ماست پروبیوتیک چیست؟ فواید مصرف ماست پروبیوتیک و ارزش غذایی آن

ماست پروبیوتیک چیست و خواص ماست پروبیوتیک چیست؟

ماست یکی از پرطرفدارترین محصولات لبنی در سراسر دنیا است. روزانه بسیاری از ما خواه به دلیل طعم دوست‌داشتنی ماست، خواه به دلیل ارزش غذایی و خواص بی‌شماری که دارد، این محصول لبنی را تهیه و مصرف می‌کنیم. اما ماست پروبیوتیک چیست؟ آیا از تاثیرات مصرف این ماده غذایی خبر دارید؟ مقدمه پاسخ به این سوالات آشنایی با پروبیوتیک و خواص آن است. در این مطلب تلاش شده است تا با مروری بر تعریف پروبیوتیک، معرفی انواع محصولات پروبیوتیک و مرور خواص مصرف محصولات پروبیوتیک، به این سوالات پاسخ داده شود.

ماست پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که به طور معمول در غذاهای تخمیری یافت می‌شوند. درواقع پروبیوتیک‌ها همان باکتری‌های مفیدی هستند که بدن برای حفظ سلامتی به وجود آن‌ها نیاز دارد. تحقیقات حاکی از آن است که مصرف طولانی مدت مکمل‌ها یا محصولات پروبیوتیکی باعث تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد قلب و افزایش چربی‌سوزی می‌شود.

بدن به وجود مقدار کافی از پروبیوتیک‌ها نیاز دارد تا بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد. کمبود این باکتری‌ها می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف را افزایش دهد. در مواردی برای درمان برخی از بیماری‌ها، پروبیوتیک‌ها به صورت مکمل توسط پزشک تجویز می‌شود. دریافت مقدار کافی پروبیوتیک از طریق مصرف غذاهای حاوی این ماده تامین می‌شود. از جمله محصولات غنی از پروبیوتیک ماست پروبیوتیک است.

همانطور که می‌دانید ماست از فرایند تخمیر شیر به دست می‌آید و شامل مقدار چشمگیری پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین و مواد معدنی مختلف است. ماست پروبیوتیک حاوی موادی همچون پروتئین وی، اسیدهای چرب مفید، آنزیم‌ها و پروبیوتیک‌ها را برای بدن تامین می‌کند. یکی از فواید معروف این نوع ماست، بهبود هضم و اختلالات گوارشی است.

محصولات پروبیوتیک علاوه بر بهبود عملکرد گوارش در سلامت قلب و عروق، تقویت سیستم ایمنی هم موثرند.

پروبیوتیک چیست و چه عملکردی دارد؟

همانطور که گفته شد پروبیوتیک‌ها تاثیر به سزایی در بهبود عملکرد گوارشی دارند. محصولاتی از جمله ماست و کفیر به دلیل فرآیند تولیدشان دارای مقادیر بالایی از پروبیوتیک هستند. در تولید محصولات ماست و نوشیدنی کفیر، ابتدا شیر مرغوب دامی با قرار گرفتن تحت عملیات حرارتی در دمای مشخص پاستوریزه می‌شوند تا باکتری‌های بیماری‌زای آن‌ها از بین برود. سپس، طی فرایند تخمیر باکتری‌ها و مخمرهای مفید یا همان پروبیوتیک‌ها تولید می‌شود.

استفاده از محصولات پروبیوتیکی در طولانی مدت تاثیر خود را نشان می‌دهند. علاوه بر بهبود عملکرد گوارشی اتفاق‌های نظیر سلامت قلب و عروق، تقویت سیستم ایمنی، کاهش خستگی و برطرف شدن مشکلات پوستی را به دنبال دارد.

انواع محصولات لبنی پروبیوتیکی

امروزه محصولات پروبیوتیکی به صورت خوراکی در قالب محصولات لبنی وجود دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به محصولات لاکتیویا اشاره کرد. لاکتیویا تنها محصول لبنی حاوی نوعی باکتری فعال پروبیوتیک به نام لاکتیگوار است که نقش موثری را در بهبود فرایند گوارش دارد. این محصول توسط انجمن تغذیه ایران تایید شده است و به روشی کاملا طبیعی گوارش را تنظیم می‌کند. ماست لاکتیویا به طور ویژه برای افراد مبتلا به یبوست کاربرد دارد. از خواص منحصر به فرد محصولات پروبیوتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش احتمال ابتلا به مشکلات معده و گوارشی
  • تقویت سیستم ایمنی
  • برطرف کردن مشکلات دستگاه تنفسی
  • بهبود عملکرد روده
  • کاهش مشکلات پوستی

در میان خانواده محصولات حاوی پروبیوتیک، محصولات کفیر ناری نیز قرار دارد. مصرف این محصولات باعث تولید مواد آنتی باکتریال طبیعی در بدن، کاهش التهاب و عفونت، بهبود هضم و همینطور تقویت استخوان‌ها می‌شود. کفیر با داشتن آمینواسید تریپتوفان به صورت ماده‌ی ضد افسردگی و اضطراب عمل می‌کند. نوشیدن آن همینطور به افرادی که به مشکل عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند توصیه می‌شود. برای اطلاعات بیشتر از این محصول پیشنهاد می‌کنیم سری به مطلب همه چیز درباره محصولات کفیر پروبیوتیک ناری بزنید.

مروری بر فواید پروبیوتیک‌ها

نگاهی به فواید پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها به حفظ تعادل باکتری‌ها در سیستم گوارشی کمک می‌کند

مصرف محصولات پروبیوتیکی و دریافت مقدار کافی از مواد پروبیوتیک، با افزایش مناسب مقدار باکتری‌های مفید در روده همراه است. این موضوع مانع از فعالیت و رشد باکتری‌های بیماری‌زا در بدن می‌شود. از همین رو، گفته می‌شود مصرف محصولات پروبیوتیک از ابتلا به بیماری‌های مختلف به ویژه بیماری‌های گوارشی جلوگیری می‌کند. مشکلات گوارشی ایجاد می‌شوند. برای درمان این بیماری‌ها نیاز به مصرف آنتی بیوتیک‌ها و استفاده از رژیم‌های سفت و سخت خواهد بود. پس چه بهتر که با استفاده از پروبیوتیک‌ها از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرده و سلامت خود را تضمین کنیم.

کمک به پیشگیری و درمان اسهال

معمولا بسیاری از مردم چندین بار در سال دچار این اختلال گوارشی می‌شوند که یکی از دلایل آن مصرف آنتی بیوتیک‌ها است. یکی از فواید پروبیوتیک‌ها کاهش تقریبا ۴۲ درصدی احتمال بروز اسهال در صورت مصرف آنتی بیوتیک در افراد مختلف است. همچنین استفاده از پروبیوتیک‌ها می‌تواند مشکلات گوارشی کودکان را تا ۵۷ درصد کاهش دهد که این امر نشان دهنده‌ اهمیت مصرف پروبیوتیک در رژیم غذایی کودکان است.

پروبیوتیک‌ها در تقویت حافظه و عملکرد مغز و اعصاب نقش به سزایی دارد

بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیلوس موجود در پروبیوتیک‌ها می‌تواند باعث کاهش اختلالات روانی از جمله اضطراب، افسردگی، اوتیسم و وسواس فکری-عملی شود.

پروبیوتیک‌ها می‌توانند منجر به کاهش شدت واکنش‌های آلرژیک و اگزما در نوزادان شوند

نوزاد مادرانی که در طول دوران بارداری و شیردهی خود پروبیوتیک مصرف کرده‌اند دارای سیستم ایمنی قوی‌تری بوده و نسبت به دیگر نوزادان کمتر دچار واکنش‌های آلرژیک می‌شوند. همچنین احتمال بروز اگزما تا دو سالگی در این نوزادان تا ۸۳ درصد کمتر است. مصرف پروبیوتیک‌ها در دوران بارداری باید زیر نظر پزشک انجام شود تا در سلامت مادر و نوزاد تاثیر مثبتی بگذارد.

سیستم ایمنی با مصرف پربیوتیک‌ها تقویت می‌شود

برخی محصولات پروبیوتیکی باعث القای افزایش تولید آنتی بادی توسط سلول‌های سیستم ایمنی از جمله لنفوسیت‌ها می‌شوند. همچنین پروبیوتیک‌ها باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی در برابر عفونت‌های مربوط به دستگاه تنفس می‌شود که بسیار حائز اهمیت است. لاکتوباسیلوس هم باعث کاهش احتمال ابتلا به عفونت مجاری ادراری در زنان می‌شود. در نتیجه مصرف پروبیوتیک برای بانوان اهمیت زیادی دارد.

پروبیوتیک‌ها می‌توانند در کاهش وزن و چربی دور شکم موثر باشند

جذب چربی غذاها به طور عمده از طریق روده انجام می‌شود. برخی پروبیوتیک‌ها با فعالیت خود می‌توانند تا حدودی از جذب چربی جلوگیری کنند. از طرفی با مصرف پروبیوتیک‌ها فرد به مدت طولانی‌تر احساس سیری خواهد کرد و با افزایش کالری سوزی، از ذخیره شدن چربی جلوگیری کند.

نتیجه گیری

حتما شما هم جمله‌ معروف عقل سالم در بدن سالم است را شنیده‌اید. یکی از مثال‌های بارز این جمله همین موضوع مهم استفاده از پروبیوتیک‌ها برای داشتن تن و روانی سالم است. با داشتن بدن قوی و ذهن سالم می‌توانید از پس تمامی مشکلات زندگیتان بربیایید و از موانع موجود بر سر راهتان عبور کرده و به موفقیت‌های مختلف برسید. حالا که با خواندن این مطلب متوجه شدید که ماست پروبیوتیک چیست و از خواص منحصر به فرد آن و اهمیت استفاده مداوم از آن‌ مطلع شدید، به همه شما فارغ از سن و جنسیت توصیه می‌کنیم که مصرف پروبیوتیک‌ها را در برنامه غذایی روزانه خود جای دهید. با این کار از فواید ماست پروبیوتیک بهره‌مند شده و سلامت بدن خود را تضمین می‌کنید. مجموعه کاله با تولید محصولات پروبیوتیکی نظیر ماست و پنیر پروبیوتیک لاکتیویا و ماست و دوغ ناری زیر نظر متخصصان استفاده روزانه از پروبیوتیک‌ها را برای شما عزیزان راحت کرده است که به آسانی می‌توانید آن‌ها را تهیه و مصرف کنید.

دیدگاه ها