طرز تهیه شیرینی مربایی بدون کره مناسب همه سلیقه ها

طرز تهیه شیرینی مربایی بدون کره
متوسط
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

شیرینی مربایی مناسب همه سلیقه‌هاست چراکه می‌تواند طعم و ظاهر آن همه‌پسند و مناسب پذیرایی در هر مراسمی باشد. این شیرینی نرم و لطیف با ابتدایی‌ترین مواد و در کوتاه‌ترین زمان درست می‌شود. در مطالب قبلی دستور تهیه شیرینی مربایی با پیمانه را به همراه نکات آن برایتان بیان کرده‌ایم که می توانید بخوانید. روغن جامد یا کره از اصلی‌ترین موادلازم این شیرینی به حساب می‌آید اما در صورت نبود این مواد، باز هم امکان تهیه این شیرینی نوستالژی وجود دارد که در این مطلب طرز تهیه شرینی مربایی بدون کره را توضیح داده‌ایم. شما با این دستور به راحتی می‌توانید همانند یک قناد حرفه‌ای آن را برای میهمانی‌هایتان درست کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی مربایی بدون کره

  • آرد شیرینی‌پزی ۵۰۰ گرم
  • پودر شکر ۱۲۵ گرم
  • روغن جامد نرم‌شده ۳۰۰ گرم
  • مارمالاد ۵۰ گرم
  • زرده تخم‌مرغ یک عدد
  • گلاب یک قاشق مرباخوری
  • شیر یک قاشق مرباخوری
  • عسل یک قاشق مرباخوری
  • پودر هل یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه شیرینی مربایی بدون کره

۱. مایه خمیر را آماده کنید

خمیر شیرینی مربایی بدون کره

شیرینی مربایی یکی از ده‌ها شیرینی خوشمزه و آسان به حساب می‌‌آید که مناسب هر سلیقه و ذائقه‌ای است پس در طرز تهیه شیرینی مربایی بدون کره، مواد لازم را آماده و ۳۰ دقیقه قبل از پخت آن را در دمای محیط بگذارید. حال آرد و پودر قند را در ظرف‌های جداگانه سه بار الک کنید تا حباب‌های اضافه آن گرفته شود. سپس پودر قند و زرده تخم مرغ را با هم‌زن دستی بزنید تا یک‌دست شوند. در ادامه روغن مایع، شیر، پودر هل، گلاب و عسل را هم به مخلوط پودر قند اضافه کنید. مواد داخل کاسه را با هم‌زن دستی مجدد هم بزنید تا یک‌دست شود. در نهایت آرد را هم به آرامی و در چند مرحله به مواد اضافه کنید. مخلوط را خوب هم بزنید تا آرد گلوله شده‌ای در کاسه نبینید. روی ظرف را با نایلون بپوشانید. ظرف خمیر را برای استراحت ۳۰ دقیقه داخل یخچال بگذارید.

نکته: خمیر را می‌توانید برای استراحت داخل نایلون هم قرار دهید.

۲. خمیر شیرینی را قالب بزنید

قالب زدن خمیر شیرینی مربایی بدون کره

در دومین مرحله از طرز تهیه شرینی مربایی بدون کره باید خمیر را از یخچال بیرون بیاورید. آن را روی سطح کارتان قرار دهید. با کمک وردنه خمیر شیرینی را باز کنید. پراستفاده‌ترین قالب شیرینی مربایی گرد است پس با کمک یک قالب گرد خمیر را به قطر دو تا سه میلی‌متر کاتر بزنید. در ادامه با کمک یک ماسوره شیرینی‌پزی، وسط خمیر را به اندازه دلخواه سوراخ کنید.

نکته ۱: تعداد خمیرهای زیر و رو یکسان باشد.

نکته ۲: قالب را با توجه به سلیقه‌تان انتخاب کنید.

۳. شیرینی را بپزید

پخت شیرینی مربایی بدون کره

در سومین مرحله از طرز تهیه شرینی مربایی بدون کره، فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. داخل سینی فرتان کاغذ روغنی پهن کنید. خمیرهای قالب زده را به آرامی داخل آن بچینید. حال سینی را برای ۱۲ دقیقه داخل فر بگذارید تا زیر خمیرها طلایی و پخته شوند.

۴. شیرینی را فیلینگ کنید

فیلینگ شیرینی مربایی بدون کره

در چهارمین مرحله از طرز تهیه شیرینی مربایی بدون کره باید با توجه به ذائقه‌تان مربا یا مارمالاد را داخل قیف یک‌‌بار مصرف بریزید. سطح رویی را با پودر پسته یا پودر نارگیل آغشته کنید. حال سطح زیری آن را مارمالاد توت‌فرنگی بزنید. سپس لایه دیگر شیرینی را روی آن بگذارید. کمی فشار دهید تا به یکدیگر بچسبند. دقت داشته باشید که مربا از کنار شیرینی‌ فاصله داشته باشد و ظاهر آن را کثیف نکند. در نهایت حفره شیرینی‌ها را با کمی مربا یا مارمالاد پر کنید تا ظاهری جذاب‌تر پیدا کنند. شیرینی‌های مربایی‌تان را با خرده بادام و ترافل رنگی تزئین کنید.

