طرز تهیه سالاد مراکشی با لبو: سالاد قرمز شب یلدا

طرز تهیه سالاد مراکشی با لبو
آسان
6 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

یک سالاد خوشمزه و خوشرنگ مثل سالاد مراکشی با لبو برای تزیین و تدارک سفره شب یلدا گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود. معمولا این دست سالادهای قرمز در شب‌های یلدا زیاد سرو می‌شود تا تم قرمز رنگ شب یلدا را تکمیل کند. 

لبو با رنگ قرمز زیبایی که دارد برای تزیین سفره شب یلدا یک انتخاب عالی است. این سالاد همراه با سس مراکشی که از مرکبات، روغن زیتون، پیاز، ادویه زیره و کمی فلفل تهیه می‌شود، ترکیب جذابی را ایجاد می‌کند. سالادهای زمستانی به اندازه سالادهای تابستانی می‌توانند هیجان‌انگیز باشند. دستور تهیه این سالاد خوشمزه دقیقا این ادعا را ثابت می‌کند، کافیست تا یک بار امتحان کنید.

در مورد سالاد مراکشی به چند نکته باید اشاره کنیم. یک این که زیره با طبع گرمش باعث گرم شدن طبع سالاد می‌شود. نعنایی که در سالاد استفاده شده یکی از مواد اولیه پرکاربرد در آشپزی مراکشی است. نکته دیگر پرتقالی است که در تهیه سس سالاد استفاده شده و مزه‌اش با سایر مواد سالاد حسابی جفت و جور است.

نکته پایانی در مورد لبو است. احتمالا تا به حال متوجه شده‌اید که هر سبزی با رنگ تیره سرشار از آنتی اکسیدان است. این نکته در مورد لبو هم صدق می‌کند. لبو با رنگ قرمز پررنگش سرشار از آنتی‌اکسیدان است. اما این تنها خاصیت بارز لبو نیست، بلکه این سبزی برای کاهش فشار خون هم مفید است. لبو همینطور سرشار از فیبر، اسید فولیک و پتاسیم است.

سالاد لبو مراکشی یک سالاد گیاهی راحت مناسب افراد وگان و گیاهخوار است. این وعده غذایی سالم را می توانید پنج روز قبل‌تر تهیه و در یخچال نگهداری کنید.

مواد لازم برای تهیه سالاد مراکشی با لبو

  • چغندر (سایز متوسط)پنج عدد
  • پیاز قرمز یک عدد
  • برگ گشنیز تازهیک‌چهارم فنجان
  • روغن زیتونیک قاشق غذاخوری
  • آب پرتقال تازهیک‌چهارم فنجان
  • زیره دو قاشق چای‌خوری
  • نمکیک قاشق چای‌خوری
  • برگ نعناع تازهیک‌چهارم فنجان

مواد لازم برای تهیه سس

  • روغن زیتونسه قاشق سوپ‌خوری
  • سرکهیک قاشق سوپ‌خوری
  • آبلیموی تازهنصف قاشق سوپ‌خوری
  • نمک و فلفل سیاهبه میزان لازم

طرز تهیه سالاد لبو

مرحله اول

در یک قابلمه بزرگ به اندازه‌ای آب بریزید که روی لبوها را بگیرد. قابلمه را روی شعله متوسط گاز قرار دهید. اجازه دهید آب به جوش بیاید و تا زمانی به قل خوردن ادامه دهد که چنگال به راحتی در هر کدام از لبوها فرو رود. در این صورت لبوهای شما پخته شده است. زمان تقریبی 35 تا 40 دقیقه نیاز است تا لبوها کاملا پخته شوند.

مرحله دوم

لبوها را از قابلمه خارج کنید و در یک بشقاب بریزد. اجازه دهید تا لبوها کاملا خنک شوند. پس از خنک شدن لبوها، آن‌ها را در یک کاسه آب سرد قرار دهید و هم زمان شروع به کندن پوست لبوها کنید. پوست‌ها به راحتی کنده خواهند شد.

مرحله سوم

در یک کاسه کوچک، کمی آب پرتقال، روغن زیتون، زیره و نمک را با هم مخلوط کنید. خوب هم بزنید و کناری بگذارید. سس سالاد مراکشی شما آماده است.

مرحله چهارم

در یک کاسه بزرگ دیگر لبوهای خرد شده، برگ خرد شده نعناع تازه، گشنیز تازه، پیاز حلقه‌ای خرد شده و سس مراکشی را اضافه کنید. آن‌ها را خوب هم بزنید تا همه با هم مخلوط شوند. می‌توانید برای تزیین روی سالاد از نعناع و گشنیز تازه استفاده کنید و کمی هم دانه‌های انار بریزید. به جز سبزی تازه، مابقی مواد سالاد به خوبی تا پنج روز قابل نگهداری در یخچال هستند. این سالاد گیاهی خوشمزه و سالم را می‌توانید همراه با انواع سس‌ میل کنید.

نکاتی برای تهیه بهتر سالاد مراکشی با لبو

طرز تهیه لبو برای سالاد

  • برای پختن لبو باید کمی صبوری به خرج دهید. پختن لبو حداقل نیم ساعت زمان نیاز دارد. اگر لبوی شما سفت باشد، حتی این زمان بیشتر هم می‌شود. برای اطمینان از پخته شدن لبو از فرو کردن چنگال در لبو کمک بگیرید. اگر چنگال نتوانست به راحتی در گوشت لبو فرو برود، یعنی هنوز خوب پخته نشده است.
  • لازم نیست لبوها را قبل از جوشاندن پوست بگیرید. کافیست لبوها را خرد کنید و در آب در حال جوش بریزید.
  • در نهایت وقتی لبوها پخته و کمی خنک شدند، می‌توانید به راحتی پوست آن‌ها را بگیرید. ترفند پوست کندن لبو به این صورت است که پس از پخته و سرد شدن، آن‌ها را زیر آب شیر می‌گیرد تا راحت‌تر کنده شوند. برای جلوگیری از هدرروی آب پیشنهاد می‌کنیم از یک کاسه آب کمک بگیرید و با فرو بردن لبوها در کاسه شروع به پوست کندن لبوها کنید.

دیدگاه ها