طرز تهیه خیارشور فوری با و بدون سرکه خوشمزه و درجه یک

طرز تهیه خیارشور فوری
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

خیار شور یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه‌ترین چاشنی‌های ایرانی‌هاست که همراه غذاهای مختلف بخصوص انواع غذاهای سنتی و فست‌فود استفاده می‌شود. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه خیارشور ساده و طرز تهیه خیارشور با آب نجوشیده را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه خیارشوری فوری با و بدون سرکه را برای زمانی که عجله دارید، بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه خیارشور فوری با سرکه

  • خیار کوچک ۱ کیلوگرم
  • سرکه سفید ۱ لیوان
  • فلفل تند ۳ عدد
  • سیر ۵ عدد
  • آب ۲ لیوان
  • ترخون ۱۰۰ گرم
  • شوید ۱۰۰ گرم
  • دانه گشنیز ¼ قاشق چایخوری
  • نمک نصف لیوان

طرز تهیه خیارشور فوری با سرکه

۱. شستن و خشک کردن خیار و سبزیجات

آماده کردن مواد لازم برای تهیه خیارشور فوری

اولین مرحله از طرز تهیه خیارشور با سرکه این است که ابتدا خیارها را خوب بشویید و خشک کنید و قسمت‌های اضافی خیارها را جدا کنید (توجه داشته باشید که به پوست خیارها آسیب نرسانید) سپس ترخون (یا نعنا) و شوید را شسته و در آبکش بگذارید تا آب اضافی آن گرفته شود. بعد از این‌که آب اضافی خیار و سبزی تمام شد، برای اطمینان، آن‌ها را با یک حوله تمیز خشک کنید. توجه داشته باشید که مواد خیارشور باید کاملا خشک باشند و رطوبت نداشته باشند والا باعث کپک زدن سریع خیارشور می‌شوند. به همین دلیل حتما خیار و سبزیجات را با احتیاط خشک کنید تا خیارشور بهتری داشته باشید.

۲. تهیه خیارشور با سرکه

قرار دادن مواد داخل شیشه برای تهیه خیارشور فوری

در این مرحله از طرز تهیه خیارشور فوری یک ظرف شیشه‌ای مناسب برای خیارشور انتخاب کنید، سپس خیارها را به ترتیب در ظرف بچینید و بین خیارها هم سیر، ترخون، شوید، تخم گشنیز و فلفل قرمز یا سبز تند و چند دانه نخود خام قرار دهید.

سپس مخلوط سرکه، آب نمک جوشیده خنک شده را به شیشه اضافه کنید و در شیشه را ببندید تا هوا وارد شیشه نشود. شیشه را در جای خشک و خنک و دور از نور آفتاب قرار دهید. خیارشور شما بعد از یک هفته آماده مصرف است. اما اگر عجله دارید و می‌خواهید خیارشور فوری داشته باشید مرحله بعد را هم بعد از بستن در شیشه انجام دهید تا خیارشور سریع آماده شود.

۳. جوشاندن شیشه خیارشور

جوشاندن شیشه خیار برای تهیه خیارشور فوری و یک روزه

برای تهیه خیارشور یک روزه شیشه خیار و مواد دیگر را که درش محکم بسته شده را داخل قابلمه آب در حال جوش بگذارید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه بجوشد. بعد گاز را خاموش کرده و شیشه را خارج کنید تا خنک شود. خیارشوری فوری شما آماده است. نوش جان!

نکات تکمیلی برای تهیه خیارشور فوری

نکات تکمیلی برای تهیه خیارشور فوری

همان‌طور که دیدید طرز تهیه خیارشور خانگی با ماندگاری بالا کار ساده‌ای است. کافی است حوصله به خرج دهید تا از این به بعد خیار شور مورد نیاز برای همراهی در کنار کتلت گوشت، سالاد الویه و ساندویچ‌هایی مثل ساندویچ فیله مرغ را خودتان آماده کنید.

بهترین نوع خیار برای تهیه خیارشور

خیارهای کوچک و نازک بهترین گزینه برای تهیه خیارشور هستند چون هر چه خیار درشت‌تر باشد زمان بیشتری برای تخمیر آن باید صرف شود و احتمال خراب شدنش بیشتر می‌شود.

طرز تهیه خیارشور بدون سرکه

اگر دوست دارید خیارشور تخمیری درست کنید باید سرکه را هنگام تهیه خیارشور حذف کنید. برای این کار خیارشورهای خشک را به همراه سیر و فلفل و شوید و شاخه ترخون داخل شیشه بگذارید و بعد مخلوط آب و نمک که نمک را کاملا در آن حل کرده‌اید را روی مواد داخل شیشه بریزید و در شیشه را محکم ببندید و اجازه دهید خیارشور یک هفته در یخچال بماند تا خیارشورتان آماده شود.

خوب است بدانید خیارشوری که به این روش و بدون سرکه تهیه می‌شود تخمیر می‌شود بنابراین پروبیوتیک خوبی دارد و می‌تواند گزینه خوبی برای افرادی باشد که مشکلات روده یا معده دارند و سرکه برایشان مضرر است.

طرز تهیه خیارشور حلقه ای فوری

معمولا در ایران خیار شور در منزل را به با خیار کامل درست می‌کنند اما در کشورهای دیگر خیار را حلقه ای می‌کنند و با آن خیارشور حلقه‌ای تهیه می‌کنند. این نوع خیار شور سریع‌تر هم آماده می‌شود و بهتر است سریع‌تر هم مصرف شود. روش تهیه آن هم دقیقا مثل تهیه خیار شور فوری است.

نکاتی برای جلوگیری از کپک زدن خیارشور

برای این‌که خیارشورها کپک نزنند، بعد از این‌که شیشه خیارشور را بستید در یک قابلمه مناسب را تا نیمه از آب پر کنید سپس روی حرارت بگذارید. بعد شیشه‌های خیارشور را وارونه در قابلمه بچینید.

در نهایت بعد از این که شیشه‌های خیارشور به مدت ۳۰ دقیقه جوشید و هوای شیشه‌ها کاملا کشیده شد. شیشه‌ها را از آب خارج کرده و خشک کنید سپس به صورت وارونه روی یک دستمال تمیز بگذارید.

شیشه‌هایی که نشتی دارند باید زودتر مصرف شوند چون خیارشورهای این شیشه‌ها در اثر ورود و خروج هوا کپک می‌زنند. اما می‌توانید شیشه‌های در بسته را برای مدت طولانی در کابینت یا یخچال نگهداری کنید.

medium

دیدگاه ها