طرز تهیه خورش باقلا قاتق خوشمزه و ساده

باقلا قاتق
آسان
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

فکر می‌کنم این تقریبا یک حس مشترک است که وقتی اسم «باقلا قاتق» می‌آید، ذهنمان ناخودآگاه بار و بندیل سفر را می‌بندد و به شمال کشور سفر می‌کند. به نظر من همین باقلا قاتق به تنهایی برای معرفی رشت به عنوان شهر خلاق خوراکی در فهرست شبکه شهرهای خلاق یونسکو کافیست؛ غذایی بسیار ساده و سالم که در زمان کوتاهی هم آماده می‌شود.

«باقلا قاتق» تقریبا پای ثابت همه منوهای رستورانهای رشتی است چون برای خیلی از مسافران هیچ باقلا قاتقی مزه باقلاقاتق‌هایی که در رشت درست می شود را نمی دهد. باقلا قاتق با پاچ باقلا درست می‌شود و حتما برایتان سوال است که فرق پاچ باقلا با لوبیای کشاورزی چیست؟

لوبیای محلی به دو صورت وجود دارد؛ تازه و خشک. برای طبخ باقالا قاتوق لازم است لوبیای محلی پوست کنده یا اصطلاحا پاک شود و به این به لوبیای محلی پوست کنده شده پاچ باقلا گفته می‌شود. البته برخی هم در طبخ باقلا قاتق از لوبیای کشاورزی استفاده می‌کنند، به این صورت که ابتدا آن را خیس و سپس پوستش را می‌کنند؛ اما مزه باقلا قاتق پخته شده با پاچ باقلا یک چیز دیگر است. در زبان گیلکی پاچ یعنی کوتاه قد و کوتوله بنابراین احتمالا منظور از پاچ باقلا، باقلاهایی‌اند که کوتاه قد هستند همچنین در لغت‌نامه دهخدا در تعریف پاچ باقلا آمده است: «نوعی از باقلا که دانه  آن کوچکتر از باقلای معمولی است و در مازندران فراوان روید و بدین نام در خوانده می‌شود.»

اگر این روزها هم دلتان سفر می‌خواهد و هم به خاطر گرما و کرونا ترجیح می‌دهید که در خانه بمانید، می‌توانید با دستور ساده‌ای که برای طبخ باقلاقاتق آورده‌ایم، این خورش رشتی را درست کنید و به اصطلاح رشت را به خانه بیاورید.

مواد لازم برای تهیه باقلا قاتق:

  • پاچ باقلا ۲۵۰ گرم
  • سیر تازه چهار حبه
  • تخم مرغ سه عدد
  • شوید خشک سه قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل، زردچوبه به مقدار لازم
  • روغن مایع به مقدار دلخواه

طرز تهیه باقلا قاتق رشتی:

مرحله اول

روغن مایع را داخل ماهیتابه دیواره بلند می ریزیم تا داغ شود، سپس سیرها را له کرده و در  روغن تفت می‌دهیم.

مرحله دوم

وقتی رنگ سیر عوض و به عبارتی طلایی رنگ شد، باقلاها را به سیر اضافه می‌کنیم و باهم در روغن تفت می‌دهیم.

مرحله سوم

پس از تغییر رنگ باقلاها، ابتدا ادویه و سپس شوید را به آن اضافه می‌کنیم.

مرحله چهارم

سه یا چهار لیوان آب داخل ماهیتابه می‌ریزیم و حدود ۴۵ دقیقه زمان می‌دهیم تا باقلاها پخته شود.

مرحله پنجم

پس از گذشت ۴۵ دقیقه که باقلاها نرم شد، تخم مرغ ها را داخل مواد ماهیتابه می‌شکنیم اما هم نمی‌زنیم.

مرحله ششم

در ماهیتابه را می‌بندیم تا کمی آب مواد داخل ماهیتابه جمع شود و حدود بیست دقیقه می‌گذاریم تا تخم مرغ به همراه مواد دیگر پخته شود.

حالا که بیست دقیقه گذشت در ماهیتابه را بردارید و از بوی غذای رشتی که در آشپزخانه تان پیچیده لذت ببرید.

استفاده از روغن زیتون به جای روغن مایع در باقلا قاتق

برخی از محلی‌های گیلان باقلا قاتق را به جای آب، با آب گوشت یا آب مرغ می‌پزند. همچنین بسیاری از اهالی رشت به جای روغن مایع از روغن زیتون برای طبخ غذاهایشان به خصوص این غذاهای محلی استفاده می‌کنند؛ البته می‌توان با ترکیبی از روغ مایع و روغن زیتون هم این غذا را طبخ و میل کرد. شما کدام یک را ترجیح می‌دهید؟

دیدگاه ها