طرز تهیه بیف استراگانف مرغ به صورت مرحله به مرحله

طرز تهیه بیف استراگانف مرغ
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

استراگانف غذایی روسی است که از قرن نوزدهم راه خود را به دیگر کشورها باز کرده و توانسته با طرز تهیه‌ای آسان در این سال‌ها طرفداران بسیاری پیدا کند. در آن سال‌ها تنها خانواده‌های سلطنتی این غذا را با گوشت گوساله تهیه می‌کردند، اما بعدها مرغ هم به این دستور اضافه شد تا همگان بتوانند آن را بخورند. از آن‌جا که پایه اصلی این غذا گوشت، قارچ و خامه است، گاهی به اشتباه دستور پخت آن را یکی می‌دانند. در حالی که در کتاب کاله می‌توانید طرز تهیه بیف استراگانف کلاسیک را بخوانید تا متوجه تفاوت آن با طرز تهیه بیف استراگانف مرغ بشوید.

مواد لازم برای تهیه بیف استراگانف مرغ

  • سینه مرغ بزرگ دو عدد
  • آرد سه قاشق غذاخوری
  • کره دو قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون یک قاشق غذاخوری
  • پودر سیر یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • پودر پیاز یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • پودر پاپریکا یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • نمک یک‌دوم قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای تهیه سس استراگانف

  • کره سه قاشق غذاخوری
  • پیاز بزرگ یک عدد
  • سیر سه حبه
  • قارچ ۵۰۰ گرم
  • خردل دو قاشق چای‌خوری
  • پاپریکا یک قاشق چای‌خوری
  • آرد یک قاشق غذاخوری
  • آب مرغ دو فنجان
  • سس ورچستر یک قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • خامه ترش یک‌دوم فنجان
  • جعفری خردشده برای تزئین

طرز تهیه بیف استراگانف مرغ

۱. مرغ را آماده کنید

مزه دار کردن مرغ در طرز تهیه بیف استراگانف مرغ

در اولین مرحله از طرز تهیه بیف استراگانف مرغ نیاز است که سینه‌های مرغ را با پودر پاپریکا، پودر سیر، فلفل و نمک مزه‌دار کنید. در ادامه آن‌ها را کامل در آرد بغلتانید تا سس‌تان حسابی مخلوط شود، سپس یک تا دو ساعت ظرف را کنار بگذارید. بعد از مزه‌دار شدن مرغ‌ها آن‌ها را به صورت تکه‌ای یا اریب یا نواری برش دهید. کره و روغن را در تابه گرم کرده و فیله‌های مرغ را در آن تفت دهید. بعد از شش دقیقه تفت دادن که رنگ فیله‌ها قهوه‌ای شد، آن‌ها را در بشقاب ریخته و کنار بگذارید.

۲. پیاز و قارچ را اضافه کنید

تفت دادن قارچ و پیاز

در دومین مرحله از آماده‌سازی بیف استراگانف مرغ باید پیاز را به صورت نگینی یا خلالی برش داده و در تابه تفت دهید. تا زمانی که پیازها سبک و طلایی‌رنگ می‌شوند به سراغ قارچ‌ها بروید تا آن‌ها را هم بعد از پوست گرفتن، برش دهید. بعد از آن‌که پیازها سبک شدند، سیر را هم ریز کنید و با یکدیگر برای دو تا سه دقیقه تفت دهید. این کار به خوش‌‌طعم شدن غذایتان کمک می‌کند. حال نوبت اضافه کردن قارچ‌ها است، آن‌ها را هم به خوبی تفت دهید تا طلایی‌رنگ شوند. برای آن‌که قارچ‌ها سیاه نشوند، چند قطره آب‌لیمو هنگام تفت دادن به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که تکه‌های قهوه‌ای چسبیده به تابه را با قاشق جدا کرده و با مواد داخل تابه مخلوط کنید تا طعم فوق‌العاده‌ای به استراگانف‌تان دهد. خردل و پاپریکا را اضافه و خوب مخلوط کنید، در تابه را ببندید و اجازه دهید با حرارت کم بپزد.

۳. آرد و آب مرغ را اضافه کنید

اضافه کردن آب مرغ

حال نوبت آن است که در ادامه طرز تهیه بیف استراگانف مرغ ابتدا آرد را به مواد اضافه کنید و برای یک دقیقه خوب هم بزنید، سپس سس ورچستر و آب مرغ را اضافه و با مواد خوب مخلوط‌شان کنید. سس ورچستر یکی از سس‌های خاص بریتانیایی است که برای مزه‌دار کردن گوشت، سالاد و دیپ‌های مختلف از آن استفاده می‌‌شود. شما با خواندن طرز تهیه سس ورچستر خانگی در کتاب کاله به راحتی می‌توانید آن را در منزل درست کنید. دو تا پنج دقیقه به سس زمان دهید که بجوشد و غلیظ شود، با این حال در این مدت مواد را خوب هم بزنید تا مزه به خورد مواد برود.

