طرز تهیه مربای پوست پسته خام با تمام نکات

طرز تهیه مربای پوست پسته خام
متوسط
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که از پوست پسته چه استفاده‌هایی می‌توان کرد؟ واقعیت این است که پوست پسته هم درست مثل خود پسته کاربرد دارد و یکی از بهترین روش‌ها برای استفاده از پوست پسته، تهیه مربا است. مربای پوست پسته، با طعمی شیرین و کمی تلخ، یک گزینه عالی برای صبحانه یا عصرانه است. قبلا در کتاب کاله روش تهیه مربای پوست پسته خشک را در کتاب کاله مرور کرده بودیم. در ادامه با ما همراه شوید تا طرز تهیه مربای پوست پسته خام را بررسی کنیم.

مواد لازم برای تهیه مربای پوست پسته خام

  • پوست پسته ۵۰۰ گرم
  • شکر ۵۰۰ گرم
  • آب ۳ لیوان
  • گلاب ۲ قاشق غذاخوری
  • خلال پسته به مقدار لازم
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربای پوست پسته خام

۱. آماده‌سازی پوست پسته

اولین مرحله از طرز تهیه مربای پوست پسته خام تازه این است که پوست پسته‌ها را خوب بشویید و چند بار در آب جوش قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود. هر بار حدود ۲۰ دقیقه پوست پسته را در آب جوش بجوشانید و سپس آب آن را عوض کنید. پس از آخرین جوشاندن، پوست پسته‌ها را آبکش کرده و در آب سرد قرار دهید تا خنک شوند.

نکته: برای گرفتن کامل تلخی پوست پسته، حتما چند بار آن را در آب جوش بجوشانید.

نکته: پس از هر بار جوشاندن، آب را دور ریخته و پوست پسته را در آب تازه قرار دهید

۲. تهیه شربت

تهیه شربت مربای پوست پسته خام

اکنون در این مرحله شکر و آب را در یک قابلمه مناسب مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید تا شکر کاملا حل شود و شربت به جوش آید بعد گلاب را به شربت اضافه کرده و مخلوط کنید.

۳. پخت مربا

پخت مربای پوست پسته خام

وقتی که شربت آماده شد زمان آن رسیده که پوست پسته‌های خنک شده را به شربت اضافه کرده و حرارت را ملایم کنید و اجازه دهید مربا با حرارت ملایم به مدت یک ساعت بپزد تا جا بیفتد فقط در طول پخت، مرتبا کف روی مربا را بگیرید. در نهایت در نیم ساعت آخر پخت، خلال پسته و آبلیمو را به مربا اضافه کنید. چند دقیقه قبل از پایان پخت، زعفران دم‌کرده را به مربا اضافه کنید. وقتی مربا خنک شد آن را در شیشه‌های تمیز و استریل شده بریزید و در آن را محکم ببندید در نهایت هم شیشه‌های مربا را به مدت ۵ دقیقه در آب جوش قرار دهید تا کاملا ضدعفونی شوند.

نکته: می‌توانید برای بهره‌مندی از خواص پسته مقداری پسته هم به مربای پوست پسته خود اضافه کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه مربای پوست پسته

طرز تهیه مربای پوست پسته خام

تهیه و پخت مربای پوست پسته هم درست مثل تهیه هر مربا یا حتی غذای دیگر باید با رعایت نکات و فوت‌وفن‌هایش انجام شود تا حاصل کار یک مربای جذاب و همه چیز تمام باشد.

انتخاب پوست پسته تازه و با کیفیت

بهتر است برای اینکه مربای پوست پسته خام شما خوش‌رنگ شود، از پوست پسته تازه و با کیفیت استفاده کنید.

نسبت شکر به آب

نسبت شکر به آب در تهیه مربای پوست پسته خام یک به یک است اما می‌توانید براساس ذائقه خود این نسبت را کمی تغییر دهید.

حرارت مناسب برای تهیه مربای پوست پسته خام

برای اینکه مربای پوست پسته شما قوام بیاید، باید حرارت زیر قابلمه باید ملایم باشد و به مدت زمان کافی برای پختن مربا نیاز است. ضمنا اگر می‌خواهید مربای شما شفاف باشد، از حرارت زیاد استفاده نکنید.

در کل می‌توان گفت زمان پخت مربا به عوامل مختلفی مانند مقدار مربا، نوع ظرف و حرارت بستگی دارد. اما به طور معمول، یک ساعت زمان مناسبی برای پخت این مرباست.

جلوگیری از شکرک زدن مربای پوست پسته

برای جلوگیری از شکرک زدن مربای پوست پسته خام هم درست مثل هر مربای دیگری می‌توانید هنگام پخت کمی آبلیمو به آن اضافه کنید.

دیدگاه ها