طرز تهیه ژله خانگی با طعم موز و توت‌فرنگی

آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

ژله، از نوعی فراورده پروتئینی به نام ژلاتین تهیه می‌شود. قبل از این‌که ژله به‌ عنوان یک ماده غذایی، تولید انبوه شود، با استخراج و تمیز کردن ژلاتین از پای گوساله تهیه می‌شد و آن را با آب میوه و شکر مخلوط و به ‌عنوان یک دسر سرو می‌کردند. اما امروزه ژله با طعم‌های مختلف، به‌صورت پودر آماده یافت می‌شود که این پودر ژله باید با آب سرد و گرم مخلوط و در یخچال منعقد شود. البته می‌توان آن را به صورت خانگی هم درست کرد و ما طرز تهیه ژله خانگی را آموزش می‌دهیم.

به طور کلی، مواد تشکیل دهنده ژله، آب و آبمیوه یا اسانس میوه یا هر ماده غذایی دلخواه مانند شکلات و قهوه و همچنین پودر یا ورقه ژلاتین است. ژلاتین ماده‌ای جامد، بی‌رنگ یا زرد خیلی روشن، ترد و بی بو و مزه است. این ماده را با استفاده از هضم اسیدی و قلیایی طولانی مدت مواد کلاژن‌‌دار مانند ضایعات پوستی و استخوانی دام‌ها و ماهی‌های غیر خوراکی و پوست خوک و ضایعات گوشتی آن‌ها به‌دست می‌آورند. کلاژن یک نوع اسید آمینه است که بیشتر در غضروف، استخوان و اتصالات بدن حیوانات وجود دارد. البته نوع گیاهی کلاژن، پکتین نام دارد. پکتین یک پلیمر اسیدی است که از ساختارهای مختلف گیاهان به ‌دست می‌آید. بیشترین مقدار پکتین در میوه‌های نارس به ‌ویژه سیب سبز، وجود دارد. سفتی سیب‌های تازه یا سیب سبز به علت وجود فیبر پکتین است.

ژله رویال یا ژله شاهانه زنبورعسل چیست؟

ژله رویال توسط زنبورهای کارگر تولید می‌شود و به‌ عنوان غذای اصلی زنبور ملکه به‌کار می‌رود. البته غذای ۳ روز اولیه نوزاد زنبور عسل هم است. این ژله باعث طول عمر ملکه از ۲ ماه به ۵ سال می‌شود. همچنین قدرت تخم‌گذاری تا ۲۰۰۰ عدد در ۲۴ ساعت را به زنبور ملکه می‌دهد. برای استخراج این ژله از کندو، ابتدا زنبور ملکه را از کندو خارج می‌کنند. در این حالت زنبورهای کارگر به فکر انتخاب جایگزین برای ملکه می‌افتند و مقدار زیادی از این ماده ژله‌ای برای لارو انتخاب شده، تولید می‌کنند. در این موقع پرورش‌دهندگان زنبور سر می‌رسند و این ماده را از کندو استخراج می‌کنند. این ژله دارای ۳۴/۱۲درصد پروتئین، ۳۶/۵ درصد چربی، ۵/۱۲ درصد مواد احیا کننده، ۸۲/۰ درصد خاکستر و ۸/۲ درصد مواد ناشناخته است. ۶۶ درصد این ماده مفید هم آب است که در کارخانه از ژله جدا می‌شود و این ماده به‌صورت پودر برای مصرف کننده آماده می‌شود. کاربرد این ژله در محصولات دارویی برای درمان بیماری‌های جنسی و هورمونی است. همچنین در درمان سرد مزاجی هم کاربرد دارد.

 

مواد مورد نیاز

  • اسانس توت‌فرنگی و موز به مقدار لازم
  • پودر ژلاتین دو قاشق غذاخوری
  • رنگ خوراکی زرد و قرمز هر کدام دو قاشق غذاخوری
  • شکریک پیمانه
  • آب یک لیتر
  • دو ظرف شیشه ای برای سرو ژله

طرز تهیه ژله خانگی

مرحله اول

یک قابلمه تهیه کنید و درون آن را آب پر کنید.

مرحله دوم

شکر را به آن اضافه کنید.

مرحله سوم

قابلمه را روی شعله معمولی گاز بگذارید و اجازه دهید شکر کاملا در آب حل شود.

مرحله چهارم

بعد از به جوش آمدن آب، پودر آگار آگار یا پودر ژلاتین را به قابلمه بریزید.

مرحله پنجم

به ‌خوبی مخلوط ژله را هم بزنید تا زمانی که پودر آگار آگار یا ژلاتین در آن حل شود. به این نکته دقت شود که خیلی حرارت را زیاد نکنید و به محض حل شدن پودر آگار آگار یا ژلاتین، قابلمه را از روی حرارت بردارید.

مرحله ششم

مخلوط ژله را به اندازه دو ظرف شیشه‌ای تقسیم کنید و کف ظرف‌ها را با روغن چرب کنید.

مرحله هفتم

ژله را درون ظروف بریزید. به یک ظرف اسانس توت‌فرنگی و به دیگری اسانس موز اضافه کنید و خوب هم ‌بزنید.

مرحله هشتم

بعد از مخلوط شدن اسانس در هر ظرف، به ظرف ژله توت‌فرنگی، رنگ خوراکی قرمز و به دیگری زرد را اضافه کنید. هر ظرف را خوب هم بزنید تا اسانس و رنگ به‌ صورت یک‌دست در ظروف پخش شوند. اگر احساس کردید رنگ و بوی دلخواهتان به‌دست نیامده است، می‌توانید مقدار بیشتری اسانس و رنگ خوراکی به ژله اضافه کنید.

مرحله نهم

به مدت ۱ ساعت ژله‌ها را در یخچال بگذارید تا منعقد شوند.

بعد از گذشت ۱ ساعت، با استقاده از چاقو دور تا دور ژله‌ها را از ظروف جدا کنید. سپس ظروف را در بشقابی جداگانه برگردانید و سرو کنید.

دیدگاه ها