طرز تهیه خیارشور با نخود خام به سبک بازاری

طرز تهیه خیارشور با نخود خام
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

خیارشور، چاشنی محبوب و پرطرفدار در سفره‌های ایرانی، به شکل‌های مختلفی تهیه می‌شود. اما خیارشور با نخود، طعمی منحصر به فرد و تردی دارد که آن را از سایر انواع خیارشور متمایز می‌کند. علاوه بر طعم و بافت خاص وجود نخود در خیارشور، مزایای دیگری هم به خیارشور می‌دهد. نخود منبع فیبر و پروتئین است که به افزایش ارزش غذایی خیارشور کمک می‌کند. پس در ادامه طرز تهیه خیارشور با نخود خام را بخوانید و در منزل برای خود و عزیزان‌تان تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه خیارشور با نخود خام

  • خیار نیم کیلو
  • فلفل سبز تند ۱-۲ عدد
  • سیر ۳ حبه
  • شوید و ترخون ۱۰۰ گرم
  • سرکه به مقدار لازم
  • نمک به مقدار لازم
  • آب به مقدار لازم
  • نخود خام به مقدار لازم

طرز تهیه خیارشور با نخود خام

۱. آماده کردن مواد

آماده کردن مواد خیارشور با نخود

اولین مرحله از طرز تهیه خیارشور با نخود سبز درست مثل روش تهیه خیارشور فوری این است که ابتدا خیارها را به همراه فلفل و سبزی مورد نیاز شسته و آماده کنید بعد سیر را پوست بگیرد و همه مواد را بگذارید تا خوب خشک شوند. هم‌زمان مخلوط آب نمک و سرکه را تهیه کنید. برای این کار نمک را داخل آب داغ و سرکه بریزید و خوب هم بزنید تا نمک کاملا حل شود.

ریختن مواد داخل شیشه

بستن در شیشه خیارشور برای تهیه خیارشور با نخود

اکنون و در این مرحله در شیشه مناسب به ترتیب ابتدا سیر، سبزیجات، چند عدد نخود خام و بعد به اندازه گنجایش شیشه، خیار خام را قرار دهید بعد مجددا چند عدد نخود را به همراه فلفل و بخشی از سبزی روی خیارها قرار دهید. در نهایت به اندازه یک‌سوم ظرف، مخلوط آب، نمک و سرکه را اضافه کنید و بعد در شیشه را با یک نایلون فلزی ببندید و اجازه دهید ۳-۴ هفته در جای خنک بماند تا خیارشور با نخود شما آماده شود.

نکته: می‌توانید مقداری آبلیمو هم به مخلوط اضافه کنید.

نکته: شیشه خیارشور را در دمای خنک و دور از نور خورشید قرار دهید. دمای ایده‌آل برای نگهداری خیارشور بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد است.

نکات تکمیلی برای تهیه خیارشور

طرز تهیه خیارشور با نخود خام

تهیه خیارشور با نخود، یک روش خوشمزه و سنتی برای نگهداری از خیار و سرو آن به عنوان چاشنی در کنار غذاها است. با رعایت چند نکته و فوت و فن ساده می توانید خیارشوری ترد، خوشمزه و بدون کپک تهیه کنید.

دلیل استفاده از نخود در تهیه خیارشور

علاوه بر خاصیت نخود، نخود مورد استفاده در تهیه خیارشور به جذب آب توسط خیار کمک می‌کند و از له شدن و آب افتادن آن جلوگیری می‌کند.

تهیه خیارشور فوری

اگر دوست دارید خیارشور را فوری تهیه کنید. کافی است بعد از ریختن مواد در شیشه، درش را خوب ببندید و داخل قابلمه‌ای که تا یک‌سوم شیشه آب دارد قرار دهید و بگذارید بجوشد. اگر دوست دارید جزییات تهیه خیارشور فوری را هم بدانید می‌توانید به مطلب روش تهیه خیارشور فوری مراجعه کنید.

نکاتی برای ماندگاری بیشتر خیارشور

برای نگهداری طولانی‌مدت‌تر خیارشور خوب است به نکات زیر دقت داشته باشید:

  • انتخاب ظرف مناسب

ظرف شیشه‌ای بهترین گزینه برای تهیه خیارشور است. این ظرف در مقابل اکسیداسیون بسیار مقاوم بوده و امکان نفوذ هوا را به حداقل می‌رسانند. در ظرف هم باید هوابند باشد تا از ورود هوا به داخل جلوگیری کند.

  • رعایت نسبت مواد

نسبت سرکه به آب در تهیه خیارشور باید ۱ به ۲/۵ باشد. مقدار نمک هم باید به اندازه کافی باشد (۲-۳ قاشق چایخوری در هر لیتر آب). و به طور کلی این نسبت‌ها باعث می‌شوند خیارشور برای مدت طولانی‌تر قابل نگهداری باشد.

  • نگهداری در دمای مناسب

بهترین دمای نگهداری خیارشور ۱۵-۲۰ درجه سانتی‌گراد است. نگهداری در دمای پایین‌تر مانع رشد کپک می‌شود اما ممکن است بافت خیارها را سفت کند. در مقابل نگهداری خیارشور در دمای بالاتر باعث تخمیر زودتر و افزایش احتمال کپک زدن می‌شود.

آب جوشیده یا نجوشیده برای تهیه خیارشور

برای تهیه خیارشور هم می‌توانید از آب جوشیده برای تهیه ترکیب سرکه و آب استفاده کنید هم از آب نجوشیده. اما برای هر کدام باید نکات و فوت‌وفن‌های آن را بدانید. بنابراین خوب است روش تهیه خیارشور با آب جوشیده و روش تهیه خیارشور با آب سرد را در کتاب کاله مطالعه کنید.

سرکه مناسب تهیه خیارشور

برای تهیه خیارشور می‌توانید از انواع مختلف سرکه استفاده کنید، اما هر نوع سرکه مزایا و معایب خاص خود را دارد.

  • سرکه سفید: سرکه سفید رایج‌ترین نوع سرکه برای تهیه خیارشور است. این سرکه طعم ملایمی دارد و به خوبی با طعم خیار ترکیب می‌شود. همچنین، سرکه سفید به دلیل اسیدی بودن بالا، به جلوگیری از رشد باکتری‌ها و کپک زدن خیارشور کمک می‌کند.
  • سرکه سیب: سرکه سیب طعم ملایم و کمی شیرین دارد و می‌تواند به افزایش ارزش غذایی خیارشور کمک کند. سرکه سیب منبع آنتی اکسیدان‌ها و پروبیوتیک‌ها است که برای سلامتی مفید هستند.

انتخاب نوع سرکه به سلیقه شما و نوع خیارشوری که می خواهید تهیه کنید بستگی دارد. اما خوب است به نکات مهم در انتخاب سرکه برای خیارشور دقت کنید:

  • از سرکه‌های با کیفیت و مرغوب استفاده کنید.
  • سرکه را قبل از استفاده به خوبی تکان دهید تا رسوبات آن ته نشین شوند.
  • می‌توانید از مخلوط چند نوع سرکه برای تهیه خیارشور استفاده کنید.

دیدگاه ها