۴. خامه ترش را اضافه کنید

اضافه کردن خامه ترش در طرز تهیه بیف استراگانف مرغ

در چهارمین مرحله از تهیه بیف استراگانف مرغ حتما حرارت تابه را کم کرده و خامه ترش را به مواد اضافه کنید. خامه ترش در حین گرم شدن کامل ذوب می‌شود، پس اجازه دهید چهار تا پنج دقیقه کامل با مواد جوش بخورد تا سسی یک‌دست و خامه‌ای داشته باشید. در آخر نمک و فلفل را به مواد اضافه کنید. پختن سس روی حرارت کم، از جدا شدن خامه ترش از یکدیگر جلوگیری می‌کند.

۵. بیف استراگانف مرغ را سرو کنید

سرو بیف استراگانف مرغ

در آخرین مرحله، تکه‌های مرغ را داخل تابه برگردانده تا با دیگر مواد سه تا چهار دقیقه بجوشد و کامل پخته شود. اگر سس‌تان رقیق بود، اجازه دهید سه دقیقه دیگر هم مواد بجوشد. دقت داشته باشید که تکه‌های مرغ کامل در سس فرو بروند و اثری از آرد روی آن‌ها باقی نماند. حال که بیف استراگانف مرغ شما آماده است، آن را داخل ظرف موردنظر سرو کرده و با جعفری خرد‌شده تزئین کنید.

بیف استراگانف مرغ
بیف استراگانف مرغ را در روزهای تعطیل برای عزیزان خود حتما امتحان کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه بیف استراگانف مرغ

با روش آماده‌سازی بیف استراگانف مرغ در بالا آشنا شدید، در ادامه با خواندن چند پرسش و پاسخ کوتاه نکات بیشتری در رابطه با این غذا خواهیم گفت تا به کارگیری آن‌ها، آشپزی برایتان لذت‌بخش‌تر شود.

از چه گوشتی برای این غذا باید استفاده کرد؟

در روسیه این غذا را با گوشت راسته گوساله تهیه می‌کنند اما خوشمزگی استراگانف با گوشت مرغ را هم نمی‌توان نادیده گرفت. برای این کار بهتر است از سینه مرغ بدون استخوان یا فیله استفاده کنید. البته ران مرغ و گوشت چرخ‌کرده هم می‌تواند جایگزین مناسبی باشد.

بیف استراگانف را چگونه سرو می‌کنند؟

سرو بیف‌استراگانف به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد؛ چرا که با هر غذایی آن را میل کنید از خوشمزگی آن کم نمی‌شود. شما می‌توانید استراگانف را با نان باگت، پاستا، نودالیت و برنج سرو کنید. اگر می‌خواهید با تاریخچه و نحو سرو این غذای خوشمزه آشنا شوید، طرز تهیه چیکن استراگانف را در کتاب کاله بخوانید.

بهترین راه برای تزئین استراگانف چیست؟

تزئین این غذا به خلاقیت خودتان بستگی دارد اما اگر ایده‌ای به ذهن‌تان نمی‌‌رسد با توجه به سلیقه‌ خودتان می‌توانید از سبزیجاتی مانند کلم بروکلی بخارپز، لوبیاسبز بخارپز، تره‌فرنگی و جعفری استفاده کنید. با این‌حال می‌توانید از کتاب کاله برای تزئین چیکن استراگانف ایده بگیرید.

نحوه نگه‌داری این غذا چگونه است؟

این غذا را می‌توانید به مدت ۳ تا ۴ روز در یخچال با ظرف دربسته نگهداری کنید اما اگر قصد نگه‌داری آن را در فریزر دارید، بهتر است به جای خامه ترش از خامه دوبل استفاده کنید. استفاده از خامه دوبل کمک می‌کند بعد از گرم کردن مجدد غذا، سس‌تان صاف باشد.

آیا این غذا را رژیمی هم می‌توان سرو کرد؟

بله. خامه این غذا برای افرادی که رژیم غذایی یا چربی دارند مناسب نیست، بهترین روش حذف خامه و جایگزینی آن با ماست یونانی است. نه تنها در طعم و مزه آن هیچ تغییری به وجود نمی‌آید بلکه خیلی از افراد آن را این‌گونه می‌پسندند. طرز تهیه چیکن استراگانف بدون خامه را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

دیدگاه ها