طرز تهیه خیارشور با سرکه، سرکه سیب و سرکه قرمز

طرز تهیه خیارشور با سرکه
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

خیارشور یکی از همراهان اصلی انواع ساندویچ است که با گوجه و کاهو یک ترکیب جذاب برای انواع ساندویچ هستند. اما اگر دوست دارید طرز تهیه خیارشور خانگی را بدانید در ادامه همراه ما باشید تا طرز تهیه خیارشور با سرکه را بررسی کنیم. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه خیارشور سرکه ای فوری و طرز تهیه خیارشور با آب نجوشیده را مرور کرده بودیم.

مواد لازم برای تهیه خیارشور با سرکه سیب

  • خیار ۲ کیلوگرم
  • ترخون ۳ یا ۴ ساقه
  • شوید خرد شده نصف پیمانه
  • سیر یک بوته
  • آب جوشیده سرد شده به مقدار لازم
  • سرکه یک فنجان
  • ادویه‌های مناسب ترشی نصف قاشق غذاخوری
  • نمک دریا ۲ قاشق غذاخوری
  • فلفل سبز تند ۲ عدد

طرز تهیه خیارشور با سرکه سیب

۱. خیار و سبزیجات را بشویید

اولین مرحله از طرز تهیه خیارشور با سرکه سیب درست مثل طرز تهیه خیارشور با آب سرد خانگی این است که خیار و سبزیجات را خوب بشویید و خشک کنید. برای این کار بعد از آماده کردن ظرف شیشه‌ای مناسب، سبزی‌ها را خوب بشویید و داخل آبکش بگذارید تا آبش برود و خوب خشک شود سپس خیارها را بشویید و خوب خشک کنید. سیر را پوست بگیرید و بشویید و کنار بگذارید.

۲. سیر، شوید و ترخون را روی خیارها قرار دهید

قرار دادن مواد خیارشور در شیشه

اکنون که همه سبزیجات و خیار خوب خشک شده‌اند، سیر، شوید و ترخون را به همراه خیارها داخل شیشه قرار دهید. در حین کار، ظرف را چند بار روی زمین بکوبید تا فضاهای خالی بین خیارها پر شود و خیار بیشتری در ظرف جا شود. سپس سرکه سفید و نمک را اضافه کنید.

نکته: توجه داشته باشید که اگر مقدار سرکه را افزایش دهید، خیارشور شما تردتر و ترش‌تر می‌شوند.

۳. ظرف شیشه خیارشور را ببندید

طرز تهیه خیارشور با سرکه

در انتها و در آخرین مرحله از طرز تهیه خیارشور با سرکه سفید، آب جوشیده شده خنک شده را روی آن‌ها بریزید و یک حبه قند روی آن بگذارید و در ظرف را محکم ببندید و حدود ۲۴ ساعت بگذارید بماند.

نکات تکمیلی برای تهیه خیارشور

طرز تهیه خیارشور با سرکه

همان‌طور که دیدید طرز تهیه خیارشور در منزل بسیار ساده است اما از قدیم گفته‌اند خیارشور به دست باید بیاید. اما راز این که خیارشور به دست شما بیاید چیست؟ کافی است نکات و فوت‌وفن‌های تهیه خیارشور را بدانید و رعایت کنید.

طرز تهیه خیارشور با سرکه قرمز

شیوه تهیه خیارشور با سرکه قرمز تفاوت خاصی با تهیه سرکه سفید ندارد بنابراین از همان روش بالا استفاده کنید.

تفاوت سرکه قرمز و سرکه سفید برای تهیه خیارشور

واقعیت این است که سرکه سفید و قرمز تفاوت‌هایی غیر از رنگ‌شان با هم دارند که خوب است بدانید. سرکه قرمز و سفید هم از لحاظ طعم، میزان اسیدیته و هم کاربرد تفاوت دارند. بنابراین اگر دوست دارید خیارشورتان رنگ خاصی نداشته باشد بهتر است سرکه سفید را استفاده کنید اما اگر دوست دارید خیارشورتان ترشی ملایم‌تری داشته باشد قطعا سرکه قرمز گزینه خوبی است. از لحاظ اسیدیته هم میزان اسیدیته سرکه سفید بسیار بیشتر است پس اگر مشکل معده دارید احتمالا سرکه قرمز برای شما بهتر است.

اما در پاسخ به این سوال که کدام سرکه برای تهیه خیارشور بهتر است باید گفت این موضوع کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

نکات کلی برای نگهداری و جلوگیری از کپک زدن خیارشور

خیارشور را پس از باز کردن درب ظرف، باید در یخچال نگهداری کنید. این کار از کپک زدن خیار جلوگیری می‌کند و به شما امکان می‌دهد مدت طولانی‌تری آن را نگه دارید.

علاوه بر این، مراقب باشید دست‌های چرب، قاشق‌های چرب یا هر چیز چرب دیگری وارد محلول ترشی نشوند. در بیشتر موارد عدم رعایت این نکته باعث کپک زدن خیارشور می‌شود.

دیدگاه ها