طرز تهیه کوکو سبزی در فر به سبک رستورانی با ترفندها

طرز تهیه کوکو سبزی در فر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

فرقی ندارد گیاهخوار باشید یا نباشید، قطعا کوکو سبزی یکی از غذاهای مورد علاقه هم است اما اگر می‌خواهید این غذا را سالم‌تر تهیه کنید، می‌توانید آن را در فر بپزید تا هم میزان روغن مورد استفاده آن را کم کنید هم سالم‌تر بپزید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه کوکو سبزی روی گاز را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه کوکو سبزی در فر به سبک رستورانی را بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه کوکو سبزی در فر

  • روغن زیتون فوق بکر ۵ قاشق غذاخوری
  • برگ جعفری ۲ فنجان
  • گشنیز (برگ‌ها و ساقه‌های نرم) ۲ فنجان
  • شوید تازه (تقریبا خرد شده) ۱ فنجان
  • پیازچه (خرد شده) ۶ عدد
  • سیر (رنده شده) ۱-۲ حبه
  • بیکینگ پودر ۱/۵ قاشق چایخوری
  • نمک ۱ قاشق چایخوری
  • تخم مرغ بزرگ ۶ عدد
  • گردو، برشته و خرد شده (اختیاری) نصف فنجان
  • زرشک خشک، درشت خرد شده (اختیاری) یک‌سوم فنجان

طرز تهیه کوکو سبزی در فر

۱. گرم کردن فر

گرم کردن فر برای تهیه کوکو سبزی در فر

در اولین مرحله از طرز تهیه کوکو سبزی در فر، ابتدا فر را روشن کنید و با دمای ۳۲۵ درجه گرم کنید.

۲. تهیه مخلوط کوکو سبزی

مخلوط مواد کوکو سبزی

هم زمان که فر در حال گرم شدن است اول سبزیجات کوکو را خرد کنید بعد در ظرفی مناسب با نمک، فلفل، گردو تفت داده شده، زرشک خشک، بیکینگ پودر و البته اگر دوست دارید سیر رنده شده خوب مخلوط کنید. بعد هم تخم مرغ‌ها را به مخلوط اضافه کنید و حسابی هم بزنید تا کف کند.

۳. ریختن مخلوط در قالب و پخت کوکو سبزی

ریختن مواد کوکو سبزی برای پخت در فر

در آخرین مرحله از طرز تهیه کوکو سبزی، ته یک ماهیتابه یا یک قالب مناسب یا هر ظرف مناسب فر را روغن بمالید. بعد مخلوط را در ظرف بریزید و آن را در فر ۳۲۵ درجه به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه بپزید تا تخم مرغ پخته و سفت شود در نهایت هم آن را با خیارشور، گوجه و ماست و حتی ترشی سرو کنید!

نکته: اگر دوست دارید کوکوی خود را بدون روغن تهیه کنید می‌توانید هیچ روغنی به کف قالب یا ظرف فر نمالید و کف آن را با کاغذ روغنی مناسب پخت بپوشانید. طرز تهیه کوکو سبزی در فر بدون روغن مناسب تمام افرادی است که به سلامت خود اهمیت می‌دهند.

نکات تکمیلی برای تهیه کوکو سبزی

طرز تهیه کوکو سبزی در فر

تهیه و پخت کوکو سبزی کار آسانی است و همه می‌توانند آن را در زمان‌هایی که فرصت تهیه غذای خاصی را ندارد تهیه کنند. برای پخت سریع‌تر آن توصیه می‌کنیم حتما سبزی کوکوی فریزری یا سبزی کوکو خشک را در منزل داشته باشید تا آن را به راحتی بپزید. اما برای تهیه این غذا هم مثل هر غذای دیگری باید نکات و فوت‌وفن‌های کلی آن را بدانید.

سبزیجات مناسب کوکو سبزی

سبزی کوکو هم مثل سبزی قورمه سبزی خاص است و شامل تره که پایه اصلی کوکو سبزی است و عطر و طعم خاصی به آن می‌دهد است اما در کنار تره وجود گشنیز، جعفری، پیازچه و شوید هم لازم است البته برخی مقداری کاهو هم به این مخلوط اضافه می‌کنند تا کوکویشان بافتی ترد داشته باشد.

علاوه بر این سبزیجات می‌توانید از سبزیجات دیگری مانند اسفناج، ریحان، شنبلیله، مرزه و ترخون هم در کوکو سبزی استفاده کنید.

انتخاب سبزیجات برای کوکو سبزی به سلیقه شما بستگی دارد. می‌توانید از هر سبزی که دوست دارید استفاده کنید یا از ترکیبی از چند سبزی مختلف استفاده کنید.

طرز تهیه کوکو سبزی در فر به شکل مافین

پخت کوکو سبزی به شکل قالبی در فر به شکل مافین

اگر دوست دارید کوکو سبزی شما خاص و متفاوت باشد می‌توانید آن را در قالب مافین بپزید. برای این کار کافی است تمام مراحل تهیه مخلوط مایه کوکو را مطابق دستور بالا انجام دهید و سپس مخلوط کوکو سبزی را به طور مساوی در مافین‌ها که کمی چربشان کرده‌اید بریزید سپس آن‌ها را روی سینی فر بچینید و به مدت ۲۰ دقیقه در فر بپزید.

برای اطمینان از پخت کوکو در فر خوب است، یک سیخ چوبی یا نوک یک چاقو را به آرامی در مرکز مافین فرو کنید، اگر تمیز بیرون آمد کوکو سبزی مافینی آماده است و باید آن را از فر خارج کنید اما اگر نه، دوباره آن‌ها را به مدت ۲ دقیقه دیگر در فر قرار دهید تا بپزند.

تهیه و پخت کوکو سبزی به روش‌های مختلف

کوکو سبزی را می‌توانید به جای آن که در ماهیتابه یا فر بپزید در کیک پز برقی هم بپزید. طرز تهیه کوکو سبزی در کیک پز برقی هم دقیقا مثل پخت این غذا در فر است. برای اطمینان از پخت کافی است بعد از ۱۵ دقیقه در کیک‌پز را باز کنید و یک چاقو در کوکو فرو کنید تا اگر به میزان کافی پخته بود آن را از کیک‌پز خارج کنید.

یکی دیگر از روش‌های تهیه کوکو سبزی همراه کردن آن با پنیر است. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه کوکو سبزی با پنیر ویلی مرور کرده بودیم، توصیه می‌کنیم آن را هم مطالعه کنید.

سرو کوکو سبزی به عنوان پیش غذا و غذای اصلی

گاهی کوکو سبزی به عنوان پیش غذا همراه غذاهایی مثل سبزی پلو با ماهی شب عید سرو می‌شود اما کوکو سبزی اگر همراه مخلفاتی مثل ماست، خیارشور و گوجه باشد می‌تواند یک غذای کامل هم باشد که با نان بخورید و لذت ببرید.

دیدگاه ها