبدیل‌شده است. برخی هم معتقدند چینی‌ها اولین ملتی بودند که پیش میلاد مسیح از خیار شور استفاده می‌کردند و سپس هندی‌ها این دسر خوشمزه را در چین کشف کرده‌اند؛ بگذریم.

این روزها خیار شور در مدل‌های مختلفی تهیه می‌شود. برخی برای تهیه خیار شور تنها از نمک استفاده می‌کنند، برخی سبزیجات و ادویه‌جات را هم در این ترکیب دوست‌داشتنی وارد می‌کنند، اما آنچه می‌تواند طعم خیار شور را زیر و رو کند سرکه است. در ادامه طرز تهیه خیارشور سرکه‌ای ترد و خوشمزه را توضیح می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه خیارشور سرکه‌ای

  • خیاردو کیلوگرم (ترجیحاً تازه و قلمی)
  • سبزیجات مخلوط250 گرم (ترخون، شوید، مرزه و جعفری)
  • سیریک بوته کامل
  • فلفل قرمزپنج عدد (ترجیحاً خشک‌شده)
  • تخم گشنیزیک قاشق چای‌خوری
  • نخودتعدادی نخود خام برای ترد شدن خیارها
  • نمکبه مقدار لازم
  • آببه مقدار لازم
  • سرکه (سفید یا قرمز)یک و نیم فنجان

طرز تهیه خیارشور سرکه‌ای ترد و خوش‌طعم

مرحله اول

قبل از هر چیز مواد اولیه شامل سبزی‌ها، خیارها و سیرها را به‌خوبی بشویید تا خیار شور عاری از هرگونه میکروب باشد. سپس آن‌ها را بر روی یک پارچه تمیز قرار دهید تا خشک شوند.

 

مرحله دوم

در یک قابلمه بزرگ به میزان کافی آب بریزید و به اندازه دلخواه خود نمک به آن اضافه کنید. سرکه را هم به آب اضافه کنید و زیر قابلمه را روشن کنید تا آب به نقطه جوش برسد. می‌توانید برای تهیه خیارشور خانگی خوشمزه‌تان از سرکه خانگی هم استفاده کنید.

مرحله سوم

در مرحله بعد باید با یک خلال‌دندان سوراخی در هر خیار ایجاد کنید و آن‌ها در شیشه‌های تمیز قرار دهید. سوراخ کردن خیارها به دو دلیل انجام می‌شود. دلیل اول پوک نشدن خیار شور و دلیل دوم زودتر آماده شدن خیار شور است. حالا بین خیارها را با سیر، سبزی‌های آماده‌شده، فلفل، نخود و تخم گشنیز پر کنید. البته سیرها را باید از قبل پوست‌کنده باشید.

مرحله آخر

آب جوش آمده را در ظرف‌های پرشده از خیار بریزید و در شیشه‌ها را محکم ببندید. برای ترد ماندن خیار شور هم بهتر است علاوه بر استفاده از نخود در محلول، خیار شورها را در جایی خنک نگهداری کنید. البته منظور از جای خنک یخچال و فریزر نیست. درصورتی‌که خیار شور در جای گرم نگهداری شود حالت ترد خود را از دست می‌دهد و حتی ممکن است تغییر رنگ نیز در آن ایجاد شود.

با رعایت نکاتی که در دستور تهیه خیار شور سرکه‌ای گفته شد در عرض مدتی کوتاه خیارشورهایی خوش‌طعم و ترد و تازه خواهید داشت.

دیدگاه ها