طرز تهیه سالاد الویه با مرغ مجلسی + نحوه تزئین

طرز تهیه سالاد الویه با مرغ
متوسط
10 نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

سالاد الویه در ایران قدمتی بسیار طولانی دارد. آن‌قدر طولانی که شاید هر کسی که اولین بار می‌شنود این سالاد اصالتی روسی دارد برایش قدری عجیب به نظر برسد. برای ما که سالاد الویه را از دوران کودکی به یاد داریم، این خوراکی همواره نوستالژیک و محبوب بوده است. سالاد الویه به دلیل طعم بسیار خوشمزه و زمان نه چندان زیادی که برای آماده‌سازی لازم دارد، در کنار سالاد ماکارونی و سالاد اندونزی تبدیل به عضو ثابت دورهمی‌ها و مجالس کوچک و بزرگ ما شده است. سالاد الویه را با کالباس یا ژامبون نیز تهیه می‌کنند اما در این مطلب تصمیم داریم به شما طرز تهیه سالاد الویه با مرغ مجلسی را آموزش بدهیم که سالادی مغذی و مناسب برای مهمانی‌های شماست.

مواد لازم در طرز تهیه سالاد الویه با مرغ

  • سینه مرغ ۲۵۰ گرم
  • سیب زمینی ۵۰۰ گرم
  • تخم مرغ ۳ عدد
  • خیارشور ۲۵۰ گرم
  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • کنسرو نخود فرنگی ۲/۳ پیمانه
  • هویج پخته ۱ عدد کوچک
  • روغن زیتون ۱/۴ پیمانه
  • آبلیمو ۱/۴ پیمانه
  • سس مایونز ۱ پیمانه
  • سس خردل ۲ قاشق غذاخوری

مراحل تهیه سالاد الویه با مرغ

۱. پخت مواد اولیه

پختن مواد اولیه سالاد الویه

قبل از شروع آموزش طرز تهیه سالاد الویه با مرغ لازم است که ابتدای کار مواد اولیه خام را بپزیم. برای همین سیب‌زمینی‌ها را کاملا شسته و درون قابلمه‌ای پر از آب می‌ریزیم. روی سیب‌زمینی‌ها یک قاشق غذاخوری نمک می‌ریزیم تا پوست سیب‌زمینی در اثر حرارت ترک نخورد و درون آب جوش متلاشی نشود. سپس به آن فرصت می‌دهیم تا حدود نیم ساعت بپزد و مغزپخت شود. زمان پخت تا حد زیادی بستگی به اندازه سیب‌زمینی‌ها دارد برای همین بهتر است بعد از نیم ساعت با فرو کردن چنگال درون سیب‌زمینی‌ها میزان پختگی آن‌ها را بسنجید. اگر چنگال به راحتی در سیب‌زمینی فرو رفت یعنی سیب‌زمینی مغزپخت شده است.

سینه مرغ داریم که آن‌ را همراه با یک عدد پیاز درون قابلمه آب قرار می‌دهیم و اجازه می‌دهیم تا بپزد. بهتر است کف‌هایی را که گاهی در سطح آب ظاهر می‌شوند گرفته و دور بریزید. مقداری نمک به آب مرغ اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم تا برای مدت زمان حدود نیم ساعت بپزد و آب مرغ کاملا جذب گوشت سینه شود. یک عدد هویج هم داریم که قرار است برای تزئین سالاد الویه از آن استفاده کنیم، بنابراین آن را هم درون قابلمه کوچک آب انداخته و می‌پزیم.

برخی افراد طعم نسبتا شیرینی که هویج به سالاد الویه می‌دهد را نمی‌پسندند و برخی دیگر سالاد الویه با هویج را ترجیح می‌دهند، برای همین استفاده از هویج در مواد اصلی سالاد کاملا به ذائقه شما بستگی دارد. سه عدد تخم‌مرغ را نیز در همین مرحله آب‌پز می‌کنیم. میزان پخت تخم‌مرغ مهم است چراکه تخم‌مرغ‌ها باید کاملا پخته و سفت شوند. اگر تخم‌مرغ را زود از روی حرارت برداریم، عسلی می‌شود که برای استفاده در سالاد الویه مناسب نیست.

۲. خرد کردن مواد اولیه

خرد کردن مواد اولیه سالاد الویه

در فاصله‌ای که مواد اولیه ما پخته می‌شوند، می‌توانیم خیارشورها را خرد کنیم. می‌توانید از خیارشورهای دست‌ساز خانگی یا خیارشور بازاری تهیه شده با سرکه هم استفاده کنید. بهتر است خیارشور را به قطعات بسیار ریز خرد کنیم. دقت داشته باشید که بهتر است برای داشتن طعم بهتر، تمام مواد را با چاقو خرد کنید و رنده‌کردن مواد اولیه سالاد الویه را توصیه نمی‌کنیم. حالا نوبت آن رسیده است که سیب‌زمینی‌های پخته را از روی حرارت برداریم و آبکش کنیم. بعد از آبکش‌کردن و کندن پوست سیب‌زمینی لازم است به آن فرصت بدهیم تا کاملا سرد شود. پس از سرد شدن، سیب‌زمینی‌ها را نیز با چاقو به قطعات ریز خرد می‌کنیم. پس از اینکه آب مرغ‌ها کاملا کشیده شد، سینه مرغ را ابتدا برش طولی می‌زنیم و سپس با دست ریش می‌کنیم. اگر در سالاد هویج استفاده می‌کنید، آن را هم پس از پخت کاملا ریز خرد کنید. پس از خرد کردن تخم‌مرغ‌ها حالا تمامی مواد شما ریز شده و آماده هستند که آن‌ها را در ظرف‌های جداگانه در یخچال قرار دهید تا کاملا سرد شوند.

۳. ترکیب‌کردن مواد اولیه

در این مرحله ظرف بزرگ و مناسبی برداشته و شروع به مخلوط‌کردن مواد کنید. اول از موادی که نسبت به سایرین آبدارتر هستند شروع کنید. بنابراین ابتدا خیارشور، هویج و نخودفرنگی را در ظرف می‌ریزیم. پس از آن، تخم‌مرغ و مرغ ریش شده را اضافه کرده و مقداری با هم مخلوط می‌کنیم. سپس سس خردل، سس مایونز، آبلیمو، فلفل سیاه و مقداری روغن زیتون را به مخلوط مواد اضافه کرده و مجددا هم می‌زنیم سیب‌زمینی را بهتر است آخر از همه به ترکیب اضافه کنیم. فراموش نکنید که همه مواد به ویژه سیب‌زمینی باید کاملا سرد شده باشند، چراکه سیب‌زمینی داغ بلافاصله سُس مایونز را خودش جذب کرده و مجبور به اضافه‌کردن سُس به سالاد می‌شوید. سیب‌زمینی را در دو یا سه مرحله به مواد اضافه کرده و خوب مخلوط کنید تا مواد کاملا یکدست شوند. پس از ترکیب‌شدن مواد، سالاد الویه شما آماده است و می‌توانید به سراغ سرو و تزئین آن بروید.

۴. تزئین سالاد الویه

تزئین سالاد الویه

سالاد الویه به دلیل خاصیت شکل‌پذیری که دارد، دست شما را برای تزئین باز می‌گذارد. بسته به نوع مهمانی یا مجلس می‌توانید سالاد را در قالب‌های متنوعی ریخته و به اشکال مختلف درآورید. معمولا برای تولد بچه‌ها می‌توانید از قالب‌های حیوانات یا ظرف‌های کوچک استفاده کنید تا شکل جذاب‌تری برای آن‌ها داشته باشد. در غیر این صورت، می‌توانید سالاد را درون ظرفی مربع یا مستطیل شکل ریخته و آن را فشرده کرده و درون یخچال قرار دهید. سپس سالاد را از ظرف خارج کرده و روی آن مقداری سُس مایونز بزنید تا خشک نشود. حالا با استفاده از هویج پخته، خیارشور، نخودفرنگی و سایر سبزیجات می‌توانید روی آن را تزئین کنید.

نکات مهم در طرز تهیه سالاد الویه با مرغ

تا اینجای مطلب اصول کلی تهیه سالاد الویه را یاد گرفتیم. اگر دوست دارید سالاد الویه شما به رسپی اصلی روسی آن نزدیک‌تر باشد و سالادی با طعم منحصربه‌فرد داشته باشید، بهتر است نکاتی را که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم به خاطر بسپارید.

  • اگرچه در رسپی روسی سالاد از نوعی سوسیس به نام سوسیس دکتر استفاده می‌شده، اما امروزه استفاده از گوشت سفید برای بخش پروتئینی سالاد الویه رایج‌تر است. در روسیه علاوه بر گوشت مرغ، از گوشت خرچنگ نیز در این سالاد استفاده می‌شود.
  • برش یکسان و هم‌اندازه بودن مواد در این سالاد بسیار مهم است. می‌توانید از اندازه نخودفرنگی به عنوان اندازه معیار استفاده کنید.
  • سُس مایونز بخش جدایی‌ناپذیر این سالاد است. در بعضی رسپی‌های رژیمی سالاد الویه از انواع ماست مثل ماست یونانی نیز به عنوان پایه سُس این سالاد استفاده می‌شود. اما نباید فراموش کنیم که سالاد الویه بخش زیادی از محبوبیت خود را مدیون سُس مایونز است.
  • میزان پخت سیب‌زمینی‌ها یکی دیگر از موارد مهم در تهیه سالاد الویه است. سیب‌زمینی‌ها اگر زیادی پخته و له شوند ساختار یکپارچه خود را از دست می‌دهند. سیب‌زمینی باید به میزانی بپزد که بتوانیم به راحتی آن را با چاقو برش بدهیم.
  • اصطلاح رایجی وجود دارد که سالاد الویه روز بعد از پخت خوشمزه‌تر است. اگر دوست دارید سالادی خوش‌طعم داشته باشید به آن فرصت کافی بدهید تا طعم مواد در یخچال به خوبی به خورد یکدیگر بروند.
  • بالانس و متعادل نگه‌داشتن طعم‌ها در سالاد الویه بسیار مهم است. بنابراین بعد از آماده‌شدن سالاد آن را بچشید و مطمئن شوید مقدار سیب‌زمینی با طعم ترشی و نمک سالاد در تعادل است.

سوالات متداول درباره طرز تهیه سالاد الویه با مرغ

حالا که نکات مهم در تهیه سالاد الویه را خاطرنشان کردیم، نوبت آن رسیده تا با پاسخ دادن به سوالات پرتکرار درباره تهیه این سالاد خوشمزه، هیچ نکته ناگفته‌ای باقی نگذاریم.

شیوه نگهداری از سالاد الویه چگونه است؟

به دلیل استفاده از مواد اولیه فاسدشدنی مثل مرغ و سُس مایونز در ترکیبات این سالاد، بهتر است بعد از استفاده بلافاصله در ظرف دربسته و درون یخچال قرار داده شود. حداکثر زمان نگهداری سالاد الویه در یخچال یک تا دو روز است. برای نگهداری سالاد الویه به هیچ عنوان آن را فریز نکنید. سُس مایونز بعد از فریز شدن به حالت دوفازی تبدیل شده و عطر و طعم بدی به سالاد شما خواهد داد.

علت آب انداختن سالاد الویه چیست؟

در صورتی که مواد آبدار سالاد مانند خیارشور را رنده کنید، به مرور باعث آب‌انداختن سالاد الویه می‌شود. برای همین همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم، مهم است که تمامی مواد خرد شوند و آن‌ها را رنده یا چرخ نکنیم. بعد از خرد شدن خیارشور آن را برای چند دقیقه درون صافی بگذارید تا آب باقیمانده آن جدا شود. استفاده بیش از حد از سس مایونز نیز باعث شل‌شدن سالاد می‌شود.

سالاد الویه در کنار چه غذاهایی سرو می‌شود؟

بر خلاف تصور رایج، سالاد الویه غذای سبکی نیست و اگر می‌خواهید آن را کنار سایر غذاها سرو کنید، بهتر است غذاهای سبکی انتخاب کنید. کوکو، کتلت و کشک بادمجان می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای سرو باشند.

دیدگاه ها