دستور تهیه شیرینی مربایی بدون کره

نکات تکمیلی تهیه شیرینی مربایی بدون کره

شیرینی مربایی که آن را به نام شیرینی مشهدی یا آلمانی هم در دنیای شیرینی‌پزی می‌شناسند از آسان‌ترین شیرینی‌‌هایی است می‌توان در منزل با دستورهای متعدد درست کرد.

جایگزین کره در دستور تهیه شیرینی مربایی

شیرینی مربایی بدون کره

یکی از مواد اصلی در دستور تهیه شیرینی مربایی استفاده از کره است که البته همانند دستورهای دیگر شیرینی‌پزی جایگزین‌های متعددی برای آن وجود دارد. در این دستور روغن‌مایع را جایگزین کره کردیم. در دستورهای دیگر روغن‌جامد و روغن صاف قنادی را هم می‌توان به کار برد. در استفاده از روغن جامد یا روغن صاف قنادی باید به تازگی و کیفیت آن توجه داشته باشید. در صورت استفاده از روغن جامد می‌توانید دستور تهیه شیرینی مربایی با روغن جامد را بخوانید.

پخت شیرینی مربایی بدون فر

شیرینی مربایی را همانند ده‌ها دستور در دنیای شیرینی‌پزی، نه تنها در فر بلکه بدون آن و در قابلمه و توستر هم می‌توان پخت. در دستور تهیه بدون فر و در قابلمه باید تمامی مراحل بالا را پیش ببرید. قابلمه‌ای مناسب انتخاب کرده و روی حرارت بگذارید. داخل آن را کاغذ روغنی پهن کنید. با گرم شدن قابلمه، خمیرهای قالب‌زده را داخل آن بچینید. در نهایت در قابلمه را به همراه دم‌کنی برای ۲۰ دقیقه ببندید تا پخته شوند. بعد با تو جه به ذائقه‌تان داخل دو لایه را با مارمالاد پر کرده و در کنار دیگر شیرینی‌ها مانند شیرینی اشکی سرو کنید.

پخت شیرینی مربایی در توستر

پخت شیرینی مربایی در توستر

برای پخت شیرینی مربایی در توستر باید مراحل تهیه آن را درست مثل روش تهیه آن بدون فر پیش ببرید. سپس خمیرهای قالب‌زده را در سینی توستر بچینید. دمای توستر را از ۱۵ دقیقه قبل با دمای ۱۵۵ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. یک کاسه کوچک آب‌جوش داخل توستر بگذارید. خمیر رویی را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه داخل توستر قرار دهید. این کار را برای هر دو روی شیرینی انجام دهید. سپس شیرینی را با توجه به ذائقه‌تان با مارمالاد مورد نظر پر کنید.

خمیر شیرینی مربایی

در طرز تهیه شیرینی در استفاده از آرد نه تنها به تازگی و کیفیت بلکه به نوع آن هم باید توجه داشته باشید. مناسب‌ترین آرد، آرد شیرینی‌پزی یا آرد سفید است پس به هیچ‌ عنوان از آرد نانوایی در تهیه شیرینی مربایی استفاده نکنید. خمیر شیرینی همانند تهیه شیرینی نخودچی با ورز دادن زیادی خشک خواهد شد که کار و پخت شیرینی را برایتان سخت خواهد کرد. نکته دیگر آن‌که حتما با نوک سر انگشتان خود خمیر را هم بزنید چراکه ورز دادن خمیر با کف دست منجر به روغن انداختن زیادی خمیر شیرینی می‌شود.

قالب شیرینی مربایی

انواع قالب‌های شیرینی مربایی

بهترین انتخاب برای قالب شیرینی مربایی، قالب گرد است چراکه بهتر می‌توان فیلینگ گذاشت. با این‌حال با توجه به سلیقه‌تان می‌توانید نیمی از خمیر را با قالب دلخواه‌تان کاتر بزنید. در دستور تهیه این شیرینی، ظاهر، یکسان بودن خمیر زیری و رویی بسیار اهمیت دارد پس باید به ضخامت خمیر پهن‌شده دقت داشته باشید که در همه قسمت‌ها یکسان باشد. این کار به پخت یکنواخت و زیبایی آن کمک می‌کند. از سویی دیگر با چسبیدن خمیر به قالب‌تان، حتما قالب را داخل نشاسته ذرت بزند. نشاسته اضافه آن را تکانده سپس مجدد قالب بزنید.

مواد میانی شیرینی مربایی

فیلینگ‌های متنوعی را برای مواد میانی این شیرینی نرم و لطیف می‌توان در نظر گرفت پس دست‌تان کامل باز است. مربا و مارمالادهای مختلف مانند مربای آلبالو یا مارمالاد هلو از رایج‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. در روشی دیگر می‌توان شیرینی‌های رویی را روی یک سینی بچینید سپس پودر قند روی آن‌ها الک کنید. در روشی دیگر می‌توانید از عسل برای مواد میانی استفاده کنید. برای این‌کار باید عسل را با حرارت سماور یا کتری بن‌ماری کرده تا روان شود. سپس با برس شیرینی‌پزی روی خمیر رویی شیرینی بمالید. برای سرو و تزئین این شیرینی خوشمزه می‌توانید روی آن سس شکلاتی، انواع مغزهای آجیل و پودر گل محمدی با توجه به سلیقه‌تان به کار ببرید. از سویی دیگر با اضافه کردن پودر کاکائو به خمیر شیرینی می‌توانید آن را دو رنگ درست کنید.

دیدگاه